لوگو سایت

انتقاد سایت جبهه پایداری از حمایت از طالبان


این سایت نوشت: تاکید بر شیعه‌کش نبودن طالبان در جمهوری اسلامی ایران باعث بروز حساسیت‌های مذهبی خواهد شد؛ چراکه به دیگری، یعنی اهل ‌سنت این پیام را می‌رساند که ایران فقط به فکر شیعه است و اگر کل کشور درگیر جنگ و خونریزی شود، برایش مهم نیست. در نوع عملکرد افراطی و تکفیری طالبان، تردیدی وجود ندارد، اما حال اگر ایران شیعیان را برای خودش جدا کند و دائما بر امنیت آنان توسط طالبان تا‌کید کند، باعث می‌شود تا‌ اهل‌سنت گمانه‌های منفی‌شان راجع به سیاست خارجه ایران تقویت شود.

از طرف دیگر یکی از دلایل کافر دانستن خود طالبان توسط داعش، ارتباط‌شان با ایران است. یعنی طالبان به‌واسطه ارتباط با شیعه و به‌زعم آنان رافضی، توسط برخی جریان‌های تندتر متهم هستند و ‌این نوع موضع‌گیری‌ ایران، باعث تقویت گفتمان داعش در افغانستان خواهد شد. به‌عبارت دیگر تا‌کید دائم ایران بر شیعه‌کش نبودن طالبان باعث سرپوش گذاشتن بر تکفیر سیاسی آنان نمی‌شود و این مساله در افکار عمومی باعث تا‌یید گمانه اتحاد و پیوندهای عمیق جمهوری اسلامی ایران و طالبان می‌شود.

یکی از اشکالات دیگر این سیاست این است که عموم شیعیان افغانستان همدل و همراه طالبان نیستند. منطق حکم می‌کند اگر ایران واقعا به فکر شیعیان افغانستان است، باید این کار را با همراهی خود آنان انجام دهد، نه با کسانی که به‌زعم آن‌ها دشمن‌شان است و اگر به فکر مسلمانان و اسلام و نظام اسلامی است و رویکرد فرا مذهبی دارد، باز هم باید رویکرد کلان‌نگر و آینده‌نگرانه‌ای در پیش بگیرد.

 آنچه  در این زمان که نیروهای خارجی در حال خروج از کشور هستند، اولویت دارد، حفظ دماء مسلمین و تلاش برای توقف جنگ و خونریزی در کشور است.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه