روز گذشته مراسم الحاق تجهیزات راهبردی به نیروی زمینی سپاه برگزار شد و طی آن چند سلاح جدید از جمله موشک های بالستیک فتح، موشک های قائم ۱۱۴ و موشک الماس زمین پایه به سازمان رزم نیروی زمینی سپاه افزوده شد.

اما یکی از تجهیزاتی که در این مراسم از آن رونمایی شد و کمتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت پهپاد معراج ۱۱۳ بود. این پهپاد که توسط متخصصان گروه تحقیقات پهپادی سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه طراحی و تولید شده است، در حقیقت اولین پهپادی است که به وصرت تخصصی برای آموزش خلبانان پهچاد طراحی شده است.

پهپاد معراج ۱۱۳ با ۳ ساعت مداومت پرواز دارای برد عملیاتی ۱۵۰ کیلومتر است و می تواند تا ارتفاع ۱۸ هزار پا پرواز کند و سرعت کروز آن ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است. این پهپاد می تواند با حداکثر وزن ۵۰ کیلوگرم تیک آف کند و قادر است یک محموله ۳۰ کیلوگرمی را نیز با خود حمل کند.

اخبار نظامی | اخبار دفاعی , پهپادهای ایران , نیروی زمینی سپاه ,

در طراحی معراج ۱۱۳ که حدود ۴ ماه به طول انجامیده است علاوه بر مطالعه روی نیازمندی های آموزشی یگان های پهپادی، از طراحی پهپادهای مهاجر ۶، ابابیل ۳ و مهاجر ۲ نیز الهام گرفته شده است.

از آن جایی که تا پیش از طراحی و ساخت این پهپاد خلبانان می بایست با پهپادهایی آموزش می دیدند که هزینه های عملیاتی شدن آنها بالا بود، حالا با ورود معراج ۱۱۳ به سازمان رزم نیروی زمینی سپاه، علاوه بر تکمیل بخشی از سبد محصولات آموزش پهپادی نیرو، هزینه های آموزش و بکارگیری آن هم تا میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

از سوی دیگر در طراحی این پهپاد سعی شده است تا تمامی قطعات الکترو اویونیکی و حتی بخش هایی از بدنه آن نیز به صورت ماژولار طراحی شوند تا در صورت بروز سانحه در حین آموزش، در زمان و هزینه های تعمیر و نگهداری آن هم صرفه جویی شود.





این مطلب برایم مفید است




۰


نفر
این پست را پسندیده اند