لوگو سایت

ابراز خرسندی آمریکا از مذاکرات باکشورهای ثالث درباره افغانستان!


 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ند پرایس در نشستی با خبرنگاران درباره اوضاع افغانستان افزود: مکان هایی را در خارج از ایالات متحده و در کشورهای ثالث شناسایی کرده ایم. وزارت امور خارجه از لحاظ دیپلماتیک با کشورهای مختلف درارتباط بوده اما نمی توانم جزئیات بیشتری اکنون ارائه کنم .

این مقام وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه مراحل روادید آمریکا ۱۲ مرحله است که متقاضیان باید طی کنند، اضافه کرد دو هزار و ۵۰۰ نفر از متقاضیان روادید ترجیح داده اند به آمریکا سفر نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد ما تعدادی از مترجمان و کسانی را که با همکاری کرده اند، شنناسایی کرده ایم. آنها و خانواده هایشان این گزینه را دارند که قبل از پایان خروج نظامیان آمریکایی خود به مکانی خارج از افغانستان منتقل کنند و همانطور که رئیس جمهری اعلام کرد خروج نظامیان در پایان ماه اوت کامل خواهد شد.

 ند پرایس در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا شما فقط تقاضای ۹ هزار نفر از ۱۸ هزار متقاضی را تا ماه سپتامبر پاسخگو خواهید بود؟ اظهار داشت: ما گروهی از این متقاضیان را شناسایی کرده ایم که به ما کمک کرده اند و تا حدی در معرض خطر هستند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا کشورهای سوم شامل قزاقستان ، تاجیکستان و ازبکستان هستند، گفت: مقامات وزارت خارجه با برخی کشورها صحبت کرده اند. قصد ندارم در این مرحله نام این کشورها را اعلام کنم.

گفتگو با کشورهای همسایه و در سطح جهانی برای آتش بس فراگیر در افغانستان

 وی همچنین اظهار داشت آنتونی بلینکن وزیر خارجه، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه در امور افغانستان و دیگر مقامات ذیربط قرار است با همتایان خود در سطح جهان، و کشورهای همسایه آن کشور هماهنگی و همکاری کنند تا راه حل پایداری شامل آتش بس فراگیر پیدا کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: ما مردم افغانستان را به حال خود رها نمی کنیم. تمامی اقدامات ما در حمایت از دیپلماسی است که ما و عوامل کلیدی افغان امیدوار هستیم زمینه را برای صلحی پایدار و شرایط امن زندگی بدون حضور نیروهای نظامی آمریکا در آنجا فراهم کند.

 وی همچنین مدعی شد: ایالات متحده اجازه نخواهد داد دستاوردهای ۲۰ سال گذشته مردم افغانستان از بین برود و از هر آنچه در توان دارد برای حفظ این دستاوردها استفاده خواهد کرد.

وی درعین حال در پاسخ به سوالی درباره گفتگوها در درون افغانستان گفت: ما طرف مستقیم مذاکرات داخل افغانستان نیستیم. البته توافق  جداگانه ای بین ایالات متحده و طالبان وجود دارد اما این گفتگوها بین خود گروههای افغانستان است.

 

پایان ماموریت نظامی نیروهای آمریکایی تا پایان ماه اوت

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا عصر پنجشنبه در سخنانی با دفاع از خروج نظامیان کشورش از افغانستان با بیان اینکه حاضر نیست یک سرباز دیگر به افغانستان اعزام کند، گفت: تسلط طالبان بر افغانستان حتمی نیست و دولت افغانستان مانند هر دولتی دارای نیروهای نظامی و تجهیزات است.

به گزارش ایرنا، بایدن درباره خروج نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان با بیان اینکه باقی ماندن ما در افغانستان یعنی تلفات بیشتر در صفوف سربازان آمریکایی افزود: من نسل دیگری از آمریکایی ها را به جنگ در افغانستان نخواهم فرستاد.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد:  پس از ۲۰ سال، حدود یک هزار میلیارد دلار برای آموزش و تجهیز صدها هزار نیروی افغان شده دو هزار و ۴۴۸ آمریکایی کشته و ۲۰ هزار و ۷۲۲ نفر از آنها زخمی شدند.

وی با بیان اینکه فرماندهان نظامی خواستار خروج سریع از افغانستان شدند، اظهار داشت:  تجربه ٢٠ سال جنگ به ما ثابت کرده است ادامه جنگ حتی تا ٢٠ سال دیگر نیز راه حلی برای بحران افغانستان نیست.

 رئیس جمهوری آمریکا  اظهار داشت: مأموریت نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان تا ۳۱ اوت (۹ شهریور) پایان می‌یابد.

بایدن در توجیه دو دهه حضور نظامی آمریکا در افغانستان  تصریح کرد:  اهداف ما در افغانستان محقق شدند. ورود ما به افغانستان برای نابودی بن لادن و تضعیف القاعده بود که هر دو هدف محقق شدند.

وی اضافه کرد اقدامات لازم برای مترجمان و افغان‌هایی که به مأموریت آمریکا در افغانستان کمک کردند انجام خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: افرادی که مشاغل پرخطر داشتند می‌توانند خارج از خاک افغانستان منتظر گذراندن فرایند روادید خود شوند تا خطر کمتری متوجه آنها شود.

تنها راه صلح در افغانستان همزیستی با طالبان است

رئیس جمهوری آمریکا  با بیان اینکه مردم افغانستان باید سرنوست کشورشان را تعیین کنند، گفت: رهبران افغان باید برای تعیین سرنوشت کشورشان دور هم جمع شوند. تنها راه تحقق صلح در افغانستان همزیستی با طالبان است.

بایدن گفت ارزیابی اطلاعاتی ای که نشان دهد دولت افغانستان در مقابله با طالبان شکست خواهد خورد، وجود ندارد. آمریکا به حمایت نظامی و غیرنظامی خود ادامه خواهد داد و حضور دیپلماتیک خود در این کشور را حفظ خواهد کرد.

 وی با اشاره به آموزش سربازان افغانستانی و تجهیزات پیشرفته نیروهای نظامی افغانستان اضافه کرد همانطور که به اشرف غنی و عبدالله عبدالله گفتم، رهبران افغانستان باید یکپارچه شوند.

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه