لوگو سایت

پیش بینی بورس هفته سوم تیرماه/ ظهور یک ریسک جدید


به گزارش اقتصادنیوز ، در هفته اخیر شاخص کل بورس در مجموع ۲۵ هزار و ۴۴ واحد بالا آمد و به رقم یک میلیون و ۲۸۲ هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز رشد ۸ هزار و ۴۰۶ واحدی را ثبت کرد. بدین ترتیب بورس دومین هفته‌ای صعودی را پشت سر گذاشت، آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

روند شاخص

روند شاخص
روند شاخص

تداوم بازدهی مثبت شاخص کل

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته برای سومین روز متوالی صعود کرد اما تنها ۸۳۵ واحد رشد داشت و به رقم یک میلیون و ۲۸۲ هزار واحد رسید. شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۲۵ هزار و ۴۴ واحد بالا‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت ۲ درصد شود. بازدهی هفته بورس نسبت به بازدهی مثبت ۳.۶ درصدی هفته پیش اندکی تنزل کرده است اما ثبت سومین هفته صعودی متوالی نشان از تداوم روند رو به رشد بورس پایتخت دارد، هرچند که از شتاب آن کاسته شده است.

رشد شاخص هم‌ وزن

در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نیز همانند شاخص کل در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه صعود کرد و در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۸ هزار و ۴۰۶ واحد بالا‌تر ایستاد و به رقم ۳۹۲ هزار و ۵۸۴ واحد رسید و بازدهی مثبت ۲.۲ درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس هفته ۱

پیش بینی بورس هفته 1
پیش بینی بورس هفته 1

پیش بینی بورس هفته

در هفته دوم تیرماه بورس تهران دو نیمه متفاوت داشت. در دو روز ابتدایی هفته روند نزولی پیدا کرد و در مجموع بیش از ۱۳ هزار واحد افت کرد. اما پس از آن در روز دوشنبه ۱۰ هزار و ۸۹۳ واحد و در روز سه‌شنبه ۲۶ هزار و ۵۷۰ واحد صعود کرد. بهبود تقاضای بازار و ورود ۴۴۱ میلیارد تومان پول حقیقی در روز سه‌شنبه موجب شد که پس از ۴ ماه معاملات روزانه بازار سهام با مازاد تقاضا بسته شود.

در شرایطی که در سه هفته اخیر روند بورس صعودی بوده و از روز شنبه ۲۹ خرداد تا روز سه‌شنبه ۱۵ تیر ماه شاخص بورس ۱۳۴ هزار واحد بالا آمده بود، یک ریسک جدید به بورس وارد شد و مانند یک سرعت‌گیر عمل کرد. قطعی برق و به دنباله آن الزام صنایع سیمانی و فولادی به کاهش فعالیت ریسک جدیدی بود که به بازار تحمیل شد. شاخص بورس در روز چهارشنبه تنها ۸۳۵ واحد رشد کرد. کاهش قیمت نمادهای بزرگ فولادی گروه فلزات اساسی مانند فولاد، فخوز، کاوه و کویر و همچنین اغلب نمادهای سیمانی مثل ساربیل، سخوز، سشرق، سصفها و سغرب از علل اصلی رشد اندک شاخص کل بورس بود.

علاوه بر این در انتهای هفته حسن روحانی در سخنانی درباره بورس گفت: «مردم وقتی می‌خواهند در بورس وارد شوند همه سرمایه خود را نباید در بورس بیاورند، باید در حدی بیاوردند که فراز و نشیب بورس زندگی آن‌ها را بهم نزند.» صحبت‌های رئیس جمهور، فارغ از آن که درست یا غلط باشد، می‌تواند برای بسیاری از معامله‌گران خرد و حقیقی به عنوان علامتی هشدار دهنده باشد و موجب خروج از بورس و امتناع و پرهیز از سرمایه‌گذاری در بازار سهام شود.

این در حالی است که در سه روز انتهایی هفته شاهد ورود پول حقیقی بودیم و در این سه روز در مجموع ۶۱۸ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی وارد بورس شد. اما به نظر می‌رسد در صورت تداوم قطعی برق صنایع و با توجه به سیگنال‌های منفی روزهای اخیر روند صعودی بورس با وقفه مواجه شود. 

پیش بینی بورس هفته ۲

پیش بینی بورس هفته 2
پیش بینی بورس هفته 2



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه