لوگو سایت

پیش بینی بورس فردا ۲۰ تیر/ سناریوی سه گروه از بورس بازان


به گزارش اقتصادنیوز، بازار سهام در نخستین گام هفته با ریزش ۰.۸ درصدی شاخص روبه رو شد. شاخص دوباره به زیر سطح مقاومتی ۱.۲۸۵میلیون واحد آمد و اکنون نزدیکی در محدوده نیمه کانال ۱.۲ میلیون واحد در جریان است. با توجه به نبود مولفه‌های قوی پایدار در بازار سهام، معاملات روز یکشنبه میل به تعادل دارد. بررسی خروجی پول  حقیقی ها از بازار گویای این است که میزان خروجی ها از اوایل تا اواخر بازار روبه افزایش نهاد در ساعت پایانی این روند ثابت شد. عرضه ها امروز در سمت شاخص سازها، توانستند روی کل بازار تاثیر بگذارند و کوچکترهای بازار را در ساعت پایانی هم رنگ خود کنند.

تقاضا در نمادهای کوچک بازار نسبت به نمادهای بزرگ فعال تر بود. البته شاخص در پایان با وجود نشانه هایی مبنی بر روند متعادل بازار، ۱۰ هزار عقب نشست. با عقب نشینی شاخص از مرز مقاومتی ۱.۲۸۵ میلیون واحد، اکنون بازار در محدوده میانه کانال ۱.۲ میلیون واحد دست به دست میشود. به زیر آمدن شاخص در میانه کانال ۱.۲ میلیون واحد میتواند فشار سمت عرضه را بیشتر کند و بالا باقی ماندن شاخص در میانه کانال ۱.۲ میلیون واحد میتواند همچنان سمت تقاضا را فعال نگه دارد.

همچنان انتظارات نسبت به آینده بالاست؛ از سویی نوع سیاست های حمایتی دولت از بازار سرمایه با وجود حتمی بودن، اما مبهم است و از سوی دیگر، مذاکرات احیای برجام که از نگاه ناظران سیاسی تا مرداد به احتمال قوی تعیین تکلیف میشود، میتواند توان تقاضا را بازیابی و دورنمای سرمایه گذاران را روشن تر کند. با تمام این اوصاف نشانه ها و سیگنال های موجود در بازار نمایانگر این است که میل به بهبود معاملات پررنگتر شده است (نمودار خروج و ورود پول در زیر از نیمه سال ۹۸ تاکنون وضعیت را به خوبی نشان میدهد).

همه نمادهای معاملاتی هماهنگ با هم اما به دلایل مختلف، میل به صعود را انتظار میکشند. سهام کامودیتی محور با بالا باقی ماندن قیمت ها در بازارهای کامودیتی جهانی همچنان دورنمای مثبتی را انتظار میکشد. سهام صادرات محور به نوسانات بازار ارز چشم دوخته است. سهام ریالی هم از ناحیه انتظارات تورمی با توجه به مختصات فعلی بودجه ۱۴۰۰ افزایش قیمت ها را تا پایان سال قطعی میپندارد.

البته با پایین آمدن نرخ سود بانکی به زیر ۱۸ درصد که در گزارش روز شنبه (امروز) سیاست گذار پولی اطلاع داده شد، سیگنال های مثبتی به بازار سهام ارسال شد. از نگاه منتقدان (اقتصاددانان) این وضعیت میتواند نشانه پمپاژ پولی باشد و نمیتوان خوش بینانه آن را رصد کرد اما بازار سهام نسبت به این تحولات در سمت نرخ سود بانکی خوشبین است.

نظرسنجی اقتصاد نیوز با برآورد و دخالت همه مولفه های درگیر بازار سهام گویای این است که تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه بیشتر تعادل بازار را در روز دوم انتظار میشکند، هر چند که برخی میل به صعود شاخص را هم با توجه به تحلیل رفتار امروز بورس بازان بعید نمیدانند. اگر چه تعداد نمادهای دارای صف خرید بیشتر از تعداد نمادهای دارای صف فروش است اما فاصله ارزش صف های فروش نسبت به صف های خرید همچنان چشمگیر است.

نگاه کارشناس | انتظار بازار برای محرک قوی

  • امیرحسین واعظ/ کارشناس بازار سرمایه

چسبندگی شاخص‌کل به محدوده یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد کماکان به قوت خود باقی است. برخی اعتقاد دارند این چسبندگی به خاطر دست به دست شدن بازار بین فروشندگان خسته و خریداران تازه نفس است.

برخی نیز اعتقاد دارند گروهی این روزها در حال نوسان‌گیری هستند و نبود دیدگاه بلندمدت در بین خریداران، نمی‌گذارد شاخص کل به کانال ۱.۳ میلیون واحد برسد.

گروه سوم هم اعتقاد دارند بازار همچنان منتظر محرک قوی است و تا آن زمان، نوسانات نماگر بازار در کانال ۱.۲ میلیون واحد ادامه خواهد داشت.

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه