لوگو سایت

تضامین دریافت وام ازدواج بر عهده بانک‌ها


به گزارش «ایسنا» شهرزاد دانشمندی در نشست خبری «هفته ازدواج» که در وزارت ورزش و جوانان و با حضور معاون جوانان این وزارتخانه برگزار شد، در خصوص تعویق سه ماهه اقساط وام ازدواج پس از پاندمی کووید-۱۹ اظهار کرد: پرداخت این اقساط به پایان مدت زمان پرداخت کامل وام موکول شد و مردم می‌توانند در صورتی که شعبات اصرار به دریافت اقساط وام خلاف روند ذکر شده را دارند، شکایات خود را در سامانه بانک مرکزی ثبت کنند تا در صورت وجود مستندات، مساله پیگیری شود.

دانشمندی در این نشست که با حضور اصحاب رسانه و به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر تمامی جوانان در سراسر کشور به سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج دسترسی داشته و با ثبت‌نام در این سامانه و تعیین بانک عامل می‌توانند از خدمات بانکی استفاده کنند.

او ادامه داد: از سال ۸۸ تاکنون ۱۲ میلیون و ۶۳۰ هزار نفر از تسهیلات وام ازدواج بهره‌مند شده و امسال نیز ۲۴۲ هزار نفر از تسهیلات وام ازدواج به مبلغ ۲۰۷ هزار و ۴۵۳ میلیارد تومان استفاده کردند.

دانشمندی تصریح کرد: ۳۵۲ هزار نفر نیز در حال حاضر در صف وام ازدواج بوده و پیش‌بینی می‌شود که یک میلیون نفر نیز متقاضی این وام در سال ۱۴۰۰ باشند.

۸۰ هزار نفر در صف انتظار وام ازدواج در سال ۹۹

او ادامه داد: در سال ۹۹ هم ۸۰ هزار نفر به‌دلیل عدم ارائه مدارک کامل، در صف دریافت وام ازدواج ماندند. دانشمندی اضافه کرد: متقاضیان وام ازدواج ۴ تا ۵ ماه جهت دریافت این وام منتظر مانده و تسهیلات قرض‌الحسنه در سال ۹۹ نیز از تاریخ ۱/ ۱۲/ ۱۳۹۸ تا پایان اردیبهشت‌ماه (۳ ماه) به تاخیر افتاد.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در رابطه با پرداخت وام ۷۰میلیون تومانی به واجدین شرایط اعتبارات ۱۰۰ میلیون تومانی نیز یادآور شد: ثبت شکایت جوانان در سامانه ثبت شکایت بانک مرکزی در خصوص این مسائل پیگیری خواهد شد و زوجین در صورت مشاهده این وقایع، تخلفات را انعکاس دهند.

دانشمندی همچنین تاکید کرد: جوانان به منظور دریافت وام ازدواج ضامن معتبر ارائه دهند؛ بانک عامل از طریق اعتبارسنجی، ضامن معتبر و سفته ضمانت مربوطه را دریافت خواهد کرد.

به گفته او در اعتبارسنجی، اعتبار متقاضی بررسی شده و در صورت تشخیص فقدان اعتبار، پرداخت وام با تشخیص بانک عامل انجام خواهد گرفت. برای اعطای تسهیلات بدون ضمانت ابلاغی صورت نگرفته است.

وام ازدواج از سال ۱۳۹۶ با مبلغ ۱۰ میلیون تومان به ‌روز شد و در سال ۹۸ و ۹۹ به ترتیب به ۳۰ میلیون و ۵۰ میلیون تومان (به هر نفر) با بازپرداخت هفت ساله و بهره چهار درصد افزایش یافت.

براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اما این وام در سال ۱۴۰۰ برای پسران زیر ۲۵ سال و همچنین دختران کمتر از ۲۳ سال به ۱۰۰ میلیون تومان (برای هریک از زوجین) می‌رسد.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه