بنیان‌گذار اپل از جنبش «حق تعمیر» حمایت کرد


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، وی خطاب به «لوییس رازمن»، از چهره‌های مشهور پلت‌فرم یوتیوب و یکی از حامیان اصلی جنبش right-to-repair اعلام کرد که به‌طور قطع، از این جنبش حمایت می‌کند و حق تعمیر و دریافت اطلاعات به‌منظور برطرف کردن عیب دستگاه‌ها را برای مصرف‌کنندگان محفوظ می‌داند. وزنیاک در این ویدئو که ۹ دقیقه به طول انجامید، اعلام کرد اگر در یک دنیای فناوری باز رشد نمی‌کردیم و این فضا را نداشتیم، اپل هرگز به وجود نمی‌آمد.

اخیرا جنبش right-to-repair در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته است. برای مثال، در انگلستان از تولیدکنندگان تلویزیون‌ها، ماشین‌های لباسشویی و یخچال‌ها خواسته شده تا قطعات یدکی محصولات خود را در اختیار مصرف‌کنندگان و کاربران قرار دهند تا آنها بتوانند در صورت بروز مشکل، دستگاه‌های خود را شخصا تعمیر کنند. در ایالات‌متحده نیز حداقل ۲۷ ایالت، قوانینی برای تولیدکنندگان به‌منظور تولید و عرضه قطعات یدکی انواع محصولات و عرضه آن به مصرف‌کنندگان وضع کرده است. «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید نیز طی کنفرانسی خبری اعلام کرد که وزارت کشاورزی آمریکا درحال بررسی راه‌هایی است تا بتواند حق تعمیر وسایل و تجهیزات کشاورزی را برای کشاورزان فراهم کند.

استیو وزنیاک نیز به نوبه خود ضمن حمایت از این اقدام، توضیحاتی را در خصوص نحوه تعمیر وسایل شخصی خود در دوران جوانی ارائه داد. وی افزود: در گذشته وقتی شما وسایل الکترونیکی از قبیل تلویزیون و رادیو را خریداری می‌کردید، تمام مدارها و قطعات و همچنین طراحی این محصولات روی کاغذ پیاده شده بود. در واقع، همه چیز کاملا منبع باز بود. اگر می‌دانستید که چه کار باید بکنید، می‌توانستید دستگاه‌هایتان را با کمترین هزینه تعمیر کنید. وزنیاک که حدود ۴۵ سال پیش به همراه استیو جابز، شرکت اپل را پایه‌گذاری کرد، عنوان کرد که فراهم کردن امکان تعمیر دستگاه‌ها توسط کاربران دارای ارزش تجاری نیز خواهد بود.

اظهارات وزنیاک درحالی مطرح شد که سال‌هاست انتقادهای زیادی علیه اپل در خصوص سیاست‌های این شرکت در این خصوص مطرح می‌شود؛ چراکه اپل، قوانین سفت‌وسختی را برای جلوگیری از تعمیر دستگاه‌های این شرکت توسط کاربران اعمال و اعلام کرده که در این حالت، ممکن است دیگر شرایط گارانتی به دستگاه تعلق نگیرد. اپل پیش‌تر تنها به برخی از ارائه‌دهندگان خدمات رسمی‌خود اجازه تعمیر دستگاه‌های این شرکت را می‌داد و قطعات و لوازم یدکی تنها برای این گروه معدود ارسال می‌شد. اما این رویه در سال ۲۰۱۹ تغییر کرد و اپل تعداد تعمیرکاران مجاز برای تعمیر دستگاه‌های تولیدی خود را افزایش و از سخت‌گیری‌های مربوط به گارانتی نیز کاهش داد. وزنیاک در این ویدئو عنوان کرد که اکنون وقت آن رسیده تا کار درست را انجام دهیم و حق تعمیر دستگاه‌ها توسط مصرف‌کنندگان را بیش از پیش به رسمیت بشناسیم.



منبع خبر

دیدگاه ها

mood_bad
  • بدون دیدگاه.
  • افزودن دیدگاه