لوگو سایت

دیدار سلطان عمان با شاه سعودی در اوج ناآرامی‌های منطقه


«هیثم بن طارق» سلطان عمان امروز (یکشنبه) در چارچوب سفر دو روزه خود به عربستان با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی در شهر نیوم این کشور دیدار کرد.

به گزارش رسانه های سعودی، سلطان عمان پس از ورود به فرودگاه نیوم مورد استقبال «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی قرار گرفت.

هنوز جزئیاتی درباره دیدار سلطان عمان و شاه سعودی منتشر نشده است.

هیثم بن طارق قرار است همچنین با ولیعهد سعودی دیدار و گفت وگو کند.  

این اولین سفر خارجی سلطان عمان بعد از تصدی این پست به شمار می رود. هیثم بن طارق در یازدهم ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی جانشین «قابوس بن سعید» سطان فقید عمان شد.

دیدار امروز سلطان عمان با شاه سعودی در نیوم دومین دیدار آنها بعد از سفری است که سلمان بن عبدالعزیز در اوایل سال گذشته میلادی به مسقط برای تسلیت درگذشت سلطان قابوس داشت.

در این سفر یک هیات بلندپایه – شامل «شهاب به طارق آل سعید معاون نخست وزیر در امور دفاعی، خالد بن هلال بن سعودی البوسعیدی وزیر دفتر دربار سلطنتی، سرلشکر سلطان النعمانی وزیر دفتر سلطنتی، بدر البوسعیدی وزیر خارجه، حمود البوسعیدی وزیر کشور، سعید المعولی وزیر حمل و نقل و ارتباطات و فناوری، قیس الیوسف وزیر تجارت و صنعت و ترویج سرمایه گذاری، عبدالسلام المرشدی وزیر سازمان سرمایه گذاری و فیصل بن ترکی آل سعید سفیر عمان در ریاض- سلطان عمان را همراهی می کنند.

رسانه های سعودی و عمانی این سفر را در پاسخ به دعوت «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی و با هدف تقویت روابط دو کشور و توسعه  جنبه های همکاری مشترک و راههای تقویت آن توصیف کرده اند.

«بدالله العنزی» سفیر سعودی در مسقط این سفر را “مرحله ای تاریخی بین دو کشور برای شکل دهی به چشم اندازی مشترک در توسعه روابط اقتصادی دوجانبه و بستر سازی برای شراکت اقتصادی ” دانسته است.

هفته های اخیر شاهد نشست های فشرده دوجانبه برای تقویت شراکت اقتصادی و توسعه همکاری مشترک بوده است و دولت عمان پروژه ها و زمینه های سرمایه گذاری زیادی را به همتای سعودی خود پیشنهاد داده که می تواند سرمایه های سعودی وارد آنها شود. این امر در راستای تلاش مسقط برای متنوع سازی درآمد و جذب سرمایه های خارجی صورت می گیرد.

به نوشته رسانه ها سعودی، میزان تبادل تجاری عربستان و عمان در سال ۲۰۲۰ میلادی بالغ بر ۳.۳۶ میلیارد دلار و شامل فرآوردهای آهنی و فولاد و تولیدات شیمیایی و ارزش صادرات غیرنفتی عربستان به عمان ۱.۱۶ میلیارد دلار بوده است.

به گفته مسئولان سعودی و عمانی، مسقط و ریاض قصد دارند که گذرگاهی مرزی به مسافت بیش از ۶۸۰ کیلومتر را تا پیش از پایان سال جاری میلادی افتتاح کنند که باعث تسریع و افزایش تبادل تجاری و سرمایه گذاری بین دو کشور خواهد شد.

رسانه های عمانی همچنین “دیپلماسی عمان و عربستان در بسیاری از مسائل بویژه در مبارزه با تروریسم و حفظ صلح و امنیت بین المللی همسو دانسته اند”.

«فیصل بن ترکی آل سعید» سفیر عمان در ریاض نیز این سفر را “گواه  درایت سران دو کشور و افق دید آنها در برخورد با رویدادهای منطقه ای و بین المللی و مرحله جدیدی از بالا بردن سطح تکامل بین دو کشور در زمینه های سیاسی، امنیتی، نظامی، اقتصادی، توسعه ای و انسانی دانسته و بر اهمیت تقویت همکاری در سطوح فرهنگی و گردشگری و ورزشی” تاکید کرده است.

وی همچنین سفر سلطان عمان به عربستان را بیانگر “عمق روابط برجسته دوجانبه و همسویی طرح چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان و چشم انداز ۲۰۴۰ عمان در بسیاری از موارد دانسته است” که هدف از دو طرح متنوع سازی منابع درآمدی به جای نفت و افزایش سرمایه گذاری و اشتغالزایی بیشتر است.

در همین حال، سایت «رای الیوم» پیش از این به نقل از برخی منابع عربی در ریاض به محورهای دیگر سفر امروز سلطان عمان به عربستان پرداخت و نوشت که “مذاکرات عربستان و عمان روی تحولات وضعیت یمن در چارچوب تداوم تلاش دیپلماتیک فشرده مسقط برای حل بحران این کشور مطابق با توافق های منطقه ای و بین المللی به منظور پایان دادن جنگ مداوم از سال ۲۰۱۴ میلادی، اجرای گفت وگوی مستقیم بین طرف های درگیر در این جنگ، حمایت از رسیدن کمکهای بشردوستانه به ملت یمن، نتایج مذاکرات پرونده هسته ای ایران، پیشبرد مسیر همکاری کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و تقویت همکاری دوجانبه بین ریاض و مسقط در همه زمینه ها از جمله راههای تقویت اقتصاد عمان متمرکز خواهد بود”.

سایت «الخلیج آنلاین» نیز به نوبه خود نوشت که عمان در طول ماههای گذشته تلاش های خود را از طریق هماهنگی برای برگزاری نشست هایی در سطح پایین بین ائتلاف متجاوز سعودی و جنبش انصارالله یمن و نیز برگزاری دیدارهایی بین مسئولان بین المللی و غربی با این جنبش افزایش داده است.

این سایت درباره اهمیت سفر سلطان عمان به عربستان نوشت: این سفر همزمان با صحبت ها درخصوص پیشرفت در پرونده یمن و تلاش برای متوقف کردن جنگ یمن و پیشرفت مذاکرات عربستان و ایران و مذاکرات هسته ای ایران برگزار می شود.

به نوشته این سایت، ماههای اخیر شاهد نزدیکی رو به رشد روابط ریاض و مسقط و سفرهای دوجانبه مسئولان بلندپایه و رایزنی های گسترده در زمینه های مشترک سیاسی و اقتصادی بوده است.

سایت «الخلیج آنلاین» به نقل از برخی منابع نوشت که مذاکرات هیثم بن طارق و مقامات سعودی روی تحولات یمن در چارچوب تلاش عمان برای پایان درگیری هفت ساله و آغاز گفت وگوی مستقیم بین طرف های درگیر برای بستر سازی جهت پایان دادن به وضعیت وخیم انسانی یمن متمرکز خواهد بود. سلطان نشین عمان روابط خوبی با ایران و جنبش انصار الله و روابطی قوی با ریاض دارد که می تواند تحول مثبتی را در چند پرونده دشوار ایجاد کند.

این سایت نوشت: از سرگیری پرشتاب روابط بین عربستان و مسقط بعد از سالها رکود همراه با احتیاط در روابط و پس از به قدرت رسیدن هثیم بن سلطان صورت می گیرد و مسقط در کنار کویت نقش محسوسی در به نتیجه رساندن آشتی بین کشورهای شورای همکاری ایفا کرده است.

به نوشته سایت «الخلیج آنلاین»، اختلاف ریاض و مسقط درخصوص تعامل با ایران در دوره اخیر به طرز محسوسی در حال کم شدن است که این امر بعد از آن صورت می گیرد که ریاض و تهران بر سر میز مذاکره نشسته اند. این همان چیزی است که مسقط همواره آن را تشویق و خواهان آن شده و همین امر نیز به پیشبرد روابط عربستان و عمان کمک کرده است.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه