لوگو سایت

آب زاینده رود ربطی به کارون ندارد


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، قاسم تقی‌زاده خامسی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان با موضوع بررسی مشکلات تامین آب استان خوزستان که امروز (۲۵ تیرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در کشوری زندگی می‌کنیم که ۸۵ درصد آن در منطقه خشک واقع شده است یعنی آب به اندازه کافی در آن وجود ندارد. ۵۰ درصد جمعیت کشور نیز در نقاطی زندگی می‌کنند که تنها حدود ۲۰ درصد منابع آب در این نقاط وجود دارد بنابراین برای تامین آب شرب این نقاط مشکل داریم.

وی افزود: راه حل در این زمینه این است که آب به صورت میان حوضه‌ای یا داخل حوضه‌ای منتقل شود تا آب شرب تامین شود. اولین اولویت یک نظام و حکومت برای مردم، تامین آب و برق است بنابراین نمی‌توان به مردم گفت تشنه بمانید.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: جمعیت ایران پس از انقلاب اسلامی، دو و نیم برابر شده است و میزان آب تجدیدپذیر ۳۰ درصد کاهش یافته است. در کشور، فردی وجود ندارد که در خصوص آب صاحب نظر باشد و اعتقاد نداشته باشد که آب، ابرچالش امروز و آینده است.

وی افزود: نمی‌توانیم ۹۰ درصد آب را در یک بخش یعنی کشاورزی مصرف کنیم و راندمان کمتر از ۵۰ درصد باشد. تا چه زمانی وضعیت باید اینگونه باشد؟ آب شرب ۷ درصد و صنعت ۳ درصد مصرف دارد و مابقی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

تقی‌زاده خامسی تصریح کرد: اقتصاد و زندگی کشاورزان به کاشت وابسته است و باید آن را اداره و هدایت کنیم. نمی‌توانیم به کشاورزان بگوییم بکارید تا ببینیم چه می‌شود. ما گفتیم هر تصمیمی استاندار خوزستان در خصوص کشاورزی بگیرد، پای آن ایستاده‌ایم.

وی با بیان اینکه میزان آب پشت سدها مشخص است، گفت: در کنار این موارد، دچار تغییر اقلیم شدیم. اگر سیل ۹۸ رخ نمی‌داد و خشکسالی ادامه پیدا می‌کرد، نمی‌دانستیم باید چه کار می‌کردیم. خوشبختانه سیل در خوزستان خسارت جانی نداشت و خوب مدیریت شد اما تغییر اقلیم داشتیم و چاره‌ای جز مدیدیت نداریم. همچنین باید با مردم حرف بزنیم.

معاون وزیر نیرو با اشاره به انتشار مطالبی در خصوص وضعیت بحران کم آبی در استان خوزستان افزود: فضای مجازی بی‌رحم است اگر بخواهیم خود را با آن تنظیم کنیم نمی‌توانیم زندگی کنیم. دولت به انداره توان برای خوزستان اعتبار و پول در نظر گرفته است. آب و جا محدود است؛ مگر استاندار خوزستان برای هورالعظیم چه کار می‌تواند انجام دهد؟

وی با بیان اینکه ورود آب به زاینده‌رود هیچ ارتباطی به کارون ندارد، گفت: ۹۰ میلیون مترمکعب برداشت آب در برابر حجم سد کرخه عددی نیست؛ این آب، حق‌آبه بخش شرق و غرب اصفهان برای باغات بوده است.

تقی‌زاده خامسی با اشاره به انتقادات از طرح انتقال آب بهشت آباد تصریح کرد: طرح بهشت آباد یک سامانه آبرسانی است که قرار بود بیش از یک میلیارد مترمکعب آب برای سه شهر منتقل کند که در طرح بازنگری کردیم و یک چهارم آن هم برای تامین آب شرب اصفهان شد.

وی افزود: در دو سه سال قبل این پروژه در حال انجام بود اما به دلیل نداشتن مجوز زیست محیطی متوقف شد. تا امروز هیچ طرحی بدون مجوز زیست محیطی شروع نشده است و با داشتن این مجوز نیز تعطیل نشده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: هر طرح انتقال آب، مخالفان و موافقانی دارد اما وقتی مراحل قانونی را طی کرد، همه باید آن را قبول کنند.

وی افزود: طرح بهشت آباد برای بررسی زیست محیطی به سازمان محیط زیست ارسال شد که تونل را رد کردند. بررسی مجدد در حال انجام است و باید مراحل قانونی طی شود. اکنون این تونل تعطیل است و کار در آن انجام نمی‌شود.

تقی‌زاده خامسی گفت: خروجی سد کرخه سه شب است که سه برابر شده اما آب به پایین دست نمی‌رسد و وسط راه، آب را برای کشت‌های غیرقانونی می‌برند.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه