لوگو سایت

۲۵لحظه الهام بخش تاریخ المپیک + عکس


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مهم‌ترین رقابت‌های ورزشی جهان هر ۴ سال یک بار در قالب المپیک برگزار می‌شود و چشم میلیون‌ها بیننده از سراسر جهان به این مسابقات خیره می‌شود.

توجه زیاد رسانه‌ها باعث می‌شود تا تمام اتقاقات المپیک به صورت کامل رصد شود و در معرض دید هواداران قرار بگیرد. در این گزارش قصد داریم ۲۵ لحظه الهام بخش از تمام ادوار المپیک‌های تابستانی و زمستانی را مرور کنیم. لحظاتی که با وجود گذشت سال ها، یادآوری آن‌ها هنوز هم خالی از لطف نیست.

۱- معجزه روی یخ

هیچ کس انتظار نداشت که تیم هاکی مردان ایالات متحده در المپیک ۱۹۸۰ روی سکو برود. آمریکایی‌ها اعتقاد داشتند تیم اعزامی به المپیک کاملا متشکل از بازیکنان آماتور و دانشگاهی است.

با این حال سخت گیری و تعهد بازیکنان تیم هاکی روی یخ آمریکا باعث شد این تیم در دیدار نیمه نهایی با نتیجه ۴ بر ۳ تیم قدرتمند شوروی را شکست دهد. این تیم در ادامه فنلاند را شکست داد و طلا گرفت.

المپیک

۲- آبه بیکیلا

بیکیلا در مسابقه دوی مارتن المپیک ۱۹۶۰ رم با پای برهنه شرکت کرد و در میان شگفتی همگان مدال طلا را به گردن آویخت.

در حالی که احتمالا ۹۹ درصد مردم جهان به هیچ وجه نمی‌توانستند این کار را انجام دهند، آبه بیکیلا دونده اتیوپیایی کاری غیرممکن انجام داد. او پا برهنه یک ماراتن زد و پیروز شد، آن هم در سال ۱۹۶۰!

المپیک

۳- دریک ردموند

دریک ردموند، دونده بریتانیایی در ماده ۴۰۰ متر در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۹۲ بارسلونا دچار پارگی رباط صلیبی شد. ردموند که امیدوار بود مدال طلا کسب کند، حاضر به تسلیم شدن نشد و با وجود درد شدید، مسابقه را به پایان رساند.

خاطره انگیزترین لحظه زمانی بود که پدر این دونده از نرده ها عبور و به پسرش کمک کرد تا از خط پایان رد شود. سرانجام دریک در میان تشویق تماشاگران از خط پایان عبور کرد.

المپیک

۴-سورتمه سواری جامائیکا

داستان شروع به کار تیم سورتمه روی یخ جامائیکا در بازی‌های ۱۹۸۸ کانادا که از چند سرباز نیروی دفاعی جامائیکا تشکیل می‌شد، نشان دهنده تلاش بیش از حد این افراد بود. با وجود این که این تیم نتوانست مدال بیاورد، اما در قلب تماشاگران جای گرفت.

تیم بابسلد با حضور در المپیک زمستانی ۱۹۹۸ کالگاری تاریخ‌سازی کرد و حتی الهام بخش فیلمی به نام کول رانینگز شد.

المپیک

۵- نادیا کومانچی

در بازی‌های المپیک ۱۹۷۶ مونترال نادیا کومانچی، ۳ مدال طلا آورد و نخستین ژیمناست زنی شد که توانست امتیاز کامل ۱۰ را در المپیک از آن خود کند.

المپیک

۶- جسی اونز

قرار نبود جسی اونز برنده شود. او سیاه پوست بود و در رشته دو و میدانی در المپیک ۱۹۳۶ برلین شرکت می‌کرد. آلمان که در آن مقطع تحت سلطه هیتلر بود، به دلیل رنگ پوست اونز، او را یک ورزشکار سطح پایین می‌دانست.

با وجود تبعیض ها اونز با کسب ۴ مدال طلا (در ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر، پرش از طول و ۴ × ۱۰۰) تاریخ ساز شد.

المپیک

۷- درود بر قدرت سیاه

درود بر قدرت سیاه در المپیک ۱۹۶۸ اتفاق افتاد که در آن ۲ ورزشکار سیاه‌پوست آمریکایی به نژادپرستی در کشورشان اعتراض کردند.

تامی اسمیت و جان کارلوس که به ترتیب موفق به کسب مدال طلا و برنز در رشته دوی ۲۰۰ متر شدند، روی سکو رفتند و حین پخش سرود ملی آمریکا، روی خود را از پرچم این کشور برگرداندند و با بالا بردن مشت‌های گره کرده خود، سکوت کردند.  

پیتر نورمن، ورزشکار سفیدپوست استرالیایی نیز که مدال نقره این مسابقات را کسب کرده بود، با چسباندن نماد پروژه حقوق بشر المپیک روی سینه‌اش (مانند اسمیت و کارلوس) این ۲ ورزشکار سیاه پوست آمریکایی را همراهی کرد.

 پس از این اعتراض، کمیته ملی المپیک آمریکا ۲ ورزشکار را از کاروان این کشور در دهکده بازی‌ها اخراج کرد که این اتفاق باعث همبستگی ورزشکاران سیاه‌پوست حاضر در این مسابقات و تکرار این کار توسط ورزشکاران دیگری شد.

این ۲ ورزشکار تا دهه ۱۹۸۰ از حقوق اجتماعی خود در آمریکا محروم بودند، اما بعد‌ها به خاطر این حرکت مورد تحسین قرار گرفتند.

المپیک

۸- ماتیاس اشتاینر

بعضی مواقع الهام گرفتن درست همان چیزی است که برای به دست آوردن طلا لازم است. یک سال پس از مرگ همسر در یک تصادف رانندگی، ماتیاس اشتاینر وزنه بردار آلمانی توانست رکورد خود را ۱۵ کیلوگرم ارتقا دهد و در دسته فوق سنگین در المپیک ۲۰۰۸ پکن قهرمان شود. جشن تلخ و شیرین اشتاینر پس از کسب مدال طلا یکی از احساسی‌ترین لحظات المپیک ۲۰۰۸ بود.

المپیک

۹- یوسین بولت

در المپیک ۲۰۰۸ پکن، دو و میدانی کار جامائیکایی رکورد جهانی و المپیک را در ۲ ماده ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر شکست. او همچنین با تیم جامائیکا رکورد ۴ در ۱۰۰ متر را ارتقا داد. او پس از کارل لوئیس در سال ۱۹۸۴ به نخستین دو و میدانی کاری تبدیل شد که در یک دوره المپیک ۳ مدال طلا کسب کرده است.

المپیک

۱۰- کری استراگ

بازی قهرمانانه استراگ در المپیک ۱۹۹۶، به تیم بانوان ژیمناستیک آمریکا کمک کرد تا نخستین تیمی باشد که برای این کشور مدال طلا می‌آورد. او با وجود آسیب دیدگی در ناحیه مچ پا به کارش ادامه داد و باعث شد آمریکا از سد روسیه بگذرد و مدال طلا را کسب کند.

المپیک

۱۱- ایسن آبراماشویلی

در بازی‌های زمستانی ۲۰۱۰ ونکوور، نودار کوماریتاشویلی به طور ناگهانی در تمرینات لژ سواری، جان خود را از دست داد. مرگ این بازیکن که یکی از ۱۰ ورزشکار کاروان گرجستان بود، به ورزشکاران این کشور شوک ناگهانی وارد کرد.

ایسن آبراماشویلی قصد داشت پس از این اتفاق به گرجستان بازگردد و از حضور در مسابقات کناره گیری کند، اما تصمیم گرفت بماند و برای بزرگداشت دوست فقید خود رقابت کند.

المپیک

۱۲- مایکل فلپس

مایکل فلپس که به پدیده و  ماهی معروف است، در المپیک ۲۰۰۸ پکن معنای جدیدی به شنا داد. شناگر آمریکایی ۸ مدال طلا با خود به خانه برد و رکورد کسب ۷ مدال طلا در یک المپیک که در اختیار مارک اسپیتز بود را شکست. با احتساب ۶ طلای او در المپیک آتن و ۴ طلای دیگر در لندن، در کنار ۵ طلا و یک نقره در ریو، او در ۴ سفر به المپیک ۲۳ طلا و در مجموع ۲۸ مدال به دست آورد.

المپیک

۱۳- مری لو

لو، ژیمناست آمریکایی بود که در بازی‌های المپیک ۱۹۸۴ لس آنجلس، موفق به کسب مدال طلا شد.

او نخستین ورزشکار آمریکایی و در واقع نخستین فرد خارج از اروپای شرقی بود که در این رشته موفق شد مدال طلا کسب کند.

المپیک

۱۴- مایکل جانسون

در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا، مایکل جانسون ۲ رکورد جهانی مهم را در تاریخ دو و میدانی شکست و ۲ مدال طلا به خانه برد. جانسون ابتدا در دوی ۴۰۰ متر، رکورد ۴۳.۴۹ را ثبت کرد. فقط بعد از چند روز استراحت، جانسون دوباره به پیست برگشت تا در ماده ۲۰۰ متر هم دومین طلای خود را بگیرد.

المپیک

۱۵- رژه ورزشکاران کره جنوبی و شمالی زیر پرچم مشترک

پس از دهه‌ها جنگ و ناآرامی میان کشور‌های کره شمالی و جنوبی، ۲ کشور زمینه‌های مشترکی در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی پیدا کردند و ورزشکاران این کشور‌ها در مراسم افتتاحیه این مسابقات با پرچم و لباس مشترک در کنار هم رژه رفتند.

در حالی که هر کشور به طور جداگانه در مسابقات شرکت کرد، رژه مشترک نشان دهنده همبستگی و صلح میان کره شمالی و کره جنوبی بود.

المپیک

۱۶- واسیلی الکسیف

در المپیک مونترال ۱۹۷۶، وزنه‌بردار شوروی واسیلی الکسیف توانست با بلند کردن ۲۵۵ کیلوگرم رکورد خود را بشکند.

او با زدن وزنه ۵۶۲ کیلوگرمی در مجموع یک ضرب و ۲ ضرب، رکورد قبلی خود را شکست و نام خود را به عنوان یکی از بهترین ورزشکاران تمام ادوار المپیک جاودانه کرد.

المپیک

۱۷- دن یانسن

دن یانسن، اسکیت باز ماده سرعت، ۱۰ سال پس از اولین بازی خود در المپیک، سرانجام طلایی را که به سختی برای آن جنگیده بود، به دست آورد.

او که در مسابقات کلگری نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد و بعد از ظهر همان روز خبر فوت خواهرش را شنید، در مسابقه هزار متر توانست مدال طلا را کسب کند. او این مدال را به خواهر فقید خود هدیه کرد.

المپیک

۱۸- شان وایت

در المپیک زمستانی ونکوور ۲۰۱۰، شان وایت ورزشکار اسنوبرد، برای اولین بار از شگرد ۱۲۶۰ Double Mc twist استفاده کرد و توانست مدال طلای این مسابقات را به دست آورد. 

المپیک

۱۹- رولون گاردنر

المپیک همیشه زمانی برای غافلگیری و شگفتی سازی است، اما وقتی صحبت از مسابقه رولون گاردنر آمریکایی مقابل الکساندر کارلین روسی شد، پیروزی کارلین افسانه‌ای تقریبا قطعی به نظر می‌رسید.

کارلین که ۳ بار عنوان قهرمانی المپیک را به دست آورده بود، ظرف ۱۳ سال متحمل شکستی نشده بود و در ۶ بازی قبلی حتی یک امتیاز هم از دست نداده بود. پس از گذشت پرهیجان دقایق ابتدایی که گاردنر برابر قدرت افسانه‌ای کارلین مقاومت کرد، جمعیت حاضر در ورزشگاه به سختی توانستند آنچه را که اتفاق افتاد، باور کنند و پیروزی گاردنر برابر کارلین را بپذیرند.

المپیک

۲۰- جین تورویل و کریستوفر دین

معمولا پاتیناژ گروهی روی یخ در مسابقات زمستانی زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد، اما در بازی‌های المپیک سال ۱۹۸۴، جین تورویل و کریستوفر دین توانستند نمایشی ارائه کنند که بعد‌ها مورد تحسین داوران و کارشناسان قرار گرفت و مدال طلا را برای آن‌ها به ارمغان آورد.

المپیک

۲۱- جانی موزلی

در المپیک سال ۱۹۹۸، جانی موزلی، اسکی باز آزاد با حرکتی که کرد توانست مدال طلا را از آن خود کند. نوع حرکت این ورزشکار در گذر از پیچ‌ها به اسم خود او نامگذاری شد.

المپیک

۲۲- لارنس لمیو

هنگامی که لارنس لمیو، قایقران کانادایی مسابقه را در المپیک ۱۹۸۸ کره جنوبی آغاز کرد، قصد داشت برای کسب مدال بازی کند اما هنگامی که در میان وزش باد شدید متوجه قایق واژگون شده یکی از رقیبان خود شد، مسابقه را برای کمک به نجات ۲ قایقران آسیب دیده رها کرد.

پس از نجات رقبا و تحویل آنان به کادرپزشکی، او مسابقه را از سر گرفت و توانست ۱۱ رقیبش را از پیش رو بردارد. در پایان او از میان ۳۲ شرکت کننده، بیست و یکم شد و با وجود این که با سرعت اولیه خود در ابتدای مسابقه می‌توانست مدال کسب کند، هیچ مدالی به دست نیاورد. به لمیو به خاطر اقدام قهرمانانه اش یک نشان افتخار اهدا شد.

المپیک

 

۲۳- اریک موسامبانی

اریک موسامبانی در المپیک تابستانی ۲۰۰۰ حسابی سر و صدا به پا کرد. این ورزشکار گینه‌ای که برای نخستین بار در مسابقات المپیک شرکت کرده بود، در مسابقه مقدماتی ۱۰۰ متر به رقابت پرداخت، اما هیچ موفقیتی به دست نیاورد.

موسامبانی نتوانسته بود سهمیه المپیک را بگیرد و با وایلد کارت در مسابقات المپیک ۲۰۰۰ سیدنی شرکت کرد.

موسامبانی ۱۰۰ متر را ظرف یک دقیقه و ۵۲ ثانیه و ۷۲ صدم ثانیه، در میان خنده بسیاری از تماشاگران و البته گزارشگران تلویزیونی طی کرد که تقریبا ۲ برابر رکورد معمول بود. رکورد شنای ۱۰۰ متر در آن زمان ۴۷ ثانیه و ۸۴ صدم ثانیه بود.

با این حال استقامت او و دست و پا زدن هایش برای طی کردن ۱۰۰ متر باعث شد همان تماشاگران و گزارشگرانی که خنده تمسخر آمیزشان در سالن طنین انداز شده بود، پس از مسابقه ایستاده او را تشویق کنند.

المپیک

۲۴- جوآنی روشِت

در یکی از احساسی‌ترین لحظات المپیک، جوآنی روشت، اسکیت باز کانادایی که تنها ۴ روز از فوت مادرش در اثر حمله قلبی گذشته بود، در المپیک ۲۰۱۰ ونکوور مقابل هزاران تماشاگر به میدان رفت. او نه تنها در آن مسابقات هنرنمایی کرد، بلکه توانست مدال برنز را از آن خود کند و این مدال را به مادر فقیدش تقدیم کرد.

المپیک

۲۵- هرمان مایر

هرمان آتور مایر اتریشی، یکی از بزرگ‌ترین اسکی بازان تاریخ در مسابقات سال ۱۹۹۸ دچار سانحه و مصدومیت وحشتناکی شد. با وجود این مصدومیت شدید، مایر بار دیگر به میدان بازگشت و ۲ مدال طلا در المپیک زمستانی ژاپن کسب کرد.

المپیک



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه