لوگو سایت

دور هفتم مذاکرات وین در دولت جدید برگزار می‌شود


وی در ابتدا فرا رسیدن عید سعید قربان را تبریک گفت. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و سفر وزیر خارجه هند به تهران را مورد اشاره قرار داد.

این دیپلمات ارشد کشورمان به گفت‌وگوی تلفنی ظریف با جوزپ بورل درباره حضور نخست‌وزیر اسلوونی در گردهمایی منافقین هم اشاره کرد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره این‌که عراقچی گفته برای مذاکرات احیای برجام باید منتظر دولت بعدی ماند نیز اظهار داشت: مذاکرات در شش دور در وین با قوت و جدیت جلو رفت و طبیعی است مردمسالاری دینی در ایران حاکم است و این گفت‌وگوها به دلیل عدم اجرای آن توسط آمریکا به تاخیرهایی خورد و انتخابات در ایران برگزار شد و باید اجازه دهیم دولت مستقر شود و کار را جلو ببرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: دولت مجری و وزارت خارجه اجرا کننده تصمیمات است. این در مسیر عادی ادامه خواهد یافت. مهم این است منافع مردم  و تصمیمات نظام اجرا شود. لحظه‌ای که آمریکا به تعهداتش برگردد و راستی آزمایی کنیم ایران نیز از سرگیری تعهداتش را به صورت کامل خواهد داشت. باید صبر کنیم تا دولت جدید مستقر شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره موج جدید مهاجران افغانستان به ایران نیز گفت: به دقت در مرزها اوضاع را کنترل و زیر نظر داریم. امنیت افغانستان امنیت ماست و ناآرامی در افغانستان برای ایران قابل تحمل نخواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی و افتتاح رسمی سفارت امارات در سرزمین‌های اشغالی بیان کرد: رژیم اشغالگر قدس در حضیض مشروعیت خود به سر می‌برد و فکر می‌کند با این اقدامات می‌تواند برای خود مشروعیت کسب کند. رژیمی که منبع خشونت در منطقه است.

خطیب‌زاده بیان کرد: این رژیم مشروعیتی از این راه کسب نخواهد کرد. امارات باید بداند مسئولیت ناآرامی‌ها و آن‌چه مرتبط شود در حضور رژیم اشغالگر قدس در منطقه متوجه آنهاست.

وی درباره تصمیم اعلام شده از سوی نهاد قضایی اروپایی گفت که این یک تصمیم شرم آور است و عجیب است و وقتی حقوق بشر و اقلیت‌ها و آزادی مذاهب به مسلمانان می‌رسد در اروپا معنی مضیق پیدا می‌کند و افزود: این تصمیم تبعیض ساز است و می‌تواند باعث افزایش خشونت علیه مسلمانان در اروپا باشد. از مراجع ذیربط اروپایی انتظار داریم این را اصلاح کنند. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری نشست بین ایران و مصر هم اظهار داشت: همیشه تماس‌ها بین ایران و مصر بوده و هیچ وقت قطع نشده ولی بالا و  پایینی‌های داشته است. معتقدیم عادی شدن روابط بین کشورهای بزرگ اسلامی به نفع جهان اسلام و منطقه است و از این عادی شدن روابط و گسترش آن همواره استقبال کردیم.

وی در پاسخ به سؤالی گفت: سیاست کلی و اصولی نظام این است که چیزی فراتر از برجام پذیرفته نخواهد شد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره بحث تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت: اظهارنظری که از سوی آمریکا شنیدیم جای حیرت دارد. در کنار گفت‌وگوهای برجام در وین موازی آن  ولی جداگانه گفت‌وگوهایی را با آمریکا به واسطه و با انگلیسی‌ها درباره این موضوع بشردوستانه و انسانی داشتیم. رهایی ایرانیانی که غیرعادلانه و ظالمانه و به بهانه‌های واهی در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و دیگر کشورها اولویت ایران است ولی به صورت موضوع بشردوستانه نگاه کردیم. آنچه آمریکا انجام می‌دهد گره زدن یک موضوع انسانی به مباحث سیاسی است.

وی گفت: همه طرف‌ها رفتند مقدمات خود را انجام دهند و بخشی که مربوط به تعهدات آمریکا بود تا دیروز انجام نشده است و وقتی ایران به طرف‌های بعدی گفت که دور هفتم در دولت جدید برگزار خواهد شد آمریکا تلاش کرد این موضوع بشردوستانه را به گفت‌وگوهای برجام گره بزند و این رویکرد غلطی است و باعث می‌شود همه مسیرها دچار سختی شود. اگر امروز آمریکا تعهداتش را انجام دهد آزادی ۱۰ زندانی با آمریکا و انگلیس قابل انجام است. توصیه داریم از یک موضوع انسانی دست بردارند و به جای بیانیه‌های توخالی اقدام کنند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: هنوز این مسیر اگر تعهداتشان را انجام دهند می‌تواند باز بماند.

وی درباره سفر معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: سفر مقامات فنی آژانس به ایران بحث طبیعی است و همیشه هم انجام می‌شود و مراودات ماست که در چارچوب پادمان انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی بیان کرد: طرف غربی به تعهدات خود در دور ششم توافق نکرده بود که برگردد و بخش عمده‌ای که باید توافق می‌شد انجام شده بود، اختلاف نظر در برخی لیست‌ها و اسامی بود که آمریکا آنها را در دور ششم بلوکه کرد و ما هم گذاشتیم که طرف آمریکایی برود و تصمیم سیاسی خود را بگیرد و در ایران هم با توجه به انتخابات و انتقال آرام و مدنی قدرت باید یکسری موضوعات مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت و در کمیته تطبیق مباحث مطرح شد. وزارت خارجه به عنوان نهاد حاکمیتی دستورات حاکمیت را منتقل و برای اجرایی شدن آن اقدام می‌کند. هیچ تغییر و شکاف عمده‌ای در تداوم آن چه در دولت دوازدهم انجام می‌شد وجود ندارد و در دولت سیزدهم کار ادامه خواهد یافت و طبیعی است وزارت خارجه در چارچوب دستورات حاکمیتی عمل کند.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که سخنگوی طالبان گفته اگر نیروهای ترکیه در افغانستان باقی بمانند طالبان با آنها وارد جنگ خواهد شد و واکنش وزارت خارجه درباره تنش‌ها در همسایگی ایران گفت: تنها راهی که افغانستان دارد از مسیر گفت‌وگو می‌گذرد. صلح پایدار باید از مسیر گفت‌وگو بگذرد.

وی درباره حمله روز گذشته صهیونیست‌ها به نمازگزاران در قدس حمله کردند، گفت: این تعدی در آستانه عید قربان به اشد وجه محکوم است و ایران از آن اعلام انزجار می‌کند و صهیونیست ها نشان دادند جز مقاومت در مقابل فلسطینی‌ها نگذاشتند و صدای واحد جهان اسلام می‌تواند کمک کننده باشد. ایران به تمامی مساعی خود برای جلوگیری از این تعدی‌ها و تجاوزات ادامه خواهد داد.

در حال تکمیل…



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه