لوگو سایت

نیروگاه‌های خورشیدی چه سهمی در تولید برق کشور دارند؟


چندی پیش مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران گفت: صنایعی که تقاضای تولید برق کرده‌اند ۱۰ درصد تولید را باید از طریق انرژی خورشیدی انجام دهند.

«محسن طرزطلب» در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی مبنی بر اینکه با توجه به شرایط آب و هوایی کشورمان آیا بهتر نبود صنایع درخواست کننده تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر استفاده کنند؟ گفت: قرار شده ۱۰ درصد این امر به تولید برق از انرژی خورشیدی اختصاص داده شود.

وی درباره اثر منفی نیروگاه های حرارتی بر آب و هوا نیز ادامه داد: تلاش می شود این نیروگاه ها که قرار است توسط صنایع احداث شود با راندمان بالا و استفاده از تکنولوژی های جدید و با مصرف آب کمتر باشد.

آینده انرژی همدانی ها در تسخیر نیروگاه های خورشیدی - ایرنا

اما ببینیم سهم انرژی خورشیدی در تولید برق چقدر است؟

نیروگاه های خورشیدی در خردادماه امسال با تولید ۴۳۳.۱ مگاوات برق سهمی ۴۹ درصدی از تولید برق توسط کل انرژی های تجدیدپذیر را به خود اختصاص داده اند.

این درحالی است که میزان تابش خورشید در کشورمان نسبت به سایر کشورهای منطقه از شدت بیشتری برخودار است.

ایران با داشتن ۳۰۰ روز آفتابی و برخورداری از بادهای موسمی مناسب، یکی از کشورهای مستعد برای بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر است؛ این در حالی است که همچنان ۹۰ درصد تامین برق کشور را نیروگاه‌های حرارتی برعهده دارند.

توسعه انرژی های تجدیدپذیر نیاز به حمایت های ویژه دولتی دارد زیرا اگر کسی بخواهد با سرمایه شخصی خود اقدام به راه اندازی این نوع نیروگاه ها کرده و برق تولیدی را به همان نرخی که برق تولیدی با سوخت های فسیلی دارند به فروش رساند نمی تواند در این رقابت نابرابر به جایی برسد.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه