لوگو سایت

واکنش طالبان به ادامه حضور نظامیان ترکیه در افغانستان


به گزارش میدل ایست مانیتور، «ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی طالبان در گفتگویی تاکید کرد که این گروه خواستار روابط خوب با ترکیه براساس منافع مشترک است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر؛ سخنگوی طالبان در این ارتباط گفت: خواستار روابط خوب با ترکیه هستیم. از ترکیه می‌خواهیم مهندسان، پزشکان، دانشمندان و بازرگانان را بیاورد نه اینکه از طریق جنگ و اسلحه وارد افغانستان شود.

مجاهد تاکید کرد: ترکیه برادر ماست و ما روابط قدیمی مشترک زیادی با هم داریم اما موضع گیری ترکیه در طول ۲۰ سال گذشته مناسب نبود چون این کشور بخشی از ناتو به شمار می آمد.

سخنگوی طالبان با تاکید بر اینکه حضور نظامیان خارجی در افغانستان غیرقابل پذیرش است، هرگونه حضور نیروهای خارجی را مداخله در امور داخلی افغانستان عنوان کرد.

در واکنش به برخی اخبار پیرامون کنترل امنیت فرودگاه کابل توسط نیروهای ترکیه، سخنگوی طالبان گفت: مسؤولیت حفاظت از فرودگاه بین‌المللی کابل و مراکز دیپلماتیک بر عهده افغانستان است و طالبان با برنامه‌های ترکیه برای کنترل امنیت این فرودگاه پس از خروج نیروهای خارجی از کشور مخالف است.

نظامیان ترکیه طی حدود ۲۰ سال گذشته در قالب نیروهای ناتو در افغانستان حضور داشتند، اما حال گفته شده که آنکارا در حال مذاکره با واشنگتن برای ادامه حضور نظامی در افغانستان پس از خروج آمریکا است.

حتی گفته شده که اردوغان و بایدن بر سر تامین امنیت فرودگاه کابل پس از خروج ناتو و آمریکا به توافق کلی دست یافته اند و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به تازگی در دیدار با جو بایدن همتای آمریکایی خود در بروکسل گفت سربازان ترکیه می‌توانند پس از خروج ناتو و آمریکا برای محافظت از فرودگاه حامد کرزای در کابل بمانند.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه