لوگو سایت

راه حل مساله خوزستان


قاسم تقی زاده خامسی، معاون آب و آبفای وزیر نیرو در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، گفت: افزایش خروجی سدهای کرخه و دز  به عنوان یک راهکار  برای رفع مشکلات استان خوزستان است خروجی سد کرخه طی روزهای گذشته از ۷۵ متر مکعب برثانیه به ۱۶۰ متر مکعب بر ثانیه و خروجی سد دز نیز از ۱۲۰ متر مکعب بر ثانیه به ۱۴۰ متر مکعب به ثانیه رسیده است.

وی در ادامه، از در اختیار گرفتن تانکرهای نیروهای مسلح جهت تسهیل در امر آبرسانی به مردم خوزستان خبر داد و گفت: با توجه به فاصله ۳۰۰ تا ۳۲۰ کیلومتری سد کرخه تا محل تامین آب شرب، حدود ۶ روز طول می‌کشد تا آب به منطقه برسد، این مقدار آب کفاف وضع موجود را می‌دهد و می‌تواند آب شرب مورد نیاز روستاهایی که دچار کم آبی هستند را پوشش دهد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در ادامه با اشاره به میان بخشی بودن موضوع آب، اظهار کرد: وقتی از میان بخشی بودن آب می‌گوییم، یعنی همه افراد مرتبط باید در تصمیم گیری‌های آن دخالت داشته باشند.

وی ضمن اشاره تلویحی به ساختار قبلی مدیریت آب کشور که به جای تصمیم‌گیری در خصوص منابع و مصارف کل حوضه آبریز صرفاً در محدود هر استان تصمیم‌گیری صورت می‌گرفت، خاطرنشان کرد: تامین آب موضوعی استانی نیست و بنابراین وزارت نیرو از حدود سه ماه قبل ساختار مدیریت منابع آب کشور را بر اساس ۹ حوضه آبریز اصلی که در هریک از آنها کمیسیون مرکب از همه ذی‌نفعان وجود دارد، استوار نموده و در این کمیسیون همه ذی‌نفعان شامل بخش کشاورزی، صنعت، محیط زیست، سازمان برنامه بودجه و نماینده کشاورزان در خصوص منابع و مصارف آب در آن حوضه اعلام نظر می‌کنند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه با اشاره به مزایای سدسازی در تامین آب مورد نیاز بخش‌های مختلف و مدیریت سیلاب اظهار کرد: من در زمان وقوع سیلاب سال ۹۸ در خوزستان مستقر بودم، واقعا اگر سدها نبودند خسارت‌های بسیار زیادی به شهرها وارد می‌شد؛ به طور خاص نقش سد کرخه و کارون در مهار سیلاب آن سال خیلی برجسته بود.

معاون وزیر نیرو در ادامه با اشاره به تخصیص ۸ میلیارد دلاری از محل صندوق توسعه ملی برای مهار آب‌های سرزمینی طی سال‌های اخیر گفت: نتیجه این سرمایه‌گذاری اضافه شدن ۲۸ سد به تعداد سدهای کشور بود، البته از محل این صندوق سرمایه‌گذاری قابل توجهی هم به موضوع آبرسانی به شهرها انجام و ۸۵ درصد پروژه مهار آب‌های درون سرزمینی محقق شده است.

وی در ادامه از اختصاص ۵۰ میلیون دلار برای رفع مشکلات فاضلاب استان خوزستان گفت و افزود: پیمانکار مربوطه انتخاب شده، علاوه بر آن در قالب طرح غدیر، ظرف یک ماه آینده آبرسانی به ۳۰ روستا در این استان آغاز خواهد شد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به تامین آب مورد نیاز ۸۸ هزار هکتار از اراضی کشت کم آب در کشت‌های فصلی خاطرنشان کرد: کشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا مثل شلتوک در خوزستان ۳.۵ میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد.

وی در پایان راه حل این معضل را توجه به معیشت  کشاورزان و رعایت الگوی کشت و کاشت محصولات کم آب‌طلب، عنوان کرد.میزان آب مصرف شده توسط کشت شلتوک در خوزستان ۲.۵ برابر کل آب مصرفی بخش صنعت در کشور است.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه