لوگو سایت

واکنش جانسون به تحولات اخیر افغانستان


به گزارش  اقتصادنیوز به نقل از  فارس، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس روز جمعه در سخنانی گفت که به افغانستان پشت نمی‌کنیم اما باید درباره قدرت انگلیسی یا هر کشور دیگر در اعمال راه‌حل نظامی در افغانستان واقع‌بین باشیم.

وی در ادامه سخنانش گفت: «چیزی که امکان انجام آن را داریم این است که با همه شرکای خود همکاری کرده تا مانع از آن شویم که افغانستان بار دیگر به پناهگاه تروریست‌ها تبدیل شود».

نخست وزیر انگلیس تاکید کرد که با وجود پیشروی‌های چند روز اخیر طالبان، مداخله نظامی انگلیس در افغانستان از گزینه‌های مطرح نیست.

جانسون اضافه کرد تیمی از وزارت داخلی این کشور به افغانستان اعزام خواهند شد تا به انتقال نیروهای افغانستانی بپردازند که برای نیروهای انگلیسی در این کشور کار می‌کردند.

ساعتی پیش نیز «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو در سخنانی گفته بود: «هدف ما همچنان حمایت از دولت افغانستان و نیروهای امنیتی تا حد امکان است. امنیت نیروهای ما مهمترین موضوع است. ناتو حضور دیپلماتیک خود در کابل را حفظ خواهد کرد». (جزئیات بیشتر)

از سوی دیگر همزمان با پیشروی‌های سریع طالبان در افغانستان، دانمارک روز جمعه خبر داد که سفارت خود در کابل را تعطیل خواهد کرد.

همچنین دانمارک اعلام کرده که تمامی کارمندان خود در سفارت کابل را از افغانستان خارج خواهد کرد. 

 دولت آلمان نیز خبر داده که تعداد کارمندان خود در سفارت این کشور در کابل را به کمترین میزان ممکن خواهد رساند. (جزئیات بیشتر)

نروژ نیز اعلام کرد که فعالیت سفارت این کشور در کابل را به صورت موقت متوقف خواهد کرد و تمامی کارمندان سفارت این کشور در کابل به همراه کارمندان محلی را از کابل خارج می‌کند.

وزارت خارجه فرانسه نیز از تمامی شهروندان خود خواسته است تا هر چه سریعتر خاک افغانستان را ترک کنند.

طالبان از ماه آوریل در حالیکه نیروهای خارجی پس از ۲۰ سال خروج خود را از افغانستان تکمیل می‌کنند، حملاتش را برای شکست دولت کابل افزایش داده است. بنابر گزارش برخی منابع، در حال حاضر این گروه حدود دو سوم خاک افغانستان را در کنترل خود دارد.

به گزارش تلویزیون الجزیره، سخنگوی طالبان مدعی شد که سقوط شهرهای بزرگ نشانه استقبال افغان‌ها از طالبان است و افزود که آن‌ها درهای مسیر سیاسی را نمی‌بندند.

پیش از این نیز «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه ریاست‌جمهوری روسیه در امور افغانستان گفته بود که طالبان کنترل قندهار را نه در پی جنگ، بلکه به دلیل فرار ارتش افغانستان که توسط ناتو و ایالات متحده آموزش دیده، به دست گرفتند. 

اظهارات این دیپلمات روس در حالی است که پیش از این روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» به نقل از مقام‌های آگاه کنونی و پیشین آمریکا گزارش داد دولت بایدن خود را برای سقوط کابل پایتخت افغانستان بسیار زودتر از آنچه چند هفته پیش بیم آن می‌رفت، آماده می‌کند.

واشنگتن پست به نقل از یکی از این مقام‌ها افزود ارتش آمریکا در حال حاضر ارزیابی می‌کند سقوط ممکن است ظرف ۹۰ روز رخ دهد، در حالی که برخی می‌گویند ممکن است ظرف یک ماه این اتفاق بیفتد.

با این حال، جو بایدن تاکید دارد که تصمیمش درباره خروج نظامیان آمریکایی جای بحث ندارد و گفته به رغم عملکرد نظامی ضعیف نیروهای افغانستانی او از تصمیم برای پایان دادن به حضور نظامی ۲۰ ساله در افغانستان پشیمان نیست و با توجه به پیشروی‌های طالبان قصد تجدیدنظر در برنامه خروج ندارد. 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه