لوگو سایت

گزارش آمریکا از تاثیر تحریم ترامپ بر صنعت نفت ایران


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، اداره اطلاعات انرژی امریکا که زیرمجموعه وزارت انرژی این کشور است، در این گزارش اعلام کرد چند عامل در کاهش تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۰ نقش داشته که شامل افت اقتصاد جهانی در نتیجه شیوع همه گیری کووید ۱۹ و تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران بوده که صادراتش را متاثر کرده است.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران ذخایر نفت و گاز طبیعی فراوانی دارد و در پایان سال ۲۰۲۰، ذخایر ایران ۲۵ درصد از ذخایر نفت خاورمیانه و ۱۲ درصد از ذخایر نفت جهانی بود. اگرچه ایران از مشارکت در توافق محدودیت عرضه اوپک پلاس معاف شده است، اما تولید نفتش از تحریمهای آمریکا متاثر شده است.

تولید و صادرات نفت ایران از زمان خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و احیای تحریمها علیه صادرات نفت، متاثر شده است. تولید نفت ایران در چند ماه نخست سال ۲۰۱۹ که آمریکا معافیتهای محدودیتی از تحریمها برای مشتریان بزرگ نفت ایران صادر کرد، حدود ۲.۶ میلیون بشکه در روز بود. با این حال پس از انقضای این معافیتها در ماه مه سال ۲۰۱۹، تولید ایران به حدود ۲.۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

F92RuwGdKDSp

برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا این است که صادرات نفت و میعانات ایران از بیش از ۲.۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ (یک سال پیش از وضع مجدد تحریمهای آمریکا) کاهش است.

Mg760cF4lTE1

از نفت خام و میعاناتی که ایران در سال ۲۰۲۰ صادر کرد، بیش از نیمی به چین رفت. طبق تحلیل شرکت کلیپر دیتا، عمده این نفت با نام نفت کشورهای دیگر از ایران به چین صادر شد.

اگرچه تولید نفت ایران از تحریمها متاثر شد اما هدف دولت ترامپ برای صفر کردن تولید و صادرات نفت ایران و وادار کردن ایران برای بازگشت به میز مذاکره محقق نشد. روزنامه فایننشیال تایمز در جدیدترین گزارش خود نوشت که همه امیدها برای دستیابی به توافق جدید برجام میان ایران و آمریکا هنوز از بین نرفته است. این روزنامه به نقل از منابع ایرانی نوشت: امیر عبداللهیان، دیپلمات ارشد جدید ایران ممکن است به توافقی برسد که دیپلمات ارشد اسبق ایران موفق به انعقاد آن نشد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت سابق اخیرا اعلام کرد ایران به دلیل تحریمهای آمریکا پس از خروج این کشور از برجام، ۱۲۰ میلیارد دلار درآمد نفتی از دست داد و صادراتش دو میلیارد بشکه آسیب دید. وی کار اصلی جانشین خود را تقویت صادرات نفت ایران برشمرد.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه