لوگو سایت

دلیل مرگ زودهنگام علاقمندان به غذاهای تند


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اگر تا به حال فلفل دلمه‌ای را با دست گرفته‌اید سپس چشم خود را لمس کرده‌اید، می‌دانید که استفاده از غذا‌های تند می‌تواند آسیب رسان باشد. این درد و سوزش می‌تواند با چندین بار شستشو از بین رود، در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که آیا خوردن فلفل می‌تواند مانند لمس آن  آسیب رسان باشد یا خیر؟

 

mVOKb8J1QthR

 در سال ۲۰۱۶، یک سرآشپز ۲۲ ساله انگلیسی به اندونزی سفر و در آنجا جرات کرد تا غذایی به نام «نودل مرگ» را امتحان کند که گفته می‌شود ۴ هزار بار تندتر از سس تاباسکو است. بن سومادیویریا در مورد غذا‌های تند، خود را حرفه‌ای می‌دانست اما رشته فرنگی آنقدر تند بود که سومادیویریا دو دقیقه پس از صرف آن ناشنوا شد و بعد از دقایقی دچار سرگیجه شده و از حال رفت. 

مایکل گلدریچ، متخصص گوش و حلق و بینی در بیمارستان دانشگاه رابرت وود جانسون در نیوجرسی می‌گوید گلو و گوش‌ها با لوله‌های استاش به هم متصل می‌شوند که به تساوی فشار در گوش داخلی کمک می‌کند. هنگامی که بینی شروع به تولید مقدار زیادی خلط می‌کند، مانند زمانی که چیزی تند را مصرف می‌کنید، لوله‌های استاش مسدود شده و باعث از دست رفتن شنوایی می‌شود، درست مانند زمانی که شما واقعا سرما خورده‌اید. در مورد سومادیویریا، این تاثیر شدیدتر بود.

 

ZAuz4qusM4K7

 

سوختگی را احساس کنید

بر اساس گزارش روزنامه تلگراف در «داغ‌ترین مسابقه چیلی جهان» در اسکاتلند در سال ۲۰۱۱، بسیاری از ۱۰ شرکت کننده اول پس از خوردن غذای داغ رستوران Kismot به نام قاتل Kismot، با درد روی زمین چرخیده و دچار غش و استفراغ شدند همچنین دو نفر از آن‌ها راهی  بیمارستان شدند.

 چرا غذای تند به معده شما و در واقع به کل بدن شما آسیب می‌رساند؟ این می‌تواند به واحد‌های اسکوویل و کپسایسین مربوط باشد. 

واحد‌های اسکوویل میزان داغ بودن فلفل را اندازه گیری می‌کنند که بر اساس آن پوبلانو ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد، سرانو ۶۰۰۰ تا ۲۳۰۰۰ واحد، کاپوت اسکاتلندی ۱۰۰ تا ۳۲۵ هزار واحد و کارولینا ریپر، تندترین فلفل جهان، ۱/۵ میلیون تا ۲/۲ میلیون واحد است و کپسایسین ترکیبی در فلفل است که آن‌ را تند می‌کند. نمره گرمای اسکوویل میزان کپسایسین موجود در فلفل را اندازه گیری می‌کند.

هنگامی که این ماده وارد بدن می‌شود، کپسایسین اعصابی را تحریک می‌کند که به افزایش دما واکنش نشان می‌دهند. آن‌ها همان گیرنده‌های درد هستند که به آسیب‌ها پاسخ می‌دهند، اما در این مورد، مقادیر زیاد کپسایسین واکنش نشان دهند مانند این که از داخل به بیرون سوزانده شده اید.

M5eguUlGQbpL

به گفته متخصصان کپسایسین دو پیام به مغز می‌فرستد: من یک محرک شدید و گرمازا هستم. این محرک‌ها احساس سوختگی را بیشتر از یک تکه شدن یا بریدگی تعریف می‌کنند؛ اکثر مردم «سوختگی» غذا‌های تند را نوعی طعم می‌دانند. در حقیقت این دو تجربه حسی به هم مرتبط اما بسیار متمایز هستند. آن‌ها به همان شیوه زبان را تحریک می‌کنند، اما سیستم درد ناشی از کپسایسین در همه جای بدن وجود دارد، بنابراین می‌توان اثرات حرارتی را در همه جا مشاهده کرد.

ما انسان‌ها موجودات عجیب و غریبی هستیم، یک واکنش عصبی را در نظر گرفته‌ایم که به طور معمول خطر را نشان می‌دهد و آن را به چیزی لذت بخش تبدیل کرده است. لذت کلمه کلیدی است، زیرا پس از خوردن یک فلفل تند و قبل از اینکه شما را بیمار کند، هورمون اندورفین وجود دارد که درد را مسدود کرده و به شما احساس فوق العاده‌ای می‌دهد، تا زمانی که آن‌ها از بین بروند و واقعیت شروع شود.

 بنابراین صرف غذا‌های بسیار تند واقعا می‌تواند به شما آسیب برساند اما آیا می‌تواند شما را بکشد؟ به گفته پل بوسلند، استاد باغبانی در دانشگاه ایالتی نیومکزیکو و مدیر موسسه فلفل شیلی، می‌تواند اما بدن ما به احتمال زیاد اجازه نمی‌دهد که این اتفاق بیفتد.

او می‌گوید: از لحاظ تئوری، مصرف زیاد فلفل‌های تند گرم می‌تواند شما را بکشد، یک تحقیق در سال ۱۹۸۰ محاسبه کرد که سه پوند فلفل قرمز شدید به شکل پودر، چیزی شبیه به بوت جولوکیا (معروف به فلفل شبح)که به طور یک جا خورده شود می‌تواند یک فرد ۱۵۰ کیلویی را بکشد. با این حال بدن فرد زودتر واکنش نشان می‌دهد و اجازه نمی‌دهد این اتفاق بیفتد.

S27gDgddGTbY

اساسا ممکن است ده‌ها ساعت ناراحتی و درد پیش رو داشته باشید و احتمالا سوزش سر دل آنقدر شدید است که علائم سکته قلبی را تقلید می‌کند.

خبر‌های خوب دیگری نیز وجود دارد: استفاده از فلفل در وعده‌های غذایی در سطح منطقی‌تر دارای مزایای سلامتی است، از جمله اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد سرطانی؛ همچنین می‌تواند متابولیسم شما را افزایش دهد که برای دوستداران غذا‌های تند، این خبر خوشایندی است. 

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه