لوگو سایت

تفاوت ویروس دلتا با نوع قدیمی کرونا چیست؟


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، دستیار دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: قدرت انتقال ویروس دلتا در مقایسه با سایر گونه‌های کرونا ۶۰ برابر بیشتر و به دنبال آن عفونت‌زایی و درگیری ریوی آن نیز به مراتب بالاتر است.

دکتر سمیه قدیمی با اشاره به اینکه در پیک پنجم کرونا بیشترین حجم بیماری مربوط به واریانت دلتاست اظهار داشت: ویروس کرونا دستخوش جهش‌های مختلفی شده است و این گونه‌های جدید خطرناک کووید در دنیا در حال جولان دادن هستند که بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی در شرایط فعلی باید اقدامات پیشگیرانه کنترل چرخش کرونا بر گونه دلتا متمرکز شود.

استاد داروسازی طب سنتی با بیان این موضوع که جهشی که در کرونا و گونه دلتا ایجاد شده، اتصال، ورود، تکثیر و مقاومت در برابر سیستم ایمنی را به میزان قابل توجهی افزایش داده است، خاطرنشان کرد: مجموعه این عوامل باعث شده بیماری‌زایی و تولید و تکثیر ویروس به میزان چشمگیری افزایش یابد.

قدیمی با اشاره به اینکه به نظر می رسد در گونه کرونای دلتا بیشترین علامت‌ها مربوط به درگیری سیستم تنفسی فوقانی است، افزود: سردرد، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، تب، گلودرد، عطسه و سایر علایم مثل بدن درد،  کمر درد، ضعف و بی‌حالی شدید، کاهش حس بویایی و علایم گوارشی نیز از جمله علامت‌های کرونای دلتا هستند.

وی درباره شایع‌ترین علامت ویروس کرونای لامبدا نیز گفت: شایع‌ترین علامت لامبدا تب بالا، سرفه‌های مزمن و طولانی‌تر و کاهش حس بویایی و چشایی است.

قرنطینه در گونه دلتای کرونا باید سخت‌تر از سایر گونه‌های کووید باشد

استاد فارما کوگنوزی دانشکده طب سنتی دانشگاه شهید بهشتی به مبتلایان به کرونا خصوصا کرونای دلتا توصیه کرد: افراد باید بدانند اگر چنانچه با فرد مبتلای قطعی روبه رو هستند باید بدانند هر علامتی را فرض بر ابتلا به کووید بگذارند، این افراد باید قرنطینه را با هدف کنترل و پیشگیری از سرایت پذیری بیماری جدی تلقی کنند.

قدیمی با بیان اینکه قرنطینه در گونه دلتای کرونا باید به مراتب سفت و سخت‌تر از سایر گونه‌های کووید باشد تاکید کرد: در سایر گونه‌های کرونا و یا کرونای کلاسیک که مبدا آن ووهان چین بود اگر چنانچه یک نفر به بیماری مبتلا می شود می توانست دست کم دو نفر را آلوده به ویروس کند ولی نکته اینجاست در که واریانت دلتا این عدد به حدود حد اقل ۱۰  می رسد.

وی ادامه داد: شروع علامت های ابتلا به کرونای دلتا بسیار سریع تر از سایر گونه های کروناست به شکلی که ممکن است بعد از  کمتر از ۲۴ ساعت از تماس با فرد مبتلا، علامت ها بروز کند. به همین منظور در صورت داشتن علامت های قطعی و یا مشکوک به کرونا در گام اول ضرورت دارد به سرعت خود را قرنطینه کنید، مبتلایان باید بدانند استراحت کافی یکی از اصلی ترین اقدامات در زمان ابتلا به کووید است.

وی با بیان اینکه پرهیز از فعالیت های خارج از منزل به عنوان یک ضرورت در مبتلایان به کرونا رعایت شود و افزود: مصرف مایعات گرم و درمان علامتی (به این معنی که در صورت داشتن برخی علایم مثل تب یا بدن درد از داروهای تب‌بر یا مسکن استفاده شود) در افراد مبتلا به کرونا ضرورت دارد.

این پزشک با بیان اینکه به طور کلی مبتلایان در طول مدت بیماری علامت مختلفی از بیماری را تجربه می کنند خاطرنشان کرد: افراد دارای بیماری های زمینه ای در صورت مشاهده علامت های هشدار دهنده کرونایی باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنند. مبتلایان به دیابت، فشارخون، بیماریهای قلبی وعروقی مغزو اعصاب باید بیش از سایر علامت های تشدید بیماری را جدی بگیرند.

وی معتقد است کرونا می تواند در چندین فاز مبتلایان را تحت تاثیر قرار دهد به همین منظور در صورت تشدید علایم باید هر چه سریعتر خصوصا افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای به پزشک مراجعه کنند البته مراجعه بی رویه و وسواس گونه و در مقابل مراجعه دیرهنگام مبتلایان به کووید خصوصا افرادی که شرایط سخت بیماری را تجربه می کنند هر دو می تواند خطرناک باشد.

 قدیمی کاهش سطح هوشیاری، خواب آلودگی شدید، بی اشتهایی مفرط، اختلال هواس و یا هذیان گویی را از نشانه های خطرناکی این ویروس دانست و گفت: باید افراد به محض مشاهده این علامت ها در کرونا به مراکز بهداشتی برای بررسی بیشتر و درمان مراجعه داشته باشند. برای افراد با هر میزان درگیری ریوی بهتر است دارو درمانی و اقدامات لازم برای درمان سریعتر انجام شود.

وی خطاب به مبتلایان به کرونا توصیه کرد: اصلا ضرورتی ندارد برای دریافت اقدامات اولیه درمانی به اورژانس بیمارستانها مراجعه شود، قطعا بعد از گذشت حدود دوسال از پاندمی کادر درمان و پزشکان با پروتکل ها و نحوه درمان آشنایی کافی را دارند و ویزیت اولیه و اقدامات اولیه در مطب ها هم می تواند به میزان قابل توجهی شرایط را تسهیل کند. پزشک شما می تواند مشاوره های لازم را برای انجام درمان های اختصاصی و یا ضرورت انجام سی تی اسکن را گوشزد کند.

قدیمی در ادامه درباره روش های تشخیصی تست های پی سی آر نیز توضیح داد: افراد دارای بیماری زمینه ای به محض مشاهده علامت های مشکوک ابتلا به کرونا باید تست های پی سی آر را حتما انجام دهند. در این افراد چنانچه درگیری ریوی در مراحل اولیه نیز ایجاد شده باشد باید این افراد زودتر درمان دریافت کنند. سایر افراد بدون بیماری زمینه ای باید بدانند که با هر علامتی که مطرح کننده ابتلا به کروناست نیازی به تست تشخیصی ندارند ولی در عین حال این افراد فرض را بر کرونا گذاشته و توصیه ها را عمل کنند.

برای هر علامتی سی‌تی‌اسکن انجام ندهید

دستیار دانشگاه ضمن انتقاد از این که افراد به محض مشاهده علامت های ابتلا به کرونا به مراکز تصویربرداری برای انجام اسکن ریه مراجعه می کنند گفت: رفت و آمدهای غیر ضروری و مراجعه به مراکز درمانی و در ادامه ویزیت توسط پزشک می تواند به میزان قابل توجهی به انتشار و چرخش بیشتر ویروس کمک کند بنابراین ضرورتی ندارند به محض مشاهده هر علامتی درخواست اسکن ریه و مراجعه به مراکز تصویر برداری داشته باشیم.

وی یادآوری کرد: ویروس کرونا می تواند در هفته اول ابتلا درگیری جدی ریوی ایجاد نکند بنابراین باید توجه داشته باشیم که ضرورتی ندارد که به محض مشاهده هر علامتی درخواست سی تی اسکن داشته باشیم و این درحالی است که خود سی تی اسکن های مکرر خصوصا در بازه های زمانی کوتاه می تواند عوارض ماندگاری داشته باشد.

وی  معتقد است سرفه نمی تواند به طور قطعی نشانه درگیری ریوی باشد پس بهترین زمان انجام سی تی اسکن ریه تنگی نفس، تب بیش از چهار روز و کاهش محسوس سطح اکسیژن است، برای بیماران با این شرایط می توان درمان های لازم و موثر تجویز کرد. به طور کلی در پاندمی کووید باید هر نشانه و علامتی از سرما خوردگی را کرونا تلقی کرد و شرایط قرنطینه را رعایت کنیم.

مشاهده تست منفی کاذب در کرونای دلتا

وی تاکید کرد: تست منفی به هیچ عنوان مهر تاییدی بر عدم ابتلا به کرونا نیست و منفی کاذب در کرونای دلتا به مراتب بیشتر دیده می شود. تنگی نفسی که در کووید مشاهده می شود بیشتر به شکل درد قفسه سینه است، به شکلی که با هربار نفس کشیدن این درگیری بیشتر می شود و در مواردی می تواند با درد دیواره ریه هنگام نفس  کشیدن در دم و بازدم همراه باشد به این شکل که نفس کشیدن خصوصا زمانی که افراد بازدم انجام می دهند بسیار دشوار می شود.

دستیار دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی درباره اهمیت مراقبت های دریافت واکسن کرونا نیز گفت: این افراد باید برای دریافت واکسن کرونا احتیاط های لازم را لحاظ کنند و با ماسک مناسب به مراکز تجویز واکسن مراجعه کنند بسیاری از افراد حتی در پروسه واکسیناسیون به کرونا مبتلا می شوند.

وی با بیان اینکه برابر اعلام سازمان جهانی بهداشت هیچ واکسنی ایمنی زایی ۱۰۰ درصد در برابر کرونا را ندارد خاطرنشان کرد: در عین حال باید توجه داشته باشیم که طول مدت بیماری و علایم بیماری و در نهایت مرگ و میرناشی از کرونا در افراد واکسینه شده به مراتب کمتر است. ایمنی زایی نسبی دوتا چهار هفته بعد از دریافت دوز دوم واکسن کرونا ایجاد می شود بنابراین حتما باید بین فاصله دو واکسن حفاظت فردی و پروتکل ها کماکان رعایت شود.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه