لوگو سایت

پیش بینی بورس امروز/ شاخص بورس پشتِ سدِ مقاومت


به گزارش اقتصادنیوز ، برای پیش بینی بورس امروز –یک‌شنبه ۲۴ مرداد- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز شنبه شاخص کل بورس ۳ هزار و ۷۹۷ واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۳۴۲ واحد صعود کرد و در رقم ۴۲۲ هزار و ۶۸۱ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۹۴ واحد بالا آمد و به رقم ۲۱ هزار و ۳۰۶ واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۱۹۶ نماد رشد قیمت و ۲۸۷ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۴۰ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۵۹ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت‌های داروپخش (وپخش)، پارس الکتریک (لپارس) و بورس کالای ایران (کالا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز نمادهای اپرداز (شرکت اتیه داده پرداز)، شاروم (پتروشیمی ارومیه) و وهامون (سرمایه‌گذاری هامون صبا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان کرمانشاه (وسکرشا)، شیمی دارویی داروپخش (دشیمی) و هلدینگ مپنا (رمپنا) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا (کتوکا)، کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت (زکشت) و بیمه میهن (میهن) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌یکشنبه است. در پایان معاملات روز شنبه بازار با مازاد تقاضا ۳۶۵ میلیارد تومانی بسته شد.

پیش بینی بورس

افزایش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات شنبه ۳۷ نماد صف فروش و ۷۸ نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته ۲۴ درصد افت کرد و در رقم ۹۰۶ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۱۰ درصد افزایش یافت و ۵۴۱ میلیارد تومان شد. 

بیشترین تقاضاها

در روز شنبه شرکت سپید ماکیان (با نماد معاملاتی سپید) با صف‌ خرید ۳۳۴ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپید، نمادهای مدیریت (سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشور) و کالا (شرکت بورس کالا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به کدما (معدنی دماوند) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۱۷ میلیارد تومانی داشت. پس از کدما، غدام (خوراک دام پارس) و برکت (داروسازی برکت) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

روز گذشته شاخص بورس پس از ۷ روز نزول کرد و نتوانست وارد کانال ۱.۵ میلیون واحدی شد. در حالی که در ۷ روز گذشته در مجموع بیش از ۱۲۶ هزار واحد رشد کرده بود پشت سدِ کانال ۱.۵ میلیونی متوقف شد.

در معاملات اولین روز هفته علاوه بر افت شاخص‌ کل شاهد افزایش خروج پول حقیقی بودیم. دیروز ۴۴۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه افزایش ۷۸۲ درصدی داشته است. رقم ۴۴۱ میلیارد تومان بیشترین میزان خروج نقدینگی حقیقی در ۳۵ روز کاری گذشته از ۳۰ خرداد ماه تاکنون است. 

علاوه بر این ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات دیروز ۲۴ درصد کاهش یافت و ارزش صف‌های فروش ۱۰ درصد زیاد شد. همچنین بازار با مازاد تقاضای ۳۶۵ میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز کاری قبل کاهش ۴۸ درصدی را نشان می‌دهد.

تحلیل‌گران تکنیکی سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را سقف مقاومت شاخص کل می‌دانند. از این رو توقف روند صعودی بورس را نشانه اهمیت و قدرت سطح مقاومت قلمداد می‌کنند. شاخص بورس برای شکستن سطح مقاومت پیش از تعطیلات کرونایی ۵ روزه به تقویت تقاضای حقیقی نیاز دارد. اما بازار سهام نشانی از تقویت تقاضا ندارد، در ۶ روز گذشته شاهد خروج نقدینگی حقیقی از بازار بوده‎‌ایم و دیروز رقم پول حقیقی خروجی افزایش ۷۸۲ درصدی داشت.

ناظران معتقدند در روزهای گذشته با پیش‌روی شاخص در کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی بسیاری از سهام‎‌داران حقیقی که در یک سال گذشته ارزش سبد سهام آن‌ها افت کرده بود دست به فروش سهام زدند. بنابراین به نظر نمی‌رسد شاخص بتواند به کانال ۱.۵ میلیونی قدم بگذارد. با این حال تحلیل‌گران تکنیکی معتقدند اگر شاخص سقف مقاومت را بشکند و وارد کانال بالاتر شود سهام‌داران حقیقی خارج شده نیز به بازار برخواهند گشت.   



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه