به گزارش وبگاه شبکه خبری «راشاتودی» سفارت آمریکا در کابل به شهروندان آمریکایی هشدار داده که بدون خروج از مکان استقرار تنها در همان محل پناه بگیرند. سفارت آمریکا اعلام کرده که در  فرودگاه کابل اوضاع بحرانی است و بخش‌هایی از فرودگاه آتش گرفته است. این فرودگاه مملو از کارکنان خارجی است که با عجله از افغانستان خارج می‌شوند.

در هشدار امنیتی سفارت آمریکا در کابل یکشنبه آمده است: «وضعیت امنیتی در کابل به سرعت در حال تغییر است، از جمله در فرودگاه. گزارش‌هایی از آتش گرفتن فرودگاه وجود دارد. بنابراین ما به شهروندان آمریکایی توصیه می‌کنیم که در محل خود پناه بگیرند.»

سفارت آمریکا این روزها از آمریکایی‌ها در افغانستان تقاضا کرده که  این کشور را ترک کنند و به آنها در خرید بلیط هواپیما در خارج کمک می‌کرد. در حالی که طالبان روز یکشنبه پایتخت افغانستان را محاصره کردند، بالگردها کارکنان سفارت را به فرودگاه منتقل کردند.

این تخلیه تحت حمایت نظامیان آمریکایی صورت گرفت. این در حالی است که چند کشور دیگر نیز نیروهای دیپلماتیک خود را به فرودگاه منتقل کرده‌اند، از جمله فرانسه که عصر یکشنبه نقل مکان کرد. در هشدار سفارت آمریکا در افغانستان آمده  که عملیات کنسولی به حالت تعلیق درآمده است.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا  نیز گفت که پرسنل سفارت آمریکا در کابل به فرودگاه منتقل شده‌اند تا این اطمینان حاصل شود که در بحبوحه پیشروی طالبان آنها بتوانند به صورت ایمن و امن به فعالیت خود ادامه دهند.

وی گفت: «واقعیت موضوع این است که نیروهای افغانستانی قادر به دفاع از کشورشان نبودند».

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: «آمریکا به طالبان اعلام کرده در صورتی که به نظامیان آمریکایی حمله کند، با واکنشی سریع و قاطع مواجه خواهد شد».





این مطلب برایم مفید است




۱


نفر
این پست را پسندیده اند