لوگو سایت

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات افغانستان


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این نشست با حضور آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد ابتدا علنی و سپس بصورت غیر علنی برگزار خواهد شد.

پیش از این، کشورهای نروژ و استونی در حال بحث و رایزنی درباره پیش‌نویس بیانیه‌ای بودند که حملات طالبان را به شهرها و شهرک‌هایی که منجر به تلفات بالای غیرنظامیان می‌شود، محکوم کنند.

“انتونیو گوترش”  دبیر کل سازمان ملل متحد روز جمعه نیز در نشستی خبری اوضاع افغانستان را در حال خارج شدن از کنترل دانست و گفت: وضعیت انسانی سختی در این کشور در جریان است.

دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد: از طالبان  می خواهم  که فورا حمله را متوقف کرده و با حسن نیت به نفع افغانستان و مردم آن مذاکره کنند.

وی  با بیان اینکه نیازهای بشردوستانه در افغانستان در حال افزایش است، افزود: تنها در ماه گذشته، بیش از هزار نفر در حملات بی رویه علیه غیرنظامیان به ویژه در ولایت های هلمند ، قندهار و هرات.کشته و زخمی شده اند.

دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد : دست کم ۲۴۱ هزار نفر مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

وی بر حمایت همه طرف ها از غیرنظامیان در این درگیری ها تاکید و اضافه کرد که درگیری ها خسارت بیشتری به زنان و کودکان وارد می کند.

پیش از این، «عبدالله عبدالله» رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص این کشور شده و گفته بود در نتیجه‌ حملات اخیر طالبان بر کلانشهرهای افغانستان، هزاران نفر کشته و زخمی شده و صدها هزار تن دیگر از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

رسانه های افغانستان به نقل از مقامات طالبان اعلام کردند که همزمان با صدور فرمان این گروه برای ورود نیروهای طالب به کابل محمد اشرف غنی زییس حمهوری این کشور به تاجیکستان گریخت.

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه در افغانستان روز یکشنبه ضمن تایید خبر خروج محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان از این کشور، از نیروهای دفاعی و امنیتی خواست تا آرامش را حفظ و در تامین امنیت همکاری کنند.

 در ویدیویی که از عبدالله عبدالله منتشر شده، او همچنین از طالبان می خواهد تا از واردشدن به کابل پایتخت این کشور خودداری کنند تا به گفته او «به هم خوردن وضعیت امنیتی باعث تلفات مردم نشود.»

رییس شورای عالی مصالحه افغانستان با اشاره به خروج رییس جمهوری افغانستان از این کشور افزود: روزهای سختی برای مردم افغانستان گذشت و نیروهای امنیتی در تامین امنیت همکاری کنند.

وی ابراز امیدواری کرد این «شب و روز سخت» به زودی سپری شود و مردم روزهای صلح  و آرامش را ببیند.

اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در اولین بیانیه پس از خروج از کشورش نوشت: امروز با یک انتخاب سخت روبه رو شدم، من باید یا در برابر طالبان مسلح که می خواستند وارد کاخ ریاست جمهوری شوند ایستادگی می کردم یا از کشور عزیزی که در بیست سال گذشته جان خود را وقف حفاظت از آن کرده ام، خارج می شدم.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه