لوگو سایت

اعلام پایان جنگ از سوی طالبان/افزایش تجارت نسبی اتحادیه اروپا با ایران


به گزارش اقتصادنیوز، «اعلام پایان جنگ از سوی طالبان»، «پایین کشیدن پرچم آمریکا در کابل و حمله شدید جمهوری خواهان به بایدن»، «واردات سوخت به لبنان توسط حزب الله»، «آغاز «تمرین جنگ» در شبه جزیره کره»، «افزایش نسبی تجارت اتحادیه اروپا با ایران» و «بی‌ثباتی شغلی علی‌رغم پایین آمدن نرخ بیکاری» سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده‌اند.

اعلام پایان جنگ از سوی طالبان

به گزارش الجزیره، محمد نعیم، سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با این خبرگزاری جنگ در افغانستان را پایان یافته اعلام کرده است. گرچه طالبان از آمادگی خود برای گفت‌وگو با همه چهره‌های متنفذ افغانستان سخن گفته‌، با این حال ناظران احتمال برخورد خشن با مخالفان و رویکرد انتقام‌جویانه آن‌ها را منتفی نمی‌دانند. محمد اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان پس از خروج از این کشور گفت که برای مانع شدن از خون‌ریزی زمام امور را رها کرده است. سخنگوی طالبان گفته است: «ما از همه کشورها و سازمان‌ها دعوت می‌کنیم برای حل همه مشکلات با ما مذاکره و گفت‌وگو کنند.» نعیم در عین حال تاکید کرده است که طالبان هیچ‌گونه مداخله‌ خارجی در امور این کشور را نمی‌پذیرند. او در مصاحبه خود با الجزیره ادعا کرده حقوق زنان در افغانستان مشروط بر آنکه رفتار آن‌ها با شریعت اسلام سازگار باشد، محترم شمرده می‌شوند.

1

محمد سهیل شاهین، سخنگوی امور خارجی طالبان مستقر در قطر هم در حساب توییتر خود از جنگجویان این گروه خواسته تا با شهروندان غیر نظامی کاری نداشته باشند. به نوشته شاهین، هیچ یک از مجاهدین(جنگجویان) طالبان حق ندارند بدون اجازه ساکنان خانه‌ای وارد آنجا شوند. ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی پیکارجویان طالبان هم گفته طالبان به پیروزی‌هایی رسیده است که حتی انتظار و تصورش را هم نداشت و این پیروزی به گفته وی «به کمک خداوند نصیب شان شده است».

از سوی دیگر رویترز به ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در مورد کابل اشاره کرده که  در حالی طالبان بدون مقاومت قابل ملاحظه‌ای جنگ را به پایان رسانده که این سازمان‌ها چند روز پیش گفته بودند که تصرف کابل دست‌کم سه ماه طول خواهد کشید.

پایین کشیدن پرچم آمریکا در کابل؛ حمله شدید ترامپ به بایدن

به گزارش آسوشیتدپرس، هم‌زمان با پایین کشیده شدن پرچم‌ ایالات متحده از ساختمان سفارت این کشور در کابل، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما تأیید می‌کنیم که کلیه کارکنان سفارت آمریکا به فرودگاه بین‌المللی کابل منتقل شده‌اند که توسط نظامیان آمریکایی حفاظت می‌شود.» وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا هم در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که حدود ۶ هزار سرباز طی ۴۸ ساعت آینده در کابل حضور خواهند داشت و کنترل ترافیک هوایی را بر عهده خواهند گرفت. در این بیانیه همچنین آمده است که آمریکا روند اخذ ویزا برای هزاران افغان واجد شرایط را تسریع می‌بخشد

001

با این حال سقوط کابل به فاصله کمی پس از خروج نیروهای نظامی آمریکایی از خاک این کشور انتقادهای زیادی را در ایالات متحده به همراه داشته است. ترامپ با انتقاد شدید از جو بایدن سیاست او در افغانستان را فضاحت‌بار خوانده و گفته او برای آن‌چه در افغانستان انجام داده، باید کناره‌گیری کند. او تاکید کرده کاری که بایدن در افغانستان انجام داد به عنوان یکی از بزرگترین شکست‌های تاریخ آمریکا به ثبت خواهد رسید و به پنج دلیل افغانستان، موج کرونا، فاجعه مرزی، نابودی استقلال انرژی و اقتصاد فلج شده آمریکا، بایدن باید استعفا دهد. مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا هم گفته اگر حالا همراه با ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، وزیر خارجه آمریکا بود، طالبان می‌فهمید که اگر توطئه‌هایی علیه آمریکا صورت بگیرد، هزینه‌های واقعی باید پرداخت شود. لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه هم گفته مطمئنا در آینده القاعده در افغانستان دوباره ظهور می‌کند و تهدیدی برای آمریکا و غرب می‌شود. تام کاتن سناتور جمهوری خواههم ضمن اذعان به شکست مفتضحانه قابل پیش‌بینی در افغانستان تحقیر مسبب تحقیر شدن آمریکا را جو بایدن خوانده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ماه جولای گفته بود، بعید می‌داند طالبان بر کل افغانستان تسلط پیدا کند. اما اکنون همه چیز بسیار سریع‌تر از آن چیزی پیش رفت که آمریکا تصور می‌کرد. در دفاع از این مسئله آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در رابطه با تخلیه زودهنگام و شتابزده کارکنان سفارت در کابل به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفته  نمی‌توان افغانستان را با سایگون مقایسه کرد. اشاره او به شکست نیروهای آمریکایی در جنگ ویتنام بود. بلینکن در این مصاحبه نمی‌خواست توضیح دهد که چرا همه چیز به این سرعت پیش رفته و افغان‌ها را مسئول این وضع دانسته کرده است. او گفته: «واقعیت این است که نیروهای مسلح افغانستان نتوانستند از کشور دفاع کنند. و این سریعتر از آنچه انتظار داشتیم رخ داد.».

واردات سوخت به لبنان توسط حزب الله

به گزارش المیادین، سید حسن نصرالله، رهبر گروه حزب الله لبنان گفت که این گروه واردات سوخت از ایران را آغاز خواهد کرد. رهبر حزب الله در یک سخنرانی گفته به شما اطمینان می‌دهم که ما حتما از ایران سوخت وارد خواهیم کرد. او گفت دولت لبنان دیگر قادر نیست سوخت تهیه کند. این در شرایطی است که با اعلام وزارت بهداشت لبنان، انفجار یک مخزن سوخت در شمال این کشور در اوایل روز یک‌شنبه، موجب مرگ دست‌کم ٢٨ نفر و زخمی‌شدن ٧٩ نفر دیگر شد. گروه حزب‌الله ابراز امیدواری کرد که این فاجعه انگیزه‌ای برای تشکیل یک دولت باثبات و کارآمد باشد.

04

گفته می‌شود ارتش لبنان تانکر را که در حدود ۳۰ هزار لیتر بنزین داشت و توسط دلالان بازار سیاه پنهان شده بود، در این منطقه توقیف کرده تا سوخت آن میان مردم توزیع شود. اما هجوم شدید مردم در تاریکی پس از نیمه شب و رقابت شدید آنها برای پر کردن گالن‌هایی که همراه خود آورده بودند، این فاجعه را رقم زد. برخی از شاهدان گفته‌اند، بعید نیست که آتشی عامدانه به انفجار انجامیده باشد. ارتش لبنان از دو روز پیش اعلام کرده بود که بر مخازن و انبارهای سوخت نظارت خواهد کرد و ممکن است آنها را به سود مردم توقیف کرده و سوخت را میان شهروندان توزیع کند.

کمبود شدید سوخت در ادامه بحران همه جانبه اقتصادی و بن‌بست سیاسی، زندگی لبنانی‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار داده و به گرانی و کمبود شدید کالاهای اساسی در همه لبنان منجر شده است. پس از آنکه دولت انتقالی لبنان از هفته گذشته و به دلیل نداشتن پول، یارانه سوخت را حذف کرد، وضعیت سوخت بحرانی‌تر شده است. میشل عون، رییس جمهور لبنان، از تصمیم ریاض سلامه، رییس کل بانک مرکزی، برای حذف سوخت انتقاد کرده و آن را حامل پیامی خطرناک برای جامعه نامیده و گفته بود این وضع به انفجار خشم مردم منجر خواهد شد.

آغاز «تمرین جنگ» در شبه جزیره کره

به گزارش یورونیوز، کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا از امروز مانورهای نظامی سالانه خود را به مدت ۹ روز آغاز خواهند کرد. این مانور نظامی در حالی برگزار می‌شود که کره شمالی همواره نسبت به چنین رزمایشی حساس بوده است و عمدتا آن‌را «تمرین جنگ» نامیده است. کره شمالی این‌بار هم به آمریکا و کره جنوبی هشدار داده بود که دست از برگزاری چنین رزمایشی بردارند در غیر این صورت عواقب آن در انتظار این دو کشور خواهد بود.

6

کیم یو جونگ، خواهر قدرتمند رهبر کره شمالی، همسایه جنوبی را به دلیل ادامه برگزاری این رزمایش به جنگ‌طلبی علیه پیونگ یانگ متهم کرده است. این رزمایش نظامی به صورت کلاسیک همواره و هر سال در فصل بهار و تابستان برگزار می‌شود. ستاد مشترک ارتش کره جنوبی و همچنین وزارت دفاع این کشور به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این رابطه پاسخی نداده‌اند.

در حالی‌که اخیرا و پس از یکسال تنش در روابط میان کره جنوبی و شمالی، دو کشور مجددا خط ارتباطی دو پایتخت را راه‌اندازی کرده‌اند، چنین اقدامی می‌تواند بار دیگر بر میزان تنش‌های میان پیونگ یانگ و سئول بیفزاید. در همین زمینه یک روز پس از آغاز آموزش مقدماتی این کشور برای برگزاری رزمایش، کره شمالی به تماس‌های معمول در خط ارتباطی ویژه دو پایتخت پاسخ نداده است.

افزایش نسبی تجارت اتحادیه اروپا با ایران

به گزارش دویچه‌وله، مرکز آمار اتحادیه اروپا، یورواستات، با انتشار گزارشی از افزایش نسبی تجارت ۲۷ عضو این اتحادیه با ایران طی شش ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱ خبر داد. صادرات ایران به اتحادیه اروپا در دوره یاد شده به ۴۰۷ میلیون یورو رسیده که ۱۷ درصد بیشتر از بازه زمانی مشابه در سال گذشته است. واردات ایران از این اتحادیه با رشدی بالای ۱۵ درصدی به ۲ میلیارد و ۱۸۱ میلیون یورو رسیده است. در میان اعضای اتحادیه اروپا آلمان بزرگترین شریک تجاری ایران است و بیش از یک سوم کل صادرات ایران به اتحادیه اروپا راهی آلمان شده است. آلمان همچنین سهمی ۳۴ درصدی در صادرات اتحادیه اروپا به ایران دارد.

2

اگرچه تجارت ایران و اتحادیه اروپا در نیمه اول امسال افزایش داشته، اما نسبت به دور مشابه سال‌های پیش از تحریم بسیار نازل است. اروپا در نیمه اول سال ۲۰۱۸ بیش از ۶ میلیارد یورو واردات و نزدیک ۴.۵ میلیارد یورو صادرات به ایران داشت. قبل از تحریم‌های آمریکا، مهمترین شرکای تجاری ایران به غیر از اتحادیه اروپا، کشورهای چین، امارات، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و روسیه بودند.

بی‌ثباتی شغلی علی‌رغم پایین آمدن نرخ بیکاری

وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی پیرامون پایین آمدن نرخ بیکاری در روزهای اخیر آمریکا خبر داده که با وجود بازگشایی فضای کسب و کار، میلیون‌ها آمریکایی هم‌چنان به معنای دقیق صاحب شغل نشده‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن این وضع عدم تناسب میان مشاغلی که قصد استخدام نیروی کار جدید دارند با علایق افراد بیکار شده پس از همه گیری کرونا عنوان شده است.

3

بر اساس این گزارش، هنوز زمان زیادی مانده است تا صنایعی که ضربه سختی از کرونا خوردند، به شرایط قبل از کرونا بازگردند. قبل از شیوع ویروس کرونا ، ۶۳ درصد آمریکایی‌ها به عنوان نیروی کار برای صنایع این کشور به شمار می‌آمدند. طبق داده‌های منتشر شده وزارت کار آمریکا ، در ماه جولای ۵.۷ میلیون تعداد شغل کم‌تر و البته بر اساس تعدیل فصلی، نسبت به فوریه سال ۲۰۲۰ وجود داشته است. در آمریکا در ماه مارس و آوریل سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۰ میلیون شغل به دلیل سیاست‌های انقباضی مربوط به دوران همه گیری کرونا از دست رفت. در ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ ، اقتصاد آمریکا به وضعیت قبل از همه گیری بازگشت ولی کارفرمایان آمریکا اکنون متوجه شده‌اند که در مجموع با کمبود وجود ۶.۶ میلیون نفر نیروی کار در لیست استخدام و پرداخت حقوق خود مواجه شده‌اند.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه