لوگو سایت

رشد ۵ ماهه فروش‌های فوق‌العاده خودرو


دلیل اصلی رشد بیش از ۲۲۰ درصدی عرضه خودرو از مسیر فروش فوق‌العاده خودروسازان به طور حتم کاهش معوقات و همچنین ثبات تولید است. اواخر اردیبهشت سال گذشته سیاستگذار کلان صنعت خودرو از برنامه قرعه‌کشی محصولات خودرویی برای جلوگیری از دلالی بازار و دسترسی مشتریان واقعی به این محصولات رونمایی کرد و طی آن خودروسازان مکلف شدند ماهانه بخشی از محصولات تولیدی خود را از مسیر طرح‌های فروش فوق‌العاده عرضه کنند. 

از آنجا که هماهنگی خودروسازان با این تکلیف جدید زمانبر بود و از طرف دیگر بار تعهدات معوق روی دوش دو شرکت خودروساز سنگینی می‌کرد این دو مساله دست به دست هم داد تا آنها نتوانند محصول چندانی را در ۵ ماه ابتدای سال ۹۹ از مسیر فروش‌های فوق‌العاده برگزار‌شده عرضه کنند. اما بعد از گذشت یک سال از تکلیف وزارت صمت خودروسازان توانستند از دو مسیر سبک کردن بار تعهدات معوق و همچنین اجرای برنامه‌های متعدد تیراژ تولید خود را تا حدودی بهبود ببخشند بنابراین این مسیرها سبب عریض شدن جاده عرضه خودرو در طرح‌های فروش فوق‌العاده آنها در سال جاری شد. 

البته باید توجه داشت سبد محصولاتی که در این طرح‌ها عرضه شده، در بازه زمانی یاد شده در سال جاری به نسبت سال گذشته با هم تفاوت دارد. سال گذشته خودروسازان بیشتر تمرکز خود را روی عرضه محصولات پرتیراژ قرار دادند اما در فروش‌های فوق‌العاده‌ای که در سال جدید برگزار کردند، کمتر رد پایی از خودروهای پرتیراژ می‌توان یافت و به جای آن کفه محصولات کم‌تیراژ سنگینی می‌کند.

بر این اساس ایران خودرو تا پایان مرداد سال جاری در مجموع ۶ طرح فروش فوق‌العاده برگزار کرده است. در این طرح‌های فروش فوق‌العاده ایران خودرویی‌ها در مجموع ۹۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو عرضه کردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد آبی‌های جاده مخصوص در همین بازه زمانی در سال گذشته در مجموع ۲۹ هزار دستگاه خودرو عرضه کردند، بنابراین عرضه این خودروساز از مسیر فروش فوق‌العاده در سال جاری به نسبت سال ۹۹ رشدی بیش از ۲۱۹ درصدی را به خود دیده است. ایران خودرویی‌ها در دو طرح فروش فوق‌العاده خود در سال گذشته محصولات پرتیراژی مانند خانواده پژو ۲۰۶ شامل تیپ ۲، تیپ ۵ و صندوقدار، پژو ۴۰۵SLX، رانا و دنای معمولی، سمند LX و پژو پارس  را در دو مدل بنزینی و TU۵ عرضه کردند.

اما طی ۶ فروش فوق‌العاده که طی سال ۱۴۰۰ توسط این خودروساز برگزار شده شاهد هستیم که تنها پژو پارس در مدل‌های بنزینی، TU۵ و سال همچنان ادامه داشته و باقی ظرفیت عرضه به محصولات کم‌تیراژی مانند سمند سورن پلاس، دنا توربو شارژ با گیربکس اتوماتیک، پژو ۲۰۷ اتوماتیک با سقف پانوراما، هایما S۷ و رانا پلاس اختصاص یافته است.

دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا نیز در دو مرحله فروش فوق‌العاده خود در سال جاری در مجموع ۴۹ هزار دستگاه از محصولات حاضر در سبد محصولاتی خود را عرضه کرده است. این تعداد خودروی عرضه شده در قیاس با ۱۵ هزار دستگاه خودرویی که در فروش فوق‌العاده سال گذشته این خودروساز در همین بازه زمانی عرضه شده از رشد بیش از ۲۲۶ درصدی حکایت دارد.

خودروسازی سایپا در تنها فروش فوق‌العاده که در بازه زمانی یاد شده در سال گذشته برگزار کرد عرضه محصولاتی مانند تیبا در دو مدل هاچ بک (تیبا ۲) و صندوقدار، ساینا، پراید ۱۵۱، نیسان دوگانه‌سوز، نیسان بنزینی و پیکاپ دو کابینه ریچ را در دستورکار داشت. اما این خودروساز نیز همانند رقیب خود در دو فروش فوق‌العاده‌ای که در بازه زمانی یاد شده در سال ۱۴۰۰ برگزار کرده تغییراتی را در سبد محصولات عرضه شده خود ایجاد کرده است. نارنجی‌های جاده مخصوص عرضه خانواده تیبا، ساینا و پراید ۱۵۱ را از میان محصولات عرضه شده در فروش‌های فوق‌العاده سال گذشته خود ادامه داده و باقی ظرفیت خود را با انواع کوئیک شامل کوئیک معمولی، کوئیک R و کوئیک S همچنین ساینا S پر کردند.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه