لوگو سایت

۵ کتاب که مطالعه آنها افکار شما را تغییر خواهد داد


از همین‌رو، جهان‌بینی ما را تغییر می‌دهند و به ما وسعت فکر و اندیشه و قدرت تحمل بیشتر در برابر مشکلات زندگی می‌بخشند. در ادامه این نوشتار سعی کرده‌ایم از برخی از این کتاب‌ها صحبت کنیم، گرچه شما می‌توانید لیست بسیار بلندبالاتری را به آن اضافه کنید. 

۱. کتاب مثنوی معنوی مولانا

مثنوی معنوی کتابی در شش دفتر و ۲۶۰۰۰ بیت است و زیباترین دیدگاه‌های عارفانه را در قالب اشعاری زیبا بیان می‌کند. کتابی برای همه و همه اعصار، به طوری که در بین بهترین کتاب‌های خواندنی دنیا نیز هست. شاید برای شما نیز پیش آمده است که از موضوعی در زندگی دلخور و ناراحت هستید و یا درگیر اضطرابی شدید شده‌اید.

در این حالت فقط کافی است کمی به آغوش اشعار ناب مولانا پناه ببرید تا با کمک‌شان، جایگاه انسان در دنیا، زندگی اصیل و ارزش‌های زندگی را یادآور شود و به این ترتیب می‌توانید دمی بیاسایید و با مشکلات راحت‌تر کنار بیایید. برای همین شاید بهتر باشد نه تنها این کتاب را برای کتابخانه خود خریداری کنید، بلکه خرید اینترنتی (که معمولا با قیمت کمتری نسبت به کتاب فیزیکی عرضه می‌شود) و دانلود PDF آن نیز به شما کمک می‌کند همیشه این کتاب را در تلفن همراه و یا تبلت و لپ‌تاپ خود داشته باشید.

۲. کتاب شاهنامه فرودسی

شاهنامه فردوسی

شاهنامه فرودسی، اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی، کتابی به شعر و در قالب مثنوی است و مجموعه عظیمی از داستان‌های اساطیری، قهرمانی، شجاعت، غرور و سربلندی مردم است. این داستان‌ها همگی به تاریخ کهن ایران زمین مربوط‌اند و سبک داستانی که در اشعار فرودسی رعایت شده، باعث محبوبیت او و کتابش در میان مردم شده است، به طوری که در نقالی و نقالی خوانی، یکی از منابع اصلی سرگرم کردن مردم به شمار می‌امده است.

  شاید یکی از دلایلی که باعث محبوبیت این اشعار قدیمی (قرن چهارم هجری) در میان عموم مردم شده است، اثری است که داستان بر روح و جان آدمی می‌گذارد؛ ما در میان داستان‌ها تلاش می‌کنیم راه درست را پیدا کنیم، با شنیدن قصه آدم‌هایی که در موقعیت‌های مختلف، واکنش‌های مختلفی به مسائل داده‌اند، روشن‌بینی بهتری پیدا می‌کنیم و جهان بهتری برای خود و اطرافیان‌مان خلق می‌کنیم. برای خواندن کتاب شاهنامه نیز می‌توانید جلدهای فیزیکی آن را تهیه کنید و یا با خرید نسخه الکترونیکی شاهنامه فردوسی، اشعار را در دستگاه‌های هوشمند الکترونیکی بخوانید. 

۳. کتاب عادت‌های اتمی

در دو مورد گذشته به کتاب‌های قدیمی از دوران دور اشاره کردیم و در ادامه نوشتار سعی می‌کنیم برخی از جدیدترین کتاب‌هایی را معرفی کنیم که برای زندگی انسان امروز مهم هستند. عادت‌های اتمی، نوشته جیمز کلیر، تلاش می‌کند روش عادت سازی را به ما بیاموزد. در این کتاب ابتدا به خوبی متوجه می‌شوید که اگر شما همیشه خود را فردی تنبل می‌دانید، مقصر شما نیستید، بلکه عادت‌های مناسبی را در خودتان پرورش نداده‌اید که مانع از حرکت و تلاش شما می شود.

به این ترتیب اگر در این روزهای شلوغ و پر شتاب، به دنبال راهی برای تبدیل شدن به شخصیت قدرتمندتر، منظم‌تر و موفق‌تر دارید، باید ابتدا عادت‌های لازم را در خود پرورش دهید. شما امروز، محصول کارهای دیروزتان هستید و چشم‌انداز فردا محصول بینش و عملکرد امروز شماست. 

حالا که به این کتاب اشاره کردیم، مایلیم به موضوع مهمی هم در این میان اشاره کنیم. افکار شما برحسب اولویت‌های زندگی شما تغییر می‌کنند. برای مثال اگر این روزها به عنوان یک مدیر، به دنبال راهی برای افزایش بهره‌وری سازمان و همکاران خود هستید، شاید بهتر باشد مجموعه کتاب‌های مدیریتی و سازمانی را مطالعه کنید و یا به سراغ کتاب‌هایی بروید که در حوزه کاری شما نگاشته شده‌اند، و یا حتی نکاتی ساده در این زمینه را یاد بگیرید. چرا که عمل به آموخته‌ها به صورت همزمان، تاثیر بیشتری روی افکار دارد. 

۴. کتاب ماندن در وضعیت آخر

ماندن در وضعیت آخر

اگر به دنبال تغییر افکار خود در سطح شخصیتی و ابعاد روانشناسی هستید، انواع کتاب‌های مفید روانشناسی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. کتاب‌هایی که با اصول عمیق روانشناسی، مسائل و مشکلات انسان را مورد بررسی قرار می‌دهند و موجب آشنایی بیشتر ما با اصول روان آدمی می‌شوند.

کتاب ماندن در وضعیت آخر به دنبال اثبات این موضوع است که هر انسانی به اندازه کافی خوب و پذیرفتنی است و خود او باید پیش از دیگران به این نکته باور داشته باشد و برای اثبات چنین موضوعی، سعی می‌کند ما را با ابعاد شخصیت انسانی یعنی کودک، والد و بالغ و نقش مهم آنها در برقراری ارتباط نشان دهد. در نهایت به مخاطب می‌اموزد چطور باید در موقعیتی کنترل هر کدام از این شخصیت‌ها را به دست بگیرد تا رفتار شایسته‌تر و مطلبو‌تری ارائه کند. 

۵. کتاب به بچه‌ها گفتن، از بچه‌ها شنیدن

تربیت فرزند یکی از سخت‌ترین کارهایی است که هر والدی با آن روبروست و در طول بزرگ کردن بچه با استرس‌ها و شرایط متفاوت زیادی هم روبرو می‌شود. اگر به دنبال یادگیری اصول صحیح تربیتی و رفتار با کودکان هستید، باید به خوبی در این زمینه آموزش ببینید، چرا که همگی ما محصول تربیت پدر و مادرهایمان هستیم و بسیاری از آنها نقص‌های تربیتی زیادی داشته‌اند و ما بی‌آنکه بدانیم، همان روش‌ها را روی فرزندان دلبندمان پیاده می‌کنیم.

این کتاب نوشته آدل فابر و الین مازلیش است، والدینی که خودشان دوره‌های تربیت فرزند را گذرانده و کتاب دو جلدی به بچه‌ها گفتن، از بچه‌ها شنیدن را با توجه به آموخته ها و تجربه‌هایشان به رشته تحریر درآورده‌اند. کتاب‌هایی که هر روانشناس کودکی آن را به والدین توصیه میکند. 

همانطور که در ابتدا اشاره شد، لیست کتاب‌های تاثیرگذار بر افکار و بینش آدمی بسیارند و بهتر است بر حسب اولویت‌های زندگی، خواندن آنها را انتخاب کنیم تا در حین مواجهه با تجربیات بیرونی، از این آموزه‌ها بهتر استفاده کنیم. 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه