لوگو سایت

کارتن‌ خواب‌ ها را در فهرست واکسن قرار نمی‌ دهند


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، چالشی که این روزها صدای فعالان اجتماعی و برخی شورایی‌ها و کارشناسان را در آورده است. گفت‌و‌گو با سید مالک حسینی، رییس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران را در این زمینه می‌خوانید.

متخصصان هشدار می‌دهند از آنجا که ویروس دلتا شیوع بالاتری دارد و علائم شدیدتری را هم بروز می‌دهد باید بیش از ۹۰ درصد جامعه واکسینه شوند. در حالی که قبلاً عدد ۷۰ درصد هم قابل قبول بود. بنابراین این سؤال پیش می‌آید که افراد آسیب پذیر که گاه مدارک شناسایی هویتی ندارند و از جهتی هم بیکار بوده و در هیچ رسته شغلی قرار نمی‌گیرند تا زودتر واکسن بزنند، تکلیف‌شان چیست؟

ما چندین بار با وزارت بهداشت، رییس ستاد کرونای شهر تهران، شهردار وقت مکاتبه کرده و درخواست داده‌ایم. اما تقریباً هیچ اقدامی از سوی وزارت بهداشت برای این گروه در معرض خطر صورت نگرفته است. ما حتی اعتراضمان را هم نشان دادیم. شورای شهر هم چه در دوره قبل و چه در دوره جدید پیگیر موضوع بودند ولی تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است و ما هم نگران وضعیت این افراد هستیم. این گروه‌ها شامل کارتن خواب‌ها و مددجوهای مددسراها یا همان گرمخانه‌ها می‌شود و با توجه به اینکه وضعیت شیوع بیماری در مقایسه با گذشته تغییر کرده است و این افراد هم در سطح شهر پراکنده هستند و این‌طور نیست که مکان ثابتی داشته باشند باید زودتر برایشان فکری کرد.

با توجه به‌سرعت گرفتن روند واکسیناسیون در شهرداری تهران آیا مددکاران در اولویت قرار گرفته اند؟

با وجود پیگیری‌های متعدد برای مددکاران گشت‌های گرمخانه یا مجموعه‌هایی مثل پرتو هنوز نتوانسته‌ایم کاری انجام دهیم. البته اخیراً توانستیم با هماهنگی‌هایی که انجام شد، اسامی مددکاران را در کنار سایر کارکنان شهرداری قرار دهیم و این افراد هم واکسینه شوند. هم اکنون بیش از ۷۰ درصد از همکاران ما واکسینه شده‌اند که توسط شرکت شهر سالم در شهرداری انجام شده و این افراد به‌عنوان مددکار با وجود ریسک بالای خطر در رتبه‌بندی شغلی وزارت بهداشت قرار نگرفته‌اند و اگرمساعدت شهرداری نبود این اتفاق نمی‌افتاد البته همچنان نگرانی بابت مددکارانی که نیروی مستقیم شهرداری نیستند، وجود دارد. چون برخی در بخش غیردولتی مشغول فعالیتند و ذیل سازمان خاصی قرار ندارند. امیدواریم وزیر جدید بهداشت در رتبه‌بندی مشاغل دستور تجدید نظر بدهند.

  تاکنون حدوداً چه تعداد از مددکاران واکسن زده‌اند؟

مددکاران و مددیاران حدود ۴۰۰ نفر هستند که با نیروهای اجرایی خط اول و برخی از مجموعه‌ها مثل مراکز پرتو که با کودکان کار سروکار دارد و بخشی از نیروها که در گودها و گاراژها در سطح شهر با ریسک بالا کار می‌کنند ۷۰۰ نفر پیش‌بینی می‌شود که حدود ۵۰۰ نفر از آنها واکسینه شده‌اند. در طول این مدت حدود ۱۲۰ نفر از مددکاران و کارکنان ما درگیر کرونا شده‌اند که متأسفانه یک نفر هم فوت کرده است.

 در مورد مددجوها چطور؟

ما پیش از آمدن موج چهارم حدوداً یکی، دو نفر بیشتربا علائم مثبت نداشته‌ایم؛ اما از موج چهارم که مصادف با فروردین امسال می‌شود حدود ۸۳ نفرمددجو با علائم کرونا به مراکز درمانی فرستاده شدند که مثبت تشخیص داده شدند. البته خوشبختانه تاکنون فوتی نداشته‌ایم.

 هیچ فرد آسیب پذیر در زیرمجموعه شما تاکنون واکسن نزده؟

خیر. بیش از هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۷۰۰ نفر افراد کارتن خواب هستند که به ندرت دارای مدارک هویتی کامل هستند. از آنجا که واکسیناسیون با کدملی انجام می‌شود باید تدبیری اندیشیده شود تا بحث مدارک هویتی این افراد حل شود. چون این افراد ممکن است مستمراً در گرمخانه‌ها نباشند و برای تزریق دوز دوم هم با مشکلاتی مواجه شویم. چون به ندرت در تاریخ مشخص مراجعه می‌کنند. به هرحال این یک معضل جدی است که وزارت بهداشت باید برای آن فکری کند. ما در هر صورت آمادگی همکاری با آنها را داریم اما این گروه‌ها هم باید در اولویت قرار بگیرند وگرنه چرخه واکسیناسیون ناقص جلو می‌رود.تعدادی هم از این افراد در مراکزبهاران ما هستند که بهبود یافته‌اند. آنجا نیز ما به سهمیه جداگانه نیاز داریم.

در مجموع با چه میزان سهمیه کارتان انجام می‌شود؟

وزارت بهداشت اگر ۲ هزار سهمیه به ما اختصاص دهد که قطعاً زیاد نیست ما می‌توانیم افراد بی‌خانمان را که در مراکز حاضر می‌شوند، تحت پوشش قرار دهیم. سایر موارد مثل معتادان متجاهر که سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر متولی هستند اما ما با همین میزان سهمیه هم می‌توانیم کارمان را جلو ببریم. الان حدود هزار و ۴۰۰ نفر در مراکز ما پذیرش شده‌اند.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه