لوگو سایت

واکنش امیرعبداللهیان به عکس خبرساز اجلاس عراق


مشروح این گفتگو را می خوانید:

 مجلس و دولت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات به دنبال کسب حقوق حداکثری ملت ایران هستند و امیدواریم که طرف های مقابل ما در مذاکرات وین بر مبنای خرد و منطق مذاکره کنند.

وزیر امورخارجه ایران اظهار داشت: در مراسم تحلیف در دیدار با انریکه مورا مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا گفتم که اولین اشتباه امریکایی ها این است که نباید از ادبیات تهدید علیه ملت ایران استفاده شود و باید مودبانه با ملت ایران رفتار کنند.

وی گفت : ما به نماینده اتحادیه اروپا شفاف گفتیم که ادبیات تهدید برای ملت ایران نتیجه ای در بر نخواهد داشت و اگر این طوری ادامه دهند این برای دولت سیزدهم سازنده نیست و جمهوری اسلامی ایران از هرگونه مذاکره که بر آن منطق حاکم باشد، استقبال می کند.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه مذاکرات باید برای ملت ایران دستاورد ملموسی داشته باشد، گفت: مذاکره یکی از ابزارهای دیپلماسی است و انتظار داریم طرف مقابل ما اتلاف وقت نکند زیرا کسی آن را نمی پذیرد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه از برگزاری اجلاس شانگهای خبر داد و گفت: شانگهای یک ظرفیت بزرگ اقتصادی است که ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت را در جهان شامل می‌شود و جمهوری اسلامی ایران نیز سال ها عضو ناظر اجلاس شانگهای بوده است.

امیرعبداللهیان گفت: در اجلاس آینده شانگهای دکتر رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران شرکت خواهد کرد و این سفر مهم از  اکنون در حال برنامه‌ریزی است، زیرا ما درصددیم که در رویکردهای اقتصادی دولت بتوانیم از ظرفیت‌های شانگهای به خوبی استفاده کنیم و همواره ضرورت توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری با اعضای اجلاس شانگهای مورد توجه ایران بوده است.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به موافقتنامه همکاری‌های جامع ۲۵ ساله ایران و چین نیز گفت: یکی از برنامه‌های اصلی ما پیگیری اجرای موافقتنامه همکاری های جامع ۲۵ ساله ایران و چین است و در سفر دکتر لاریجانی به پکن بنده از نزدیک شاهد به بار نشستن این توافقنامه مهم بودم و ما در وزارت امور خارجه برای اجرایی شدن این موافقتنامه را پیگیری می کنیم و این الگو را برای استفاده از ظرفیت های سایر کشورهای منطقه از جمله روسیه و هند دنبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: برای نهادینه سازی روابط با کشورهای بزرگ با این الگو در چارچوب های توسعه پایدار کشور باید قدم‌های اساسی برداریم و جایگاه وزارت امور خارجه برای اجرای این توافقنامه تسهیل کننده است و ما وظیفه داریم بسترها را آماده کنیم تا همه از این شرایط مناسب بتوانند بهره برداری کنند.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به نقش سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای توسعه دیپلماسی اقتصادی افزود: همه سفارتخانه‌های ما باید در خدمت بخش‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فرهنگی و فناوری باشند، زیرا سفارتخانه‌ها باید متناسب با منافع ملی کشور فعالیت کنند و نباید در دوران جدید به فعالیت های سفارتخانه‌ها سنتی نگاه کنیم.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: ما باید ببینیم که کشورمان امروز در چه بخش‌هایی به دنبال توسعه پایدار است و این اولویت نخست فعالیت‌های سفارتخانه‌ها و سر کنسولگریهای ما در خارج از کشور خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران درخصوص گرفتن عکس یادگاری با سران کشورهای منطقه در اجلاس بغداد گفت: در این عکس من در جایی قرار دارم که فکر می‌کنم جایگاه واقعی ایران در اجلاس بغداد بوده است.

وی در خصوص شرایط و وضعیت افغانستان نیز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از افغانستانی حمایت می کند که مردم این کشور بتوانند برای تعیین سرنوشت کشور خود تصمیم بگیرند و در این کشور دولت فراگیر با حضور تمام اقوام افغانی در حاکم شود.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: تمام مشکلات افغانستان ریشه در اقدامات آمریکایی‌ها دارد و حتی آمریکایی‌ها به مردم این کشور در فرودگاه کابل نیز رحم نکردند و اگر بیگانگان دست از سر مردم افغانستان بر دارند مردم این کشور می توانند برای آینده کشور خود تصمیم بگیرند و ما نیز از افغانستان امن حمایت می کنیم.

وزیر امورخارجه ایران به اولین روز کاری خود در این وزارتخانه اشاره کرد و یادآور شد: در اولین روز کاری ما در وزارت امور خارجه با تشکیل ستادی برای واردات واکسن آغاز شد و از وزیر بهداشت و درمان نیز خواهش کردیم که در اولین جلسه این ستاد حضور پیدا کند که خوشبختانه وزیر بهداشت به همراه چهار تن از معاونین خود، رئیس هلال احمر، رئیس انستیتو پاستور، رئیس سازمان برنامه بودجه، بانک مرکزی و تمام مدیران وزارت امور خارجه مرتبط با واکسن کرونا پنجشنبه هفته گذشته در این جلسه حضور داشتند.

وی تصریح کرد: در پایان این جلسه تمام سفرا و سرکنسولگری های ایران در سراسر جهان فعال شدند تا با استفاده از ظرفیت های مختلف از جمله ظرفیت ایرانیان خارج از کشور، پروسه نقل و انتقال پول و واردات واکسن با روش مطمئنی انجام شود.

وزیر امور خارجه ایران گفت: وظیفه ذاتی تمام سفارتخانه های ما این است که در این زمینه فعال شوند تا با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی هر کسی بتواند واکسن وارد کند و ما نیز از این استقبال خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: همانطوری که معاون اول رئیس‌جمهور نیز پیگیری می‌کنند واردات واکسن به کشور سرعت گرفته و این اولویت کاری ما در وزارت امور خارجه است تا با حجم  بیشتری واکسن وارد کشور شود.

وی در خصوص موفقیت دیپلماسی اقتصادی یادآور شد: ۴۰ درصد برنامه‌های وزارت امورخارجه متمرکز بر توسعه دیپلماسی اقتصادی خواهد بود و در این راستا باید از ظرفیت تمام سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری های خود استفاده کنیم و در این راستا رویکرد دیپلماسی اقتصاد می‌تواند نقشه راهی در مقابل ما باشد تا با هدف گذاری عملیاتی و زمان بندی شده بتوانیم با اولویت های منطقه ای همکاری های خود را با کشورهای منطقه از جمله چین و یا هند توسعه دهیم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه برنامه ریزی ما در وزارت امور خارجه این است که بتوانیم در این راستا تسهیل گری کنیم و سفارتخانه‌های ما با تمرکز بر فعالیت‌های سیاسی در زمینه اقتصادی نیز به فعالیت های خود توسعه دهند، یادآور شد: وزارت امور خارجه نیروی انسانی با تجربه زیادی دارد و باید از این نیروی انسانی با توجه به نیاز کشور در سفارتخانه های خود استفاده کنیم و برای توسعه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی ممکن است از نیروی انسانی سایر دستگاه های اجرایی برای توسعه تجارت بین المللی و دیپلماسی اقتصادی متمرکز کنیم.

وزیرامورخارجه ایران گفت: سیاست همسایگی و آسیایی معنایش این نیست که به این مناطق توجه بیشتری کنیم و به کشورها و جاهای دیگری توجهی نشود، بلکه در تمام کارهای خود ارتباطات خودمان را با برخی از کشورهای جهان ادامه خواهیم داد و حتی در اروپا فقط آلمان، انگلیس و فرانسه نیستند، بلکه سایر کشورهای اروپایی نیز ظرفیت‌های زیادی دارند که باید از این ظرفیت ها بتوانیم در جهت منافع ملت ایران استفاده کنیم.

امیرعبداللهیان در ادامه به حضور خود در اجلاس بغداد برای همکاری و مشارکت اشاره کرد و گفت: این اجلاس ابعاد مختلفی داشت و قرار بود در این اجلاس حمایت های منطقه ای از عراق در ابعاد مختلف مطرح شود و برای دوستان عراقی ما بسیار مهم بود که به جایگاه عراق به عنوان کنشگر منطقه توجه شود.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: حکومت عراق به دنبال این است مشکلات این کشور را پس از چالش جدی داعش تا آنجا که امکان دارد حل و فصل شود و از سال ۲۰۰۳ تاکنون سیاست‌های مبتنی بر آزمون و خطای آمریکایی ها خسارت زیادی را به ملت عراق وارد کرده است.

وی اظهار داشت: برای حضور در این نشست از رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز دعوت شده بود، اما ایران در سطح وزیر خارجه در این اجلاس حضور یافت و ما از هر نشستی با حضور مقامات منطقه ای استقبال می کنیم، زیرا بیگانگان در تحولات منطقه نمی‌توانند ایفای نقش کنند و این به نفع منطقه نیست.

 امیرعبداللهیان گفت: اجلاس بغداد فرصت خوبی بود که توانستیم با نخست وزیر، رئیس جمهور و رئیس پارلمان عراق مذاکراتی را انجام دهیم و در این اجلاس با برخی از سران منطقه از جمله محمد بن راشد ولیعهد امارات گفتگوی خوبی انجام شد و در ادامه من با شیخ محمد بن راشد گفتگو کردم و ایشان برای توسعه همکاری های تجاری و بازرگانی با جمهوری اسلامی ایران استقبال و حتی بعد از اجلاس در یک توییت مثبتی هم این مسئله را مطرح کردند.

 وزیر امور خارجه ایران بیان کرد : در این اجلاس همچنین با امیر قطر در زمینه توسعه مناسبات ایران و قطر گفتگو کردیم و رئیس جمهور فرانسه نیز که کمتر از ۲.۵ ساعت در این اجلاس حضور یافته بود دو بار به سمت من آمد و تاکید کرد که ما علاقمند هستیم شما به پاریس سفر کنید و متعاقب آن وزیر امور خارجه فرانسه را خواست که من سفری به پاریس داشته باشم  تا گفتگوهای دو طرف در زمینه های مختلف بین ایران و فرانسه تداوم پیدا کند.

وی تاکید کرد: همچنین در این اجلاس فرصتی شد که در حاشیه اجلاس گفتگویی با رئیس‌ جمهور مصر داشته باشم که با حضور رئیس جمهور عراق گفتگو انجام شد و در مجموع پیام ما در این اجلاس این بود که از دولت عراق حمایت کنیم. ثانیاً حضور بیگانگان را به نفع منطقه نمی‌دانیم و یا یک بار دیگر جنایت تروریستی آمریکا در ترور سردار سلیمانی عزیز و مسئولیت کاخ سفید در این رابطه را مطرح کردیم و تاکید شد که عاملین این عملیات باید به دست عدالت سپرده شوند.

امیرعبداللهیان با اشاره به گفتگوهای ایران و عربستانی در ماه های گذشته، گفت: در این اجلاس با وزیر امور خارجه عربستان گفتگوهایی صورت گرفت و طرف سودی نیز تبریک گفت و اشاره داشت که با استقرار دولت جدید ارتباطات خود را با ایران آغاز خواهیم کرد، اما در این سفر و اجلاس مذاکراتی با سعودی ها انجام نشد.

 وی گفت: پس از اجلاس بغداد به سوریه سفر کردم، زیرا که قرار بود که این اجلاس با حضور تمام کشورهای همسایه عراق از جمله سوریه برگزار شود و در دیدار مکرون با نخست وزیر عراق فرانسوی‌ها به دنبال این بودند که این اجلاس در پاریس برگزار شود، اما عراقی ها خوستار برگزاری این اجلاس در بغداد برگزار بودند و حتی راقی ها به دنبال دعوت از مقامات سوریه بودند که با مخالفت فرانسوی‌ها مواجه می‌شوند.

امیرعبداللهیان یادآور شد: ما معتقدیم که باید همه همسایگان عراق در این اجلاس شرکت می‌کردند و حتی قطر و مصر و خود فرانسه که همسایه عراقی ها نبودند در این اجلاس دعوت شده بودند، اما برای ما قابل قبول نبود که سوریه در این اجلاس نادیده گرفته شود.

وزیر امورخارجه ایران گفت: پس از اجلاس بغداد سفر من به سوریه انتقال این پیام به مقامات سوری بود و در این سفر پیگیر توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با سوریه بودیم و با بشار اسد رییس جمهور و وزیر امور خارجه سوریه نیز مذاکراتی برگزار شد.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه