لوگو سایت

سیگنال افزایشی امیرعبداللهیان به قیمت دلار/ نشانه ترس در شکاف قیمت خرید و فروش صرافان


بازار ارز از معاملات پشت خطی شب دوشنبه، نشانه‌های بازگشت به قیمت‌های بالاتر را نشان می‌داد و روز سه‌شنبه نرخ از کف ۲۷ هزار تومان تا ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان بالا آمد.

آنچه که بازار را متقاعد کرد تا بار دیگر وارد فاز صعودی شود، حرف‌های وزیر امور خارجه بود. معامله گران از  صحبت‌های حسین امیر عبداللهیان اینطور برداشت کردند که در آینده کوتاه مدت تکلیف برجام در دولت ابراهیم رئیسی مشخص نخواهد شد و این فضای مبهم فعلا ادامه دار هست.

امیرعبداللهیان درباره دور بعدی مذاکرات گفته است: طرف مقابل خودش این درک را دارد که یک پروسه دو تا سه ماهه زمان می برد که دولت جدید مستقر شود و برنامه ریزی برای هر گونه تصمیم داشته باشد؛ البته حتما این مورد یکی از موضوعاتی است که در دستور کار سیاست خارجی و دولت قرار دارد.

او یکی از دولتمردان جدید است که بازار به سخنان او حساسیت بالایی نشان می دهد.

 

 

بیشتر بخوانید:


 

با این حال این همه قصه نیست و از نظر معامله گران داستان پیچیده تر از سطح کنونی است؛ این را میشود از فاصله نرخ خرید و فروش دلار در بازار سه‌شنبه فهمید.

روز گذشته اگر  به بازار مراجعه می‌کردید خیلی سخت بود تا بتوانید دلار را کمتر از ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان بخرید، اما اگر قصد فروش داشتید، بعید بود بتوانید بیشتر از ۲۷ هزار تومان مشتری‌ای در بازار پیدا کنید. این یعنی معامله گران دلار فاصله ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی بین نرخ خرید و فروش ایجاد کرده بودند.

این شکاف عمیق نشان می‌دهد که بخشی از فعالان بازار ارز نیز از ریزش بازار هراس دارند و میترسند که با شوک نزولی مواجه شوند، و هم از طرفی نگرانند که از صعود نرخ جا بمونند.

با توجه به شرایط بازار دو گروه الان در بازار وجود دارند؛ گروهی که نسبت به برجام بدبین و معتقدند که دلار در روند صعودی به سر میبرد و گروهی که نسبت به گشایش‌های ارزی و دسترسی ایران به دلارهای بلوکه شده محتاطه و فعلا دست به خرید نمیزنند؛ کما اینکه دیروز رئیس کل بانک مرکزی هم خبر از افزایش درآمدهای نفتی و گشایش های نسبی ارزی داد و این مسئله میتواند به بازار ارز این سیگنال رو بدهد که سمت عرضه بازار دست پری دارد. علاوه بر اینها، گروه محتاط نسبت به مذاکرات ایران و عربستان و ارزپاشی رئیس کل جدید بانک مرکزی هم حساس هستند و این دو مسئله را بدقت رصد می کنند.

معامله‌گران فنی نیز تا حدودی نزدیک به گروه محتاط نزدیک هستند، آن‌ها معتقدند که پایین‌تر بودن دلار سلیمانیه نسبت به تهران یک علامت برای کاهش بازار است، از طرف دیگر ارزیابی معامله گران این است که پس از ریزش سنگین چند روزه دلار، صعود دیروز تنها یک استراحت کوتاه بوده و روند بازار ارز نزولی است.

 یک نکته که خلاف این ادعا عمل میکند، افزایش قیمت در بازار متشکل همراه با افزایش قابل توجه تقاضا بوده؛ در بازار متشکل تقاضا بار دیگر به بالای هشت میلیون دلار رسیده؛ که این یا ناشی از رشد تقاضای دلار صرافی بوده یا افزایش عرضه بازارساز برای کنترل نرخ؛ که هر کدام از این‌ها میتواند نشانه افزایش خریداران در بازار ارز باشد.

فعلا اعداد ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان در سقف و ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومن در کف، اعداد کلیدی بازار برای تحقق این سناریوها هستند. همچنین در معاملات پشت خطی نرخ اندکی عقب نشست.

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه