لوگو سایت

ماجرای عجیب کالاهای ترک با برند ایرانی در روسیه از زبان وزیر صمت!


به گزارش اقتصادنیوز  به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید رضا فاطمی امین به توسعه روابط خارجی با کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: در کشورهای همسایه ما هزار میلیارد دلار واردات وجود دارد این در حالی است که ما فقط  ۲۰ میلیارد دلار صادرات داریم که این رقم بسیار ناچیز است و این رقم دست کم باید به دو برابر خود برسد.

وزیر صنعت، معدن وتجارت با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه و توسعه صادرات افزود: ما تا ۴ سال آینده یعنی ۱۴۰۴ این رقم را به چهل میلیارد دلار برسانیم و اتفاقا زمینه این امر هم وجود دارد و طی مطالعه‌ای که در دو سال قبل در یکی از مراکز مطالعاتی معتبر انجام شده ثابت می‌کند که ما علاوه بر آن چه که امروز در حال صادرات به کشورهای اطراف خود هستیم قادریم که هفتاد میلیارد دلار بیشتر هم صادر کنیم؛ یعنی با کشورهایی نظیر عراق، پاکستان و سوریه بنابراین هم ظرفیتش وجود دارد و هم اینکه ما هرچقدر بتوانیم این پیوندها را محکم‌تر کنیم برای ما و برای آن‌ها آثار اقتصادی و سیاسی مهمی دارد.

وی در مورد تجارت خارجی و دیپلماسی اقتصادی در شرایط امروز کشور بیان کرد: تجارت خارجی به سه دلیل مهم است؛ دلیل نخست این است که ما در درون کشور ظرفیت‌های خالی بسیاری را شاهد هستیم و برای خیلی از صنایع بیش از نیاز ظرفیت ایجاده کرده ایم که همین موضوع باعث شده تا ظرفیت‌های خالی، اشتغال پایین و سرمایه‌هایی که استفاده نمی‌شوند برای ما ایجاد شود. ما قطعا برای اینکه بتوانیم به یک اشتغال قابل قبول دست پیدا کنیم باید به سمت صادرات حرکت کنیم؛ بنابراین ابتدا باید نیازهای داخلی را پوشش دهیم.

فاطمی امین اضافه کرد: اگر بخواهیم فشارهای خارجی را کاهش دهیم و تحریم را خنثی کنیم باید تبدیل به یک قدرت اقتصادی شویم، تاب آوری و بازدارندگی ایجاد کنیم و این بسیار امر مهمی است، یعنی همانگونه که ما از بعد داخلی نگاه می‌کنیم و می‌پذیریم که برای اشتغال و استفاده از ظرفیت‌های موجود باید به سمت صادرات حرکت کنیم از این نظر که باید یک قدرت اقتصادی در منطقه ایجاد کنیم و بازدارندگی ایجاد کنیم هم باید به سمت تجارت خارجی حرکت کنیم.

وزیر صمت در پاسخ به این سئوال که چه اقداماتی برای افزایش سهم صادرات و کاهش وابستگی به غرب انجام شده است؟ گفت: تجارت یک اقدام دو طرفه است و ما نمی توانیم صرفا صادر کننده باشیم؛ البته باید تراز تجاری مثبت باشد و هر سال ما رقمی در حدود ۵ یا ۶ میلیارد دلار تراز تجاری مثبت داشته باشیم، اما شما هرچه که صادر کنید باید واردات هم داشته باشید و این اقدام درست است؛ مطالعاتی در این زمینه انجام شده و امیدواریم خیلی سریع انجام شود.

وی ادامه داد: باید برای صادرات به هرکشور یک تحلیل وبرنامه داشته باشیم برای مثال به کشور پاکستان باید مطالعه شود که چه کالاهایی را وارد می‌کند و ما قابلیت صادرات چه کالاهایی را به این کشور داریم و چه چیزهایی را وارد می‌کنیم. البته این به این معنا نیست که همه چیز دو جانبه باشد و همانگونه که اشاره کردم باید زنجیره‌های بین المللی هم توجه کرد و حتی می‌توان اینگونه نگاه کرد که مثلا در کشوری نظیر روسیه غلات بسیاری تولید می‌شود و ممکن است در افغانستان یا عراق غلات ماکارونی و آرد بخواهند که ما کلی ظرفیت و کارخانه تولید آرد داریم و فرآورده‌های آردی نظیر ماکارونی داریم بنابراین این ارتباطات چندجانبه و دو جانبه باید تحلیل شود.

برندهای ترک به نام ایران در روسیه

فاطمی امین در پاسخ به این سئوال که در دولت سیزدهم توجه به ظرفیت کشورهای همسایه افزایش می یابد؟ گفت: مدتی هم اقدام صنعتی انجام دادم و به عنوان مدیر بنگاه و هلدینگ بودم و هم در بخش‌هایی کارهای حکمرانی و سیاستگذاری انجام داده ام و هم در کار تجارت با کشورهای اطراف پروژه‌هایی را اجرا کرده ام؛ این نکته را نه از روی شنیده‌ها و خوانده‌ها بلکه از روی تجربه اعلام می‌کنم که ما واقعا ظرفیت‌های گسترده‌ای در این زمینه داریم و به جرات می‌توانم بگویم که ۸۰ درصد وضعیت موجود حداقل ضعف ماست.

وی اضافه کرد: یک مثال در این زمینه برای شما می‌گویم اگر به خاطر داشته باشید حدود ۳ سال پیش تنشی در بین ترکیه و روسیه به وجود آمد و به یکی از هواپیماهای روسیه شلیک شد و سقوط کرد و ۸ ماه روسیه به شدت دنبال این بود که واردات کالا از ترکیه را محدود کند در آن زمان به شدت به دنبال این بودند که جمهوری اسلامی ایران جایگزین ترکیه شود و خیلی جالب است که بدانید در همان زمان صادرات ما به روسیه از مدت مشابه سال قبل کمتر شده بود در حالی که بزرگترین رقیب ما در بازار روسیه به خصوص در موضوع مواد غذایی ترکیه بود و بعد هم تاسف بار است که در همان زمان کالاهای ترکیه به نام کالای ایرانی به روسیه قاچاق می‌شد و ما می شدیم مبدا قاچاق. روی کالای ترکی، برند ایرانی می خورد و به روسیه وارد می‌شد و روس‌ها این موضوع را فهمیده بودند و در مرز کلی توقف ایجاد می‌کردند تا مطمئن شوند که این کالا ایرانی است یا ترکیه‌ای!

وزیر صمت اظهار کرد: به جرات می‌توانم بگویم ۸۰ درصد موانع بر دوش خود ماست که این تجارت شکل می‌گیرد و به نظرم ۲ یا ۳ سال زمانی کافیست که این موانع برطرف شود، زیرا تجارت خارجی به یک باره شکل نخواهد گرفت.

وی گفت:  در موضوع تجارت خارجی فقط به ارقام و مبالغ توجه می‌کنیم برای مثال می‌گوییم ۹۹ و ۳۸ میلیارد دلار وارد کردیم و ۳۵ میلیارد دلار بدون نفت صادر کردیم البته مهم است که ما به مبالغ توجه کنیم، اما باید به تراز اشتغال هم نگاه کنیم.

وزیر صمت افزود: توجه کنیم که کالایی که ما صادر می‌کنیم چقدر اشتغال در کشور ایجاد کرده  و کالایی که وارد می‌کنیم تا چه میزان باعث از بین بردن اشتغال می‌شود؛ علاوه بر این باید به تراز سرمایه گذاری توجه کنیم اگر ما کشوری باشیم که کالایی که صادر می کنیم نیاز سرمایه گذاری بالایی داشته باشد و اشتغال کمی ایجاد کند.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه