لوگو سایت

گفت و گوهای آمریکا و چین درباره افغانستان


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ند پرایس در نشستی با خبرنگاران، گفت و گوها میان آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با وانگ یی وزیر خارجه چین را تایید کرد و گفت که طرفین درباره افغانستان با یکدیگر گفتگو کرده اند.

وی چین را یک ذینفع مهم منطقه ای دانست و تصریح کرد که اولویت فوری برای جامعه بین الملل این است که در زمینه افغانستان مشارکت داشته باشند.

وی همچنین به گفتگوهای وندی شرمن معاون زیر خارجه و جان کری نماینده آمریکا در امور آب و هوایی با مقامات چین اشاره کرد.

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که کشورش پس از ۲۰ سال و با پایانی خونبار ۳۰ اوت (۸ شهریور) افغانستان را ترک کرد، در عین حال مدعی تداوم کمک های بشر دوستانه به مردم افغانستان شد و گفت که وزارت خزانه دار آمریکا مجوز این کار را صادر کرده است.

وی همچنین گفت که واشنگتن در پی بازگشایی فرودگاه کابل برای ارائه کمک های بشردوستانه به افغانستان است.

تایید گفتگوهای آمریکا و چین بر سر افغانستان در حالی است که  جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در نخستین سخنرانی در پی پایان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پس از ۲۰ سال اظهار داشت که درگیر رقابت جدی با چین و درگیر چالش هایی با روسیه و حمله سایبری و اشاعه هسته ای هستیم. می توانیم به این کارها برسیم. با تروریسم مبارزه کنیم و آینده خود را بسازیم.

بایدن با بیان اینکه دنیا در حال تغییر و تحول است، گفت که چین و روسیه  آرزو دارند  ما ۱۰ سال دیگر در افغانستان درگیر و گرفتار باشیم.

همزمان جان کری نماینده آمریکا در امور آب و هوا روز پنجشنبه با  وانگ یی وزیر خارجه چین دیدار و گفتگو کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد یک مقام ارشد چینی به جان کری نماینده آمریکا در امور آب و هوایی گفت که ادامه رفتار خصمانه آمریکا در مسائل مختلف می‌تواند همکاری در مبارزه با تغییرات اقلیمی را به خطر بیندازد. با این حال کری می‌گوید که مذاکرات کاری در آستانه برگزاری نشست آب و هوایی در ماه نوامبر سازنده بود.

نماینده آمریکا در امور آب و هوایی در جریان سفر دو روزه به شهر بندری تیانجین در شمال چین چندین بار هشدارهایی از سوی میزبان دریافت کرده که همکاری اقلیمی نمی‌تواند جدا از روابط ژئوپلیتیکی بین دو کشور باشد.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه