لوگو سایت

پیش بینی بورس ۱۴ شهریور ۱۴۰۰/بورس اسیر چالش میشود؟


به گزارش اقتصادنیوز، معاملات بازار سهام روز شنبه در همسویی با جریان ورود نقدینگی با رشد ۱.۵ درصدی شاخص کل رو به رو شد. همچنین شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۱.۹۹ درصد (نزدیک ۲ درصد) معادل ۲۰ هزار واحد رشد کرد. تقویت سمت تقاضا اگرچه در نمادهای کوچک تقویت و خریداران فعال ظاهر شدند اما تقاضا برای شاخص سازان هم فعال بود.

در روز نخست هفته، شاخص اکنون در یک قدمی بازگشت به نیمه کانال ۱.۵ میلیون واحد است و به نظر میرسد برای رسیدن به کانال جدید، رسیدن به نقطه ۱.۵۹۰ میلیون واحد در یک بازه صعودی باید صورت گیرد تا شاخص بتواند رفتن به کانال جدید را پایدارتر دنبال کند.

البته در معاملات امروز، ورودی پول نقدینگی حقیقی ها مثبت و صندوق های با درآمد ثابت مثبت بود. در معاملات امروز، همچنین سرانه خرید حقیقی ها نسبت به سرانه فروش حقیقی ها نیز همچنان با فاصله به نفع خریداران است.

با تقویت سمت تقاضا که براساس مولفه های عملکرد بازار، نسبت به عرضه دست برتر را دارد، انتظار میرود موقعیت تقاضا در شرایط کنونی حفظ شود اما نکته اساسی چالش عرضه هاست. به نظر میرسد با توجه به توقف میل صعودی شاخص، عرضه ها در روز یکشنبه دوباره بتوانند فعال ظاهر شوند و در مسیر فعلی شاخص را با چالش مواجه کنند.

با این وجود، تحلیلگران و فعالان بورسی نسبت به شرایط کنونی حساس هستند و افزایش اندک نرخ سود بانکی را در این شرایط سیگنال مهمی میدانند که میتواند روی تحرکات بازار سهام تاثیر بگذارد. در موازی بازار سهام، نرخ ارز هم میتواند اثرات معناداری روی سهام صادرات محور به جای گذارد. این درحالی است که با افزایش قیمت نفت، سهام پالایشی محور و پتروشیمی ها در صدر تقاضای فعال بورس بازان بودند.

شرایط کنونی با توجه به سیگنال های جدید در خصوص از سرگیری احتمالی مذاکرات برجامی وین از اواخر شهریورماه میتواند روی موقعیت های فروش در بازار ارز و بهبود عملکرد بازار سهام تاثیر بگذارد. تعیین تکلیف بر سر مذاکرات برجامی وین میتواند انتظارات را در بازار پایان دهد و در صورت به سرانجام رسیدن مذاکرات، حتی نقش موتور تغذیه کننده در رشد شاخص را به دنبال داشته باشد. البته رفتار بازیگران بورسی پیش بینی ناپذیر است و ممکن است سناریوهای متفاوتی در این باره رُخ دهد. باید ملاحظات در این باره را هم مدنظر قرار داد.

تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» نشان میدهد شاخص در روزهای یکشنبه با چالش مواجه میشود و بعد از یک دوره صعود باید منتظر بود آیا بازار روز یکشنبه دوباره مسیر صعودی را با همان دامنه فعلی دنبال میکند یا اینکه ممکن است در یک وضعیت چالشی، دوباره شاخص دستخوش تغییر قرار گیرد. هر چند که ممکن است دامنه تغییرات شاخص در معاملات روز یکشنبه محدود شود.

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه