لوگو سایت

مایل به ایجاد روابط با ایران، روسیه و پاکستان هستیم


محمد اکبر آقا گفت که طالبان هیچ اعتراضی به وجود سفارت آمریکا در کابل ندارند .وی گفت: «قبل از حمله ایالات متحده به افغانستان، امکان برقراری روابط خوب با واشنگتن وجود داشت. اما پس از حمله جنایات و روابط آنها وخیم‌تر شد.»

به گفته این سیاستمدار، این احتمال وجود دارد که روابط دیپلماتیک بین ایالات متحده و طالبان برقرار شود.  وی گفت: «فکر می‌کنم طالبان با افتتاح سفارت آمریکا در افغانستان مخالف نخواهند بود. اما ایالات متحده از وضعیت کنونی این کشور می‌ترسد و به احتمال زیاد مدتی سفارتخانه ای وجود نخواهد داشت.»

ایالات متحده تخلیه غیرنظامیان از کابل و کل ماموریت خود در افغانستان را در ۳۰ آگوست به پایان رساند. تصمیم برای پایان عملیات ایالات متحده در افغانستان توسط «جو بایدن»  رئیس جمهور  آمریکا در ۱۴ آوریل ۲۰۲۱ اعلام شد. 

پس از اعلام این تصمیم، طالبان حمله‌ای را علیه نیروهای دولتی افغانستان آغاز کرد. در ۱۵ اوت، جنگجویان طالبان بدون برخورد با مقاومت وارد کابل شدند و ظرف چند ساعت کنترل کامل پایتخت افغانستان را به دست آوردند. «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان مدعی شد که برای جلوگیری از هرگونه خونریزی کناره گیری کرده و متعاقباً از این کشور فرار کرد.

در حالی که چند روز از ضرب‌الاجل ۳۱ آگوست (۹ شهریور) آمریکا برای خروج از افغانستان می‌گذرد، «رون کلین» رئیس کارکنان کاخ سفید  یکشنبه شب به وقت تهران گفت که حدود ۱۰۰ شهروند آمریکایی همچنان در افغانستان هستند.

وی که با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» صحبت می‌کرد، گفت: «ما با تمام کسانی که آنها را شناسایی کردیم، در ارتباط هستیم.»

کلین در ادامه مصاحبه خود گفت: «دولت امیدوار است که در روزهای آینده، قطری‌ها قادر باشند که خدمات هوایی به بیرون از کابل را از سر بگیرند. اگر آنها این کار را انجام دهند ما قصد داریم ببینیم که آیا آمریکایی‌ها قادر خواهند بود که بخشی از این پروازها باشند.»

این مقام کاخ سفید اضافه کرد که آمریکایی‌ها در ارتباط نزدیک با منابع خود در افغانستان بوده و در تلاش هستند تا شهروندان افغانستانی که با آمریکایی‌ها همکاری داشته و ویزای ویژه مهاجرت داشته‌اند را به طور ایمن خارج کنند.

وی گفت:‌«من می‌دانم که برخی به صورت زمینی خارج شدند. ما در حال ادامه تلاش‌ها هستیم تا آنها را به صورت هوایی نیز خارج کنیم. ما به اقدام خود برای خارج کردن کسانی که ویزای ویژه مهاجرت دارند ادامه می‌دهیم.»



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه