لوگو سایت

دومینوی دردسرهای بایدن؛ سیلی دلتا به صورت اقتصاد آمریکا


به گزارش اقتصادنیوز ؛ اقتصاد آمریکا در ماه آگوست دچار رکود شده است زیرا آخرین موج ویروس کرونا، کارفرمایان را مجبور به محدود کردن استخدام در بخش‌هایی کرد که منجر به احیای اخیر بازار کار شده بود، به ویژه کارهایی که شامل تماس حضوری با مشتریان می شود تحت تأثیر قرار گرفت.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، افزایش ۲۳۵ هزار شغل که روز جمعه توسط وزارت کار گزارش شد بسیار کمتر از آن چیزی بود که اقتصاددانان انتظار داشتند و آگوست یکی از ضعیف ترین ماه‌ها در زمینه استخدام از زمان بهبودی پاندمی بود که از حدود یک سال پیش آغاز شد.

دومینوی دردسرهای بایدن

این وضعیت بیشتر در صنایعی با حقوق کمتر که کارکنان آنها به صورت رودررو با مشتریان برخورد می‌کنند، مانند رستوران ها ، کافه ها ، فروشگاه ها و هتل ها، مشهود بود. علاوه بر این، این کاهش سرعت درست قبل از پایان یافتن مزایای بیکاری دولت فدرال برای ۷.۵ میلیون آمریکایی رخ داد و در حالی بود که کاهش سود سهام بسته حمایتی دولت که در اوایل سال تصویب شد، مانع رشد شد. وضعیت ماه آگوست، پس از افزایش ۹۶۲ هزار مورد در ماه ژوئن و ۱.۰۵ میلیون در ماه ژولای، نشان دهنده تأثیر شدید ویروس کرونا نوع دلتا بود.

دایان سونک ، اقتصاددان ارشد شرکت حسابداری گرانت تورنتون، در شیکاگو ، گفت که این گزارش نگران کننده است. او گفت: «بدترین اثرات نوع دلتا هنوز به چشم نمی خورد. این آغاز است نه پایان».

Trumponomics / ترامپونومیکس / اقتصاد ترامپی/ نمره اقتصادی اکونومیست به ترامپ/ نمره اکونومیست به عملکرد اقتصادی ترامپ

هنوز ۵.۳ میلیون شغل کمتر در سراسر کشور نسبت به فوریه ۲۰۲۰ وجود دارد. و کاهش استخدام یک شکست سیاسی برای رئیس جمهور بایدن است، او به دنبال ایجاد یک بنیان اقتصادی محکم برای برنامه‌های بلندپروازانه اجتماعی است که تلاش می کند تا از طریق کنگره تصویب کند.

او روز جمعه گفت: “من می‌دانم که مردم به دنبال ارقام بیشتری بودند و من امیدوار بودم تعداد بیشتری مواجه شوم.” اما وی با ابراز خوش بینی نسبت به جهت اقتصادی کشور ، بهبود وضعیت را “با دوام و مستحکم” خواند.

کار فدرال رزرو پیچیده شد

آخرین داده‌ها، برنامه‌های سیاست گذاران در فدرال رزرو را پیچیده می‌کند، چرا که هر ماه ۱۲۰ میلیارد دلار اوراق قرضه تحت حمایت دولت خریداری می کنند تا وام را ارزان نگه دارند و وام را مطابق هزینه‌ها تقویت کنند.

مقامات در حال مذاکره درباره زمان و چگونگی کاهش خرید اوراق قرضه هستند، و در حالی که بسیاری از کارشناسان هنوز انتظار دارند در ماه نوامبر اعلام شود، آنها گفتند که شیوع گونه دلتا ممکن است در نهایت آن را عقب بیندازد.

جروم پاول / فدرال رزرو

علاوه بر این، داده های وزارت کار در هفته دوم آگوست جمع‌آوری شده، بنابراین ممکن است تأثیر میزان گسترش دلتا یا تأثیر طوفان‌های هنری و ایدا در نیمه دوم ماه را نشان ندهد.

این ارقام همچنین اولین افزایش تعداد افرادی که از خانه دورکاری  می‌کنند را از دسامبر نشان داد؛ روندی که می تواند مانع احیای مشاغل خدماتی وابسته به کار حضوری و سفرهای کاری شود.

همه آمارها ناامیدکننده نیست

اما با وجود اینکه این گزارش ناامیدکننده بود، بازار سهام به سختی واکنش نشان داد و خبرهای خوبی هم به گوش رسید.

نرخ بیکاری از ۵.۴ درصد در ماه ژولای به ۵.۲ درصد کاهش یافت. متوسط درآمد ساعتی ۴.۳ درصد نسبت به ماه آگوست گذشته افزایش یافته و از ۳.۹ درصد پیش بینی شده فراتر رفته است. و در زمینه اشتغال در مشاغل و خدمات حرفه‌ای و همچنین در زمینه تولید، پیشرفت های چشمگیری حاصل شده است.

دومینوی دردسرهای بایدن

در واقع برخی از کارفرمایان می گویند تقاضای آنها برای کارگران بیش از عرضه است. جو نیگلان ، مدیر اجرایی مولکس، سازنده قطعات الکتریکی در منطقه شیکاگو، می گوید: «بسیاری از شرکت ها برای استخدام رقابت می کنند».

شرکت وی شیفت‌های انعطاف پذیرتری برای کمک به جذب کارگران ایجاد کرده است، از جمله اجرای خطوط آخر هفته برای افرادی که برای مراقبت از فرزندان خود باید در طول هفته در خانه بمانند. آقای نیگلان گفت: «ما خلاق تر هستیم و همچنین سعی می کنیم فرصت های بیشتری برای پیشرفت داشته باشیم.” دستمزد نیز افزایش یافته است و دستمزد از ساعتی ۱۵ دلار تا ۲۰ دلار در بسیاری از مناطق متغیر است.

برآوردهای رشد اقتصادی در سه‌ماهه جاری بسیار کمتر از نرخ سالانه ۶.۵ درصدی است که در سه‌ماهه دوم به دست آمده است. اما بازار مسکن همچنان قوی است، و در همین حال وال استریت رکوردی در مورد نتایج قوی شرکت ها ثبت کرده است.

شرکت Fidelity Investments این هفته اعلام کرد که تا پایان سال ۹هزار کارگر دیگر به خدمت می گیرد، این نشان می دهد که چگونه روند صعودی وال استریت با وجود شیوع پاندمی شغل ایجاد می کند.

کیرستن کوکندول ، مدیر کسب استعداد در این شرکت ، می گوید: “ما به طور مداوم استخدام می کردیم و این ناشی از تعامل با مشتریان است.” این غول مالی به دنبال نمایندگان خدمات مشتری ، مشاوران مالی و متخصصان فناوری مانند مهندسان نرم‌افزار است.

دومینوی دردسرهای بایدن

خدمات بخش اوقات فراغت و مشاغل خرده فروشی در ماه آگوست تغییر محسوسی نداشت. اما مصرف کنندگان دوباره عادات خود را تغییر می دهند؛ الگویی که در صورت تداوم امکان تغییر شکل در رشد را افزایش می‌دهد.

دومینوی دردسرهای بایدن

رزرو رستوران ها در OpenTable در اوایل تابستان به سطح نرمال نزدیک بود ، اما اکنون ۱۰ درصد کمتر از جایی است که قبل از همه گیری بود. بر اساس داده های Homebase ، که نرم‌افزار مدیریت زمان را برای مشاغل کوچک ارائه می دهد ، ساعات کار در رستوران ها و اماکن تفریحی نیز به شدت کاهش یافته است.

کارل تانن باوم ، اقتصاددان ارشد در North Trust گفت: «ما یک یادآوری دیگر از اهمیت نقش پاندمی در تعیین پیشرفت در اقتصادمان دریافت کردیم. این نشانه روشنی است از آنچه پاندمی بیماری به ارمغان آورده است».

خرده فروشان در ماه آگوست ۲۸ هزار و ۵۰۰ موقعیت شغلی خود را از دست داده‌اند، این نشان می دهد که مصرف کنندگان از خرید عقب کشیده اند. اقتصاددانان مورگان استنلی روز جمعه گفتند که انتظار دارند آمارهای ماه آگوست برای خرده فروشی‌های اصلی (از جمله خدمات غذایی اما بدون احتساب فروشندگان خودرو ، پمپ بنزین و فروشگاه های لوازم خانگی) پس از افت ۰.۶ درصدی در ماه ژولای، کاهش ۲.۱ درصدی را نشان دهد. 

بیکاری متفاوت برای سطح تحصیلات متفاوت

نمودارهای زیر درصد تغییر تعداد افراد شاغل از زمان قبل از پاندمی تا کنون را بر اساس سطح تحصیلات نمایش می‌دهند.

دومینوی دردسرهای بایدن

همانطور که از زمان شروع همه گیری اتفاق افتاده است، ثروت اقتصادی آمریکایی‌ها عمیقا تقسیم‌شده است.

برای فارغ التحصیلان کالج، نرخ بیکاری در ماه آگوست ۲.۸ درصد بود. در مقابل، بیکاری در بین افرادی که فقط دیپلم دبیرستان داشتند ، ۶ درصد بود. کسانی که تحصیلات کمتری دارند بسیار بیشتر به بخش‌هایی وابسته هستند که در گزارش ماه آگوست ضعیف تر بودند، (مانند رستوران‌ها، بارها، هتل‌ها و فروشگاه‌ها) یعنی جایی که دستمزد و امنیت شغلی آنها کمتر است.

به طور کلی ، کارگران با حقوق کمتر با محدود شدن اختیارات، انتخاب‌های سختی را انجام می دهند.

وین پیک ، ۵۲ ساله ، در اواخر ماه اوت پس از بیش از یک سال بیکاری ، به عنوان حامل خدمات پست ایالات متحده مشغول به کار شد. او سالانه بیش از ۱۰ هزار دلار کمتر از کار قبلی خود به عنوان دستیار مدیر املاک در شیکاگو درآمد خواهد داشت.

به گفته وی ، با پایان یافتن مزایای بیکاری در این ماه ، اگر شغل کنونی را با وجود درآمد کمتر نمی‌پذیرفت، نمی توانست وام مسکن خود را پرداخت کند. او گفت: “من با ناامیدی آن را پذیرفتم. من طولانی ترین مدت بیکاری را تحمل کردم. مزایای بیکاری بسیار سخاوتمندانه بود.

به گفته وی ، هنگامی که نوع دلتا شروع به گسترش کرد ، تماس های کمتری دریافت کرد. او همچنان به درخواست شغل ادامه می دهد به این امید که چیزی را پیدا کند که دستمزد بهتری داشته باشد. آقای پیک گفت: من واقعاً امید زیادی ندارم. 

بحران شیوع ویروس کرونا سقوط اقتصاد آمریکا



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه