لوگو سایت

لایحه احیای جهاد سازندگی به زودی به دولت ارایه می شود


ببه گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سیدجواد ساداتی‌نژاد روز جمعه در حاشیه بازدید از باغ ۴۰۰ هکتاری گل محمدی در برزک کاشان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با توجه به دستور رییس جمهوری مبنی بر احیای جهاد سازندگی و مدیریت یکپارچه در روستاهای کشور به زودی در وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی به منظور تحقق این مهم با مدیریت مناسب برای حمایت از تولید روستاها با تقدیم لایحه‌ای به دولت پیشنهاد و اجرایی شدن آن مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: یکی از پیشنهادها این است که برای شروع با ایجاد یک معاونت با این عنوان در وزارت جهاد کشاورزی بتواند فعالیت خود را آغاز کند تا ایجاد ساز و کار قانونی آن در قالب سازمانی که چندین دوره در مجلس شورای اسلامی با ارایه طرح‌هایی در این خصوص و عنوان‌های مختلف بوده است بتواند یک ساماندهی مناسبی را در این حوزه عملیاتی کند.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه روستاها کانون‌های تولید کشاورزی در کشور و نیازمند حمایت جدی هستند، تاکید کرد: در صورتی که روستاها به عنوان کانون تولید کشاورزی حمایت نشوند مهاجرت از این مناطق رشد پیدا می‌کند.

سادتی‌نژاد با بیان اینکه یکی از دلایل مهاجرت از حوزه‌های روستایی در سال‌های اخیر ادغام وزارت جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی، کاهش حمایت از حوزه تولید و توجه کافی به روستاها بوده است، یادآور شد: در برهه کنونی نیز با توجه به قانون‌های مختلف، حضور چندین دستگاه‌ در حوزه روستاهای کشور مشاهده می‌شود که سبب چالش توسعه پایدار روستایی با محوریت کشاورزی شده است.

وی درباره باغ ۴۰۰ هکتاری در منطقه برزک کاشان نیز با انتقاد از رها شدن ۱۴ ساله این طرح تولیدی که نتوانسته به اهداف مورد نظر برسد، تصریح کرد: هزینه‌هایی برای این باغ در این مدت و سال‌های مختلف صرف شده که اصلی‌ترین مشکل آن نبود مدیریت واحد در این عرصه ۴۰۰ هکتاری بوده‌ است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: امروز با برنامه‌ریزی انجام شده مقرر شد جهاد سازندگی تا یک ماه آینده با کمک تعاون روستایی، شورای شهر برزک و کشاورزان مالک در این باغ مدیریت یکپارچه را مدنظر قرار دهد تا پس از آن وزارت جهاد کشاورزی تمهید و تسهیلات لازم را به زودی برای رفع مشکل‌های حوزه آبیاری این باغ در نظر بگیرد.

به گفته وی، طرح باغ ۴۰۰ هکتاری گل محمدی در برزک کاشان می‌تواند به عنوان یک باغ الگویی در کشور در حوزه این محصول راهبردی معرفی شود و یک اتفاق خیلی خوب را در این منطقه ایجاد کند.

ساداتی‌نژاد ۲۵ اردیبهشت امسال نیز به عنوان نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل و رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی از باغ ۴۰۰ هکتاری گل محمدی برزک بازدید و اعلام کرد: این باغ سال‌ها به‌ عنوان کاری خام و ناپخته صورت گرفته بود و با بیش از ۵۰۰ بهره‌بردار نیاز به بازنگری کارشناسانه داشت، در حالی‌ که این ظرفیت بسیار ویژه کاشان با درصد پایینی از تولید در حال نابودی است.

باغ ۴۰۰ هکتاری برزک چهارم اردیبهشت ۱۳۹۲ با حضور معاون وقت رییس جمهوری در امور بین‌الملل افتتاح شده بود.

برزک با حدود پنج هزار نفر جمعیت در دامنه رشته‌های کوه کرکس و ۴۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۸ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده و دارای ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار زمین زراعی و ۹ هزار هکتار باغ و گلخانه است.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه