لوگو سایت

پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۲۰شهریور / جهت گیری بازار از پیش‌ داوری ها نسبت به برجام


اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ دلار از دو هفته پیش با دستور رییسی بر کنترل بازار ارز به سرعت در مسیر نزولی قرار گرفت و طی دو روز از سقف قیمت امسال یعنی ۲۸۳۰۰ به مرز ۲۷هزار تومان سقوط کرد؛ به‌رغم سنگ‌اندازی نوسان‌گیران در این مسیر، دلار تا اواسط هفته گذشته از محدوده ۲۷۲۵۰تومان فرا‌تر نرفت و حتی در ساعاتی از معاملات روز دوشنبه سطح ۲۶۹۵۰تومان را هم لمس کرد.

درحالیکه انتظار می‌رفت با این روند نزولی و عقب‌نشینی بسیاری از خریداران دلار در کانال ۲۶هزار تومان تثبیت شود، اما با انتشار اخبار منفی درمورد برجام و جلسه شورای حکام، ورق بازار برگشت و دلار در مسیر افزایشی گام برداشت.

ابراز نگرانی آژانس اتمی از تضعیف جدی وظایف نظارتی‌اش در ایران، هشدار برخی طرفین برجام نسبت به طولانی شدن مذاکرات و همچنین احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام درصورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، از جمله اخباری بود که مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت و پیش‌داوری‌ منفی نسبت به این جلسه انتظارات تورمی را تشدید کرد.

بر همین اساس معامله‌گرانی که تا پیش از این با احتمال به افت بیشتر قیمت دلار بازار را ترک کرده بودند، دوباره وارد میدان شدند؛ روز سه‌شنبه با افزایش حجم خرید‌ها بهای دلار با رشد ۴۵۰تومانی به ۲۷۴۰۰ رسید و با تداوم این روند در معاملات چهارشنبه، نهایتا مرز مقاومتی ۲۷۸۰۰تومان هم شکست و این پیش‌روی منجر به کاهش احتیاط خریداران و صعود دلار به یک قدمی کانال ۲۸هزار تومان تا آخرین روز هفته شد.

حالا در پی افزایش ۳.۷درصدی قیمت دلار طی سه روز

پایانی هفته و تعداد بالای خرید‌اران در بازار، برخی فعالان بر این باورند که احتمالا تا برگزاری جلسه شورای حکام این روند صعودی با شیب ملایم ادامه خواهد داشت.

عده‌ای هم معتقدند که هدف از اظهارات اخیر غربی‌ها درمورد برجام، گرفتن امتیاز بیشتر در مذاکرات بوده و نمی‌توان با استناد به آن‌ درباره نتیجه نشست شورای حکام پیش‌داوری کرد؛ لذا این روند افزایشی ناشی از تلاش معامله‌گران برای سودگیری بیشتر تا قبل از جلسه شورای حکام بوده و برخی با پیش‌بینی اینکه نشست حامل اخبار منفی نباشد، با موج‌سواری روی شایعات قصد دارند از این فرصت محدود نوسان‌گیری کنند و این جو صعودی ادامه‌دار نخواهد بود.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه