لوگو سایت

کمک پژوهشگران چینی به بیماران کبدی


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، آغاز نارسایی مزمن کبد، بلافاصله به مطرح شدن موضوع پیوند کبد می‌انجامد. ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران مبتلا به این بیماری طی سه ماه، به دلیل عملکرد ضعیف کبد و نارسایی این اندام، جان خود را از دست می‌دهند. پیوند به موقع کبد، تنها راه نجات جان بیماران است. با وجود این، بسیاری از این بیماران در صف انتظار پیوند قرار می‌گیرند و عوامل بسیاری بر اولویت‌بندی بیماران مؤثر هستند. از آنجا که کوچکترین تغییر در اولویت پیوند می‌تواند به مرگ بیمار منجر شود، داشتن روش‌هایی برای پیش‌بینی مرگ و میر، اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

اگرچه چند مدل برای پیش‌آگاهی وجود دارند که می‌توانند خطر مرگ و میر بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کبد را پیش‌بینی کنند، اما این مدل‌ها تنها برای بیمارانی کاربرد دارند که دارای ویژگی‌های مشابهی هستند. این مدل‌ها تغییرات فردی را در نظر نمی‌گیرند.

گروهی از پژوهشگران چینی با درک این نیاز، یک ابزار آنلاین برای پیش‌بینی خطر مرگ و میر بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کبد ابداع کرده‌اند. “ژی چیائو ژانگ” (Zhi-Qiao Zhang)، سرپرست این پروژه گفت: این یک ابزار آنلاین کمیاب است که می‌تواند به بهبود تصمیم‌گیری برای درمان بیماران کمک کند و به پیش‌بینی احتمال مرگ و میر بیماران به صورت فردی بپردازد.

پژوهشگران در ابداع ابزار آنلاین خود، از یک روش یادگیری ماشینی استفاده کردند که چندین متغیر را در نظر می‌گیرد. بدین ترتیب، این ابزار به یک روش قدرتمند برای پیش‌بینی پیش‌آگاهی فردی تبدیل می‌شود.

پژوهشگران در ابداع ابزار خود، از داده‌های مربوط به ۳۰۰ بیمار مبتلا به نارسایی کبدی در سه بیمارستان واقع در چین استفاده کردند و به مدل‌سازی آن با روش یادگیری ماشینی پرداختند. آنها در بررسی‌های خود دریافتند که می‌توانند خطر مرگ و میر بیماران را به صورت فردی پیش‌بینی کنند.

آنها همچنین دریافتند که می‌توانند پیش‌بینی‌های خود در مورد مرگ و میر را با ۹۵ درصد اطمینان ارائه دهند. این نتیجه‌گیری، برای تصمیم‌گیری درباره برنامه‌های درمانی و اولویت‌بندی پیوند کبد در بیماران، بسیار ارزشمند است.

پژوهشگران نهایتا نتایج به دست آمده از این ابزار پیش‌بینی را با نتایج به دست آمده از مدل‌های استاندارد که کاربرد گسترده‌ای در پیش‌بینی “سیروز کبدی” (liver cirrhosis) دارند، مقایسه کردند و دریافتند که این مدل می‌تواند بر مدل‌های متداول، برتری داشته باشد.

با وجود این، پژوهشگران تمایل دارند که در برابر نقص‌های این پژوهش احتیاط کنند، زیرا مدلی که براساس داده‌های ارائه شده به آن راه‌اندازی شده، تنها بر همان داده‌ها مبتنی است. فقدان داده‌های مستقل و کوچک بودن مقیاس نمونه‌ها می‌توانند بر میزان اطمینان از پیش‌بینی اثر بگذارند. در هر حال، این ابزار جدید پیش‌بینی مرگ و میر می‌تواند نقش ارزشمندی در تصمیم‌گیری برای درمان بیماران مبتلا به نارسایی حاد کبد داشته باشد.

این پژوهش در “Chinese Medical Journal” به چاپ رسید.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه