لوگو سایت

۱۴ فایده عالی از کلم بروکلی


به گزارش اقتصادآنلاین، سه نوع اصلی از کلم بروکلی وجود دارد: 

• کالابریز بروکلی

• جوانه بروکلی

• کلم‌برگ بنفش برخلاف اسمش نوعی از کلم بروکلی است. 

بروکلی ماده‌ای مغذی و قوی است و سرشار از ویتامین‌ها مواد معدنی فیبر‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها

اینجا به ۱۴ فایده سلامتی از کلم بروکلی می‌پردازیم: 

۱. کلم بروکلی سرشار از ویتامین‌ها مواد معدنی و ترکیبات بیو اکتیو

یکی از مهم‌ترین سودمندی‌های کلم بروکلی مواد مغذی در آن است. کلم بروکلی غنی از ویتامین‌ها مواد معدنی فیبر و دیگر ترکیبات بیو اکتیو است. 

۹۱ گرم کلم بروکلی خام شامل: 

• کربوهیدرات ۶ گرم

• پروتئین ۶ گرم

• چربی ۰.۳گرم

• فیبر۲.۴ گرم

• ویتامین سی ۱۳۵ درصد از نیاز مصرف غذایی

• ویتامین آ ۱۱ درصد از نیاز مصرف غذایی

• ویتامین کا ۱۱۶درصد از نیاز مصرف غذایی

• ویتامین ب۹ ۱۴% از نیاز مصرف غذایی

• پتاسیم ۸% از نیاز مصرف غذایی

• فسفر ۶% از نیاز مصرف غذایی

• سلنیوم ۳% از نیاز مصرف غذایی

بروکلی

کلم بروکلی را می‌توان هم پخته و هم خام خورد هر دوی آن‌ها سرشار از فواید سلامتی هستند اما مواد مغذی متفاوتی را فراهم می‌کنند. 

روش‌های متفاوت پخت مانند جوشاندن در ماکروویو گذاشتن سرخ‌کردن و بخارپز کردن مواد مغذی متفاوتی ارائه می‌دهند مخصوصاً کاهش ویتامین سی همچنین پروتئین محلول و شکر. بخارپز کردن انگار کمترین تأثیر منفی را دارد. 

هنوز هم کلم‌بروکلی خام و پخته منبعی عالی از ویتامینی سی هستند. فقط نصف پیمانه از آن حدود ۷۸ گرم کلم بروکلی پخته حدود ۸۴% از مواد موردنیاز غذایی روزانه را تأمین می‌کند. این مقدار بیشتر از یک و نیم پرتقال است. 

۲. کلم بروکلی شامل آنتی‌اکسیدان است که تأثیر حفاظتی دارند. 

آنتی‌اکسیدان موجود در کلم برکلی یکی از اصلی‌ترین مزیت‌ها برای سلامتی انسان است. آنتی‌اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که از آسیب سلول توسط رادیکال‌های آزاد حفاظت می‌کنند. این خودش باعث می‌شود که التهاب در بدن کاهش یابد و خاصیت حفاظتی کلی برای بدن داشته باشد. 

کلم بروکلی میزان بالایی گلوکورافانین دارد که طی فرایند هضم به آنتی‌اکسیدانی به نام سولفورافان تبدیل می‌شود. آزمایشات و مطالعات بر روی حیوانات نشان می‌دهد که سولفورافان خاصیت سلامتی سه‌گانه دارد مانند کاهش قند خون کاهش میزان کلسترول خون و کاهش فرایند اکسیداتیو در اثر استرس و بیماری‌های مزمن. اما آزمایشات و تحقیقات بیشتری نیاز است تا متوجه شوند که آیا همین نقش را در بدن انسان نیز دارد یا نه. 

کلم بروکلی همچنین شامل آنتی‌اکسیدان‌های قابل‌اندازه‌گیری است به نام‌های لوتئین و ززانتین که از فرایند اکسیداتیو و آسیب سلول‌های چشمی جلوگیری می‌کند. 

۳. ترکیبات زیست فعال موجود در کلم بروکلی در تعامل است با کاهش التهاب

بروکلی شامل ترکیبات زیست فعال متفاوتی است که نشان‌داده‌شده است که این ترکیبات باعث کاهش التهاب در بافت‌های بدن فرد می‌شود. به این صورت بیان شده است که این ترکیبات به‌صورت هم‌افزایی کار می‌کنند تا تأثیرگذار باشند اگرچه که برخی از آن‌ها نیز به‌صورت انفرادی کار می‌کنند.

کامفرول، فلاونوئید موجود در بروکلی مشخص کرده است که خاصیت قوی ضدالتهابی دارد در هر دو نوع آزمایش انسانی و دیگر تحقیقات. 

یک تحقیق کوچک بر روی کسانی که تنباکو استفاده می‌کنند نشان داد که خوردن کلم‌بروکلی تا حد زیادی نشانه‌ای التهاب را کاهش می‌دهد. درحالی که این تحقیقات ارائه شده است اما تحقیقات بیشتری نیاز است تا متوجه شوند که کلم‌بروکلی چگونه در انسان خاصیت ضدالتهابی دارد. 

۴. کلم‌بروکلی خاصیت جلوگیری از برخی از انواع سرطان‌های خاص را دارد

گیاهان چلیپایی مانند کلم‌بروکلی شامل ترکیبات زیست فعال هستند که از آسیب سلول با بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کند. برخی از تحقیقات کوچک چندگانه نشان داده است که خوردن گیاهان چلیپایی خاصیتی دارند که از انواع سرطان‌ها جلوگیری می‌کنند: 

• سرطان سینه

• پروستات

• معده و شکم

• روده بزرگ

• کلیه

• مثانه

بروکلی ضد سرطان

اگرچه که این آمار و ارقام تشویق‌کننده هستند اما هنوز هم ادعای قاطعی دررابطه‌با کلم بروکلی و خاصیت ضد سرطانی آن وجود ندارد. تحقیقات بیشتری نیاز است تا متوجه رابطه بین استفاده از گیاهان چلیپایی و جلوگیری از سرطان بشوند. 

۵. آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر موجود در کلم‌بروکلی به کنترل قند خون کمک می‌کند. 

خوردن کلم‌بروکلی به تنظیم قند خون افرادی که دیابت دارند کمک می‌کند. اگرچه که مکانیسم آن هنوز ناشناخته است این ممکن است مربوط به آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بروکلی باشد. یک تحقیق انسانی نشان داد که مصرف روزانه کلم‌بروکلی برای دو ماه مقاومت انسولینی را در بدن آن‌ها کاهش می‌دهد. 

خوشبختانه یک تحقیق بر روی حیوانات نشان داد مانند موش که مصرف بروکلی به طرز چشمگیری باعث کاهش قند خون می‌شود و همچنین از آسیب سلولی در زمان دیابت جلوگیری می‌کند. کلم‌بروکلی منبعی عالی از فیبر است. تعدادی از تحقیقات نشان داده است که دریافت فیبر از رژیم غذایی در ارتباط است با کاهش قند خون و کنترل قند خون. 

۶. بروکلی باعث سلامت قلب می‌شود از طرق مختلف

تحقیقات متعددی نشان داده است که بروکلی از طرق مختلف باعث سلامت قلب می‌شود. بروکلی میزان کلسترول بد و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد زیرا این‌ها اصلی‌ترین دلایل خطر بیماری‌های قلبی هستند. بروکلی نقش اساسی در بهبود این علائم دارد. 

یک مطالعه خاطرنشان کرد که کسانی که بروکلی و یا مکمل‌های حاوی بروکلی مصرف کردند علاوه بر اینکه کلسترول بد آن‌ها و تری‌گلیسیریدشان کاهش یافت همچنین کلسترول خوب خونشان افزایش یافت. برخی از تحقیقات از این ایده حمایت می‌کنند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بروکلی خطر ابتلا به حملات قلبی را کاهش می‌دهد. 

مطالعه‌ای بر روی غذای موش‌ها انجام دادند و مشخص شد که بروکلی باعث جلوگیری از آسیب به سلول‌ها می‌شود. به‌علاوه میزان دریافتی بالاتر غذا‌های حاوی فیبر مانند بروکلی باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. 

۷. بهبود سلامت هضم و کاهش یبوست

بروکلی غنی از فیبر و آنتی‌اکسیدان است هر دو این‌ها باعث سلامتی و بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود. 

منظم بودن حرکات روده و باکتری‌های سالم موجود در روده در قسمت کولون دو عامل مهم در سلامت هضم هستند. خوردن غذا‌های حاوی فیبر و غنی از آنتی‌اکسیدان مانند بروکلی نقشی اساسی دارند در بهبود عملکرد روده. 

مطالعه‌ای بر روی رژیم غذایی موش که حاوی بروکلی بود نشان داد که بروکلی باعث کاهش التهاب در کولون می‌شود همچنین تغییر محسوس در میزان باکتری مفید در روده. 

تحقیق اخیر بر روی انسان نشان داد که افرادی که بروکلی می‌خورند توانایی بیشتری در مقابله با بیماری دارند تا افراد دیگر در گروه کنترل. اگرچه این تحقیقات قابل‌اتکا هستند ما تحقیقات انسانی بیشتری نیاز است تا متوجه شوند که بروکلی چگونه بر روی سلامت هضم و گوارش اثر دارد. 

۸. بروکلی زوال عقل را کند می‌کند و باعث سلامت مغز می‌شود

برخی از مواد مغذی و ترکیبات زیست فعال در بروکلی باعث کاهش سرعت زوال عقل می‌شود و از سلامت مغز محافظت می‌کند و کمک می‌کند به‌سلامت عملکرد بافت‌های عصبی. مطالعه‌ای بر روی ۹۶۰ فرد میان‌سال انجام شد که طی آن روزانه گیاهان سبز تیره استفاده کردند مانند بروکلی این افراد با افزایش سن روند مشکلات ذهنی‌شان کمتر شد. به‌علاوه، مطالعه‌ای بر روی حیوانات انجام شد نشان داد که موشی که با کامفرول درمان می‌شود یعنی ترکیباتی از بروکلی میزان آسیب به سلول‌های مغزی آن‌ها کمتر شد و التهاب شدیداً کاهش یافت. 

سولفوروفان نوع دیگری از مواد است که زیست فعال محسوب می‌شود که در بروکلی وجود دارد و با خاصیت ذاتی که از فعالیت مغز حمایت می‌کند در زمانی که میزان اکسیژن مغز کاهش یابد. 

در برخی از مطالعات، موش‌هایی که با سولفوروفان درمان شدند بافت‌های مغزشان ترمیم شد و التهاب نورونی کاهش یافت. برخی از تحقیقات اخیر بیان می‌کنند که تأثیر ترکیبات زیست فعال موجود در بروکلی بر روی مغز فقط محدود به حیوانات است. تحقیقات بیشتری نیاز است تا متوجه شوند که این ترکیبات چگونه بر روی سلامت مغز انسان تأثیر می‌گذارند. 

کلم بروکلی

۹. بروکلی باعث کاهش سرعت پیری می‌شود

فرایند پیری بیشتر به‌خاطر فرایند اکسیداتیو صورت می‌گیرید و باعث کاهش عملکرد متابولیک می‌شود. اگرچه که فرایند پیری فرایندی غیرقابل‌انکار است کیفیت رژیم غذایی می‌تواند تأثیر بسزایی بر روی این فرایند پیری داشته باشد و بر روی پیشرفت بیماری‌های مربوط به پیری اثر بگذارد. 

تحقیقات نشان داده است که سولفوروفان ترکیب زیست فعال اصلی است در بروکلی، این ترکیبات این خاصیت را دارند که باعث کاهش سرعت فرایند بیوشیمیایی مربوط به افزایش سن می‌شود. هنوز هم تحقیقات بیشتری نیاز است بر روی انسان انجام شود تا رابطه بین خوردن بروکلی و کند شدن فرایند پیری مشخص شود. 

۱۰. ویتامین سی به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند

سیستم ایمنی بدن انسان پیچیده است و به مواد مغذی چندگانه‌ای نیاز دارد تا بتواند بهتر عمل کند. ویتامین سی یکی از اصلی‌ترین مواد موردنیاز برای سیستم ایمنی بدن است و بروکلی سرشار از ویتامین سی است. تحقیقات مشخص می‌کند که ویتامین سی در درمان و پیشگیری از بیماری‌ها نقش اساسی دارد. 

دریافت روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم از ویتامین سی در جلوگیری از عفونت‌های خاص تأثیر دارد. ویتامین سی در پرتقال و توت‌فرنگی وجود دارد اما مصرف ۷۸ گرم از بروکلی پخته حدود ۸۴ درصد از نیاز غذایی را تأمین می‌کند دررابطه‌با ویتامین سی. 

۱۱. بروکلی به تقویت دندان و سلامت دهان کمک می‌کند

بروکلی منبعی از مواد مغذی متفاوت است که برخی از آن‌ها به‌سلامت دندان و دهان کمک می‌کند و از بیماری‌های دندانی جلوگیری می‌کند. بروکلی منبعی عالی از ویتامین سی و کلسیم است دو ماده‌ای که خطر ابتلا به بیماری‌های دهانی و دندانی را کاهش می‌دهد و فلاونوئید که بروکلی یافت می‌شود این ماده نقش اصلی دی جلوگیری از این بیماری‌ها را دارد. 

به‌علاوه تحقیقات مشخص کرده است که سولوفوروفان موجود در بروکلی خطر ابتلا به سرطان‌های دهانی را کاهش می‌دهد. برخی از منابع مدعی می‌شوند که خوردن بروکلی خام باعث ازبین‌بردن پلاک‌ها در دهان می‌شود و دندان‌های شما را سفیدتر می‌کند. 

اگرچه که هیچ تحقیق علمی برای ثابت کردن این ادعا وجود ندارد. به‌تبع تحقیقات انسانی بیشتری نیاز است تا بهتر متوجه شوند که بروکلی در سالم ماندن دهان نقش اساسی دارد. 

۱۲. بروکلی باعث بهبود سلامت استخوان‌ها و مفاصل می‌شود

بسیاری از مواد مغذی که در بروکلی یافت می‌شود به‌خاطر خاصیت سلامتی که بر روی استخوان و مفصل دارند شناخته می‌شوند و از بیماری‌های مربوط به استخوان جلوگیری می‌کند. بروکلی منبعی عالی از ویتامین کا و کلسیم است این دو ماده ضروری برای سالم و قوی نگه‌داشتن استخوان‌ها هستند. 

بروکلی همچنین حاوی فسفر روی ویتامین آ و سی است که برای سلامت استخوان ضروری هستند. مطالعه‌ای نشان داد که سولفوروفان موجود در بروکلی از آرتروز استخوانی جلوگیری می‌کند. اگرچه که تحقیقات بیشتری نیاز است تا متوجه نقش اصلی آن در بهبود سلامت استخوان بشوند. 

۱۳. مواد مغذی موجود در بروکلی به داشتن بارداری سالم کمک می‌کند

بدن شما به انواع ویتامین‌ها مواد معدنی و پروتئین در طول بارداری نیاز دارد تا از مادر و کودک حفاظت شود. 

بروکلی منبعی عالی از ویتامین‌های B است مخصوصاً B۹ که آن را به نام فولات می‌شناسند. فولات ماده‌ای مغذی و ضروری برای سلامت مغز جنین و نخاع است. خوردن منظم غذا‌هایی که فولات دارند مانند بروکلی کمک می‌کنند تا فرد بارداری سالمی داشته باشند. 

به‌علاوه برخی از تحقیقات بر روی حیوانات نشان داده است که خوردن بروکلی توسط مادر باعث بهبود سلامت عقل کودک تازه متولد‌شده می‌شود. تحقیقات بیشتری نیاز است تا بهتر متوجه شوند که ترکیبات زیست فعال موجود در بروکلی چگونه باعث خروجی بارداری سالم‌تری می‌شود. 

۱۴. بروکلی از آسیب پوست در برابر خورشید جلوگیری می‌کند. 

سرطان پوست به دلیل اشعه‌های یو وی که از لایه اوزون رد می‌شوند ایجاد می‌شود. تحقیقات نشان داده است که ترکیبات زیست فعال موجود در بروکلی از آسیب اشعه‌های یو وی جلوگیری می‌کند و باعث جلوگیری از سرطان می‌شود. 

در برخی از تحقیقات که بر روی حیوانات انجام شده است نشان‌داده‌شده است که موش‌هایی که در معرض تابش اشعه یو وی بودند و بروکلی مصرف کردند رشد تومور در آن‌ها کمتر شد. 

تحقیقات محدود انسانی نیز همین نتیجه را داده است یعنی اینکه بروکلی تأثیر حفاظتی داشته از پوست برای جلوگیری از آسیب پوستی و سرطان پوست. تحقیقات بیشتری نیاز است تا متوجه شوند که چگونه ترکیبات زیست فعال موجود در بروکلی از سرطان پوست جلوگیری می‌کند. 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه