لوگو سایت

اسرای فلسطینی چگونه از زندان فرار کردند؟


به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا ،این روزنامه در گزارش خود نوشت، یک زندانی دیگر قرار بود در فرار از زندان جلبوع شرکت کند اما چند ساعت قبل از اجرای عملیات منصرف شد.

در این گزارش آمده است که اسیر “ایهم کممجی” در سلول شماره ۱۴ در بخش دو زندان جلبوع قرار داشت که شب قبل از اجرای عملیات آزادی از جلبوع به سلول شماره پنج منتقل شد تا جایگزین اسیری شود که نخواست در عملیات حفر تونل شرکت کند.

هاآرتص به نقل از یک منبع نزدیک به تحقیقات در حال انجام با اسرا نوشت، زندانی که قصد داشت در عملیات فرار شرکت کند یکی از کسانی بود که جزئیات عملیات به او سپرده شد. این زندانی چند ساعت قبل از بسته شدن سلولها به رفقای خود اطلاع داد که احتمالا به زودی از زندان آزاد شود و به همین دلیل نمی خواهد فرار کند تا مدت محکومیتش طولانی نشود.

این اسیر توسط سرویس شاباک مورد بازجویی قرار گرفت.

به نوشته هاآرتص،  تحقیقات نشان داد که عملیات حفر تونل در سلول مذکور بین ماه نوامبر و دسامبر سال ۲۰۲۰ شروع شده و در این طرح دستکم ۱۱ اسیر شرکت داشتند. شاباک در حال بازجویی از پنج اسیری است که از جزئیات این عملیات اطلاع دارند.

عملیات حفر با بشقاب و ماهیتابه‌هایی که لبه آنها تیز شده بود، انجام شد و اسرا شن و ماسه‌های ناشی از حفاری را در فاضلاب و سطل زباله و حفره‌های توخالی که در بخش پیدا کردند، ریختند.

یکی از زندانبانان جلبوع به ظن اخلال در مراحل دادگاه مربوط به ریختن ماسه به فاضلاب مورد بازجویی قرار گرفت چرا که تحقیقات نشان داد، طی ماه های گذشته چندین بار یک کامیون مکش فاضلاب به دلیل انسداد لوله‌ها به زندان رفته است و راننده کامیون و تعدادی از اسرا که مجازات‌ها را در زندان اجرایی می‌کنند به این زندانبان خبر دادند که مساله سیستم فاضلاب مشکوک است اما او توجهی نکرد.

طبق شبهات، زندانبان پس از فرار زندانیان به همه طرف‌های مربوطه مراجعه کرده و از آنها خواسته است که مشاهدات خود را در مورد انسداد مکرر سیستم فاضلاب فاش نکنند.

هاآرتص نوشت، سرویس امنیت رژیم صهیونیستی از این زندانبان بازجویی و یک هفته از کار معلق کرده است.

طبق این تحقیقات، زندانبانان جلبوع مطابق قوانین اداره زندان‌ها که از آنها خواسته می‌شود هر نیم ساعت در بخش‌ها حضور پیدا کرده و با چراغ قوه سلول ها و حضور زندانیان را بررسی کنند، عمل نکرده‌اند.

در این گزارش آمده است که پلیس پیشرفتی در عملیات جستجوی دو اسیر مناضل انفیعات و نایف یعقوب کممجی حاصل نکرده و ارزیابی‌های سرویس های امنیتی رژیم صهیونیستی حاکی از آن است که کممجی همچنان در اراضی اشغالی و انفیعات هم در کرانه باختری است.

ششم سپتامبر شش تن از اسرای فلسطینی از زندان امنیتی جلبوع واقع در شمال اراضی اشغالی فرار کردند که باعث تمسخر دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در منطقه و جهان شد. چهار تن از آنها در روزهای جمعه و شنبه بازداشت شدند اما دو تن همچنان آزاد هستند.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه