لوگو سایت

تحلیل بورس ۴ مهر ۱۴۰۰/ناهمسازی شاخص ها در بورس


به گزارش اقتصادنیوز، معاملات بورس اوراق بهادار در روز یکشنبه (یک روز قبل از تعطیلی رسمی) در یک نوسان محدود و به صورت متعادلی دنبال شد. شاخص کل بورس که نمایانگر شاخص سازهاست با رشد ۰.۱۸  درصدی و شاخص کل هم وزن که نمایانگر نمادهای کوچک بازار است، با افت ۰.۴۷ درصدی روبه رو بود. یک روز بعد از اقبال خریداران، بازار در غیاب حضور اثرگذاری بازارهای جهانی (کامودیتی ها) در شرایط متعادلی دنبال شد. البته با وجود تحرکات سمت تقاضا، عرضه در نمادهای کوچک بیشتر به چشم میآمد.

شاخص کل هم اکنون در همان کانال ۱.۴ میلیون واحد دنبال میشود و تغییرات روز یکشنبه تغییری در عدد شاخص کل ایجاد نکرد. به نظر میآید باید منتظر رفتار جدی بازار از روز سه شنبه بود.

براساس گزارش های رسیده از معاملات امروز، حقوقی ها دست به نقد برای فروش بودند و حقوقی ها هم در صندوق هایی همانند کمند شروع به سفارش های خرید میدادند.براساس گزارشی که کانال خلاصه بازار منتشر کرده، روز یکشنبه ۸۵ درصد از ارزش معاملات متعلق به درآمدثابتها بود. اتفاقی که در ۶ماه اخیر بی سابقه  بوده و در تاریخ بازار سرمایه فقط چند بار تکرار شده است (این وضعیت را میتوان در جدول زیر مشاهده کرد).

شاخص های عملکردی بازار هم نشان میدهد که با وجود تعادل نسبی حاکم بر بازار، سرانه خرید و فروش حقوقی ها به نفع فروشندگان است. این در حالی بود که جریان نقدینگی نسبت به بازار سهام نسبت منفی و نسبت به صندوق های با درآمد ثابت مثبت بود. ارزش معاملات خُرد هم در بازار روز یکشنبه ۵۷۲۶.۹ میلیارد تومان ثبت شد که رتبه دوم کمترین رقم در دو ماه اخیر را ثبت کرد. تعداد نمادهای دارای صف فروش ۲.۱ برابر تعداد نمادهای دارای صف خرید بود.

اکنون معاملات بازار سهام به نقطه حساسی رسیده و البته برآیند نیروهای درونی و بیرونی نشان میدهد مختصات بازار فعلا به نفع فروشندگان در سمت عرضه است، چرا که همچنان میتوان نشانه هایی از پیش روی آنان را در بازار مشاهده کرد. بخشی از خریداران در این وضعیت، در سایه تردید و انتظار فعلا فرصت حضور جدی در بازار را ندارند و این در حالی است که با تعطیلی روز یکشنبه باید منتظر بازگشایی معاملات کامودیتی ها در روز دوشنبه و واکنش بازار سهام به آن در روز سه شنبه بود.

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه