لوگو سایت

تازه‌ترین اخبار از چرخند «شاهین»


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری مهر، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: چرخند شاهین منطبق با انتظارات هواشناسی ۱۵۰ کیلومتر دیگر به چابهار نزدیک شد به طوری که چشم طوفان در کمتر از ۳۰۰ کیومتری از این بندر قرار دارد.

محسن حیدری اظهار داشت: هم‌اینک فاصله چشم طوفان تا بندر «گواتر» در جنوب شرق چابهار به کمتر از ۲۰۰ کیلومتر رسیده این در حالی است که روز گذشته این فاصله حدود ۷۰۰ کیلومتر بود.

وی افزود: براساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی انتظار می‌رود چرخند شاهین همچنان به سمت دریای عمان حرکت کند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: همانطور که انتظار می‌رفت شاهین حالا به یک طوفان سیکلونی شدید تبدیل شده و پیش بینی می‌شود سرعت وزش بادهای آن در فراساحل به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و حتی بیشتر از آن نیز برسد.

حیدری تصریح کرد: بارش شدید، رعد و برق و صاعقه، تندبادهای شدید و گردوخاک، سیلاب، بالاآمدن آب دریا و رودخانه‌های فصلی، افزایش ارتفاع موج و متلاطم شدن دریا مهمترین مخاطرات جوی متأثر از این چرخند حاره ای است.

وی اضافه کرد: هم‌اینک آسمان بخش وسیعی از نیمه جنوبی استان سیستان و بلوچستان پوشیده از ابرهای این چرخند حاره ای است و رفته رفته بر ضخامت این ابرها افزوده می‌شود.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: بررسی تصاویر ماهواره نشان می‌دهد که ابرهای چرخند شاهین تا نواحی جنوبی خاش پیش روی کرده است.

 همچنین روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان از احتمال قطعی آب تحت تاثیر طوفان حاره‌ای «شاهین» خبر داد.

روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار فوری سازمان هواشناسی استان مبنی بر وقوع طوفان حاره‌ای و فعالیت این سامانه در مناطق جنوب شرقی سواحل چابهار تا جاسک، همراه با طوفان شدید و بارش باران، احتمال تحت تأثیر قرار گرفتن تأسیسات شبکه و قطعی آب وجود دارد.

این اطلاعیه می‌افزاید: خواهشمند است نسبت به ذخیره‌سازی آب اقدام لازم را انجام داده و به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن اتفاقات و لزوم احتیاط همه‌جانبه، مصرف آب را به منظور رفاه حال خود مدیریت کنید.

 

از سویی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ۸ شهرستان چابهار، کنارک، زرآباد، سرباز، قصرقند، راسک، نیکشهر و دشتیاری در جنوب استان تحت تاثیر طوفان حاره‌ای «شاهین» قرار می‌گیرند.

حسین مدرس خیابانی اظهار داشت: بلافاصله پس از هشدار هواشناسی مبنی بر بروز طوفان حاره‌ای ستاد بحران سیستان و بلوچستان تشکیل و تمامی دستگاه‌های امدادرسانی، مدیران دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران و نیروهای مسلح به حال آماده باش در آمدند.

وی ادامه داد: همچنین اطلاع رسانی گسترده به مردم برای جلوگیری از تردد داده شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: همچنین برای تسلط بیشتر اعضای ستاد بحران استان امشب در چابهار مستقر می‌شوند.

وی افزود: تمام شناورهای صیادی به ساحل و اسکله‌ها منتقل شدند و بلافاصله دستورات لازم برای انتقال کالاهای اساسی از کشتی‌ها به انبارها ذخیره با استفاده با تمام توان ناوگان حمل و نقل جاده‌ای داده شد.

مدرس خیابانی ادامه داد: تقویت انبارهای هلال احمر از نظر مواد غذایی و آماده باش تمامی ماشین آلات سنگین راهداری برای کمک به دستگاه‌های اجرایی از دیگر اقدامات بود که مورد توجه قرار گرفت.

وی بیان کرد: هم‌اینک ارتباط منظم با مدیریت ستاد بحران کشور برقرار است تا مشکلات طوفان حاره‌ای به حداقل برسد.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: طوفان حاره‌ای هم‌اینک در حدود ۱۵۰ کیلومتری جنوب بندر چابهار بوده که با سرعت بین ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر در حال حرکت است که بر اساس پیش‌بینی‌ها فردا مناطق جنوبی استان را تا عمق ۱۰۰ کیلومتر یعنی ۸ شهرستان ذکر شده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: تمام مدارس جنوب سیستان و بلوچستان که به صورت حضوری بودند تعطیل شدند.

مدرس خیابانی با بیان اینکه جان شهروندان در اولویت ستاد بحران قرار دارد، افزود: تمام پارک‌های ساحلی جنوب استان تعطیل است و از شهروندان خواسته شده ضمن حفظ آرامش از تردد در حاشیه رودخانه‌های محلی خودداری کنند.

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه