لوگو سایت

حباب منفی برای قیمت طلای آبشده/خوش بینی قیمت دلار به بایدن


دوشنبه شب بازار ارز پس از سخنان رئیس جمهور افزایشی شد؛ دلار در معاملات پشت خطی تا ۲۷ هزار و ۳۵۰ تومان بالا رفت و روز دوشنبه هم با همان نرخ، بازار آغاز به کار کرد. سقف دلار روز چهارشنبه به ۲۷ هزار و ۴۵۰ تومان نیز رسید.

به نظر می‌آید معامله‌گران در خصوص حذف دلار ۴۲۰۰ تومان دچار ابهام شدند؛ خیلی از آن‌ها می‌گویند حذف ارز ترجیحی می‌تواند به تورم بیشتر کالاهای اساسی و افزایش تورم کل منجر شود و همین مسئله در افزایش تعداد خریداران اثر گذاشت؛ اما از آن طرف یک نکته به نظر مغفول مانده، و آن هم اینکه با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی دست دولت در مدیریت بودجه به شدت باز می‌شود و می‌تواند کسری بودجه را مدیریت کند،‌ در نتیجه آثار سو کسری بودجه به منابع بانک مرکزی و رشد نقدینگی و تورم ختم نمی‌شود. این مسئله اثر کاهنده بر شاخص قیمت‌ها خواهد گذاشت.

از طرف دیگر دست بانک مرکزی نیز در مدیریت منابع ارزی بازتر خواهد شد که به معنی تقویت سمت عرضه بازار ارز است. البته این نکته از چشم برخی معامله‌گران پنهان نماند و به همین دلیل در بازار سکه، اغلب نظاره‌گر بودند. قیمت سکه رشد کرد، اما نه به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت.

فعلا جو بازار رو به بالاست، تقاضا افزایش پیدا کرده و پس از چند هفته، صف به بازار برگشته است. در بازار متشکل هم حجم عرضه به بیش از ۹ میلیون دلار رسید. سود خریداران دلار صرافی‌های بازار متشکل ارزی  به بیش از یک میلیون و دویست هزار تومان می‌رسید.

خبری که بین معامله‌گران دست به دست می‌شد، خبری به نقل از وال استریت ژورنال بود که به نقل از بایدن مدعی شده، آمریکا قصد دارد تحریم‌های فلج کننده علیه ایران را لغو کند. به نظر می‌آید این خبر، مانع شکست ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان تا این لحظه شده است. اخبار ضد و نقیض در خصوص نشست پنجشنبه بروکسل هم همچنان در بازار وجود دارد.

نکته جالب در خصوص بازار ، حباب منفی طلای آب‌شده بود. طلای آب‌شده حدود ۱۴۰ هزار تومان حباب منفی نسبت به کشورهای همسایه دارد. سکه‌فروش‌ها می‌گویند این حباب منفی طلای آب‌شده در ایران موجب شده تا طلا به کشورهای همسایه صادر شود و در ازایش دلار به داخل بیاید و به بازار تزریق شود.

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه