نکاتی که درباره کد رهگیری املاک باید بدانید


اگر می‌خواهید محیط امنی برای مشتری‌های خود ایجاد کرده و از طریق امنیت معامله نیز، آنها را به سمت املاکی خود جذب کنید، باید در چهارچوب و قوانینی خاصی در حوزه معاملات مسکن، کار فروش و اجاره خانه و آپارتمان را انجام دهید. برخی املاکی‌ها برای فرار از مالیات، از ثبت قراردادهای فروش و اجاره، در سامانه ثبت معاملات، خودداری می‌کنند. اما  با چند اتفاق منفی در حین کسب و کار شما، کافیست که مچتان گرفته شود و به عنوان املاکی متخلف، شناخته شوید. مثلا فکر کنید، یک نفر یک خانه یا آپارتمان را به چند نفر به فروش برساند و شما عقد قرارداد را برقرار کرده باشید. شاید در ظاهر، شما کار خطایی نکرده باشید؛ ولی اگر خود شما، کمی به قانون پایبند بودید، متوجه این خطا می‌شدید و این اتفاق در املاکی شما نمی‌افتاد. بهتر است برویم سر اصل مطلب. ما در این مقاله قصد داریم درباره کد رهگیری املاک، صحبت کنیم. با ما همراه باشید و با آشنایی درباره کد رهگیری املاک، به اهمیت کاربرد آن در عقد قراردادها مطلع شوید.

دلیل ایجاد کد رهگیری املاک

سال ۱۳۸۷ بود که دولت بخشنامه‌ای مبنی بر هوشمند شدن معاملات مسکن، صادر کرد. قرار شد از آن تاریخ به بعد کلیه قراردادهای حوزه مسکن از جمله اجاره و فروش خانه و آپارتمان در سامانه ثبت معاملات و مستغلات کشور ثبت شود. دستور دولت در معرض اجرا قرار گرفت و بازخورد مناسبی دریافت کرد.

صدور این بخشنامه در راستای چند هدف ایجاد شد:

۱- با هوشمند شدن معاملات، بررسی دقیق در حوزه مسکن امکان‌پذیر شد.

۲- با هوشمند شدن معاملات، تمامی قراردادها ثبت شده و پیگیری آنها آسان شد.

۳- تخلف در قراردادها به حداقل ممکن رسید.

۴- پیگیری موقعیت اماکن،‌ از نظر قرار گرفتن در طرح‌های شهرداری و جاده‌سازی، آسان شد.

۵- پیگیری تخلفات و اعتراضات در مراجع قانونی به راحتی امکان‌پذیر شد.

این موارد از جمله مواردی بود که باعث شد، هوشمند شدن ثبت قراردادها مطرح و ایجاد شود و به درستی به موقع اجرا گذاشته شود.

فنون مذاکره در فروش ملک

کد رهگیری املاک چیست؟

کد رهگیری املاک، کدی سیزده رقمی است که برای هر ملک، در حین قرارداد جدید درنظر گرفته شده و مشخص کننده تمام مشخصات ملک و قرارداد منعقد شده‌ خواهد بود و بوسیله‌ی آن اطلاعات مربوط به ملک و وضعیت مالکیت آن در دسترس تمامی افراد عضو سامانه ثبت معاملات و مستغلات کشور، قرار خواهد گرفت.  این موضوع، کمک می‌کند که مشاورین املاک، به راحتی، قراردادی را با خیال راحت و امنیت کامل بین فروشنده و خریدار و طرفین اجاره منعقد کنند.

کد رهگیری املاک

کاربرد کد رهگیری املاک

  • به خاطر ثبت قرارداد در سامانه ثبت معاملات و یکتا بودن کد رهگیری املاک، برای هر ملک، فروشنده نمی‌تواند یک خانه یا آپارتمان را به چند نفر بفروشد. اگر مدت طولانی‌ای است که به کسب‌وکار در حوزه مسکن مشغولید، با این دست معاملات در املاکی خود یا همکارانتان مواجه شده‌اید. اکنون نیز آمار این معاملات، کم نیست و دلیل ادامه روند این تخلف، اهمیت ندادن املاکی‌ها در سیستمی کردن قراردادهاست. رعایت نکردن این قانون، چه با منظور خاصی انجام شود و چه بدون هدف انجام بگیرد، خلاف قانون است و فرد خاطی، متخلف محسوب می‌شود.
  • یکی از موارد مورد اهمیت کد رهگیری املاک، پیگیری‌ راحت شکایات مربوط به اجاره‌نامه و مبایعه نامه‌ها در مراجع قضایی است. قرارداد مربوط به خانه و آپارتمانی که در سامانه ثبت معاملات کشور، ثبت شده باشد، در صورت بروز مشکل،‌ به راحتی قابل بررسی خواهد بود و این امر باعث سرعت بخشیدن به امور قضایی حوزه مسکن می‌شود.
  • گاهی پیش می‌آید که فروشنده خانه یا آپارتمانی را به فروش می‌رساند و با بالا رفتن ناگهانی قیمت‌ها پشیمان می‌شود یا تصمیم به بالا بردن قیمت مذاکره شده می‌نماید. اگر قرارداد، به طور سیستمی ثبت شده باشد، فروشنده نمی‌تواند زیر قرارداد بزند و حقی از خریدار ضایع کند.
  • اجاره و رهن نیز شامل دریافت کد رهگیری املاک، می‌شوند و ثبت اجاره‌نامه‌ها هم به اندازه ثبت قراردادهای خرید و فروش مهم هستند. وقتی مستاجر از تحویل سر موقع خانه سر باز می‌زند، اجاره دهنده می‌تواند با در دست داشتن کد رهگیری، به مراجع قانونی مراجعه کرده و به سرعت، جواب شکایت خود را بگیرد. در مواردی که مستاجر، تحویل خانه را به تعویق انداخته، دریافت حکم تخلیه به سرعت هرچه‌تمام‌تر، انجام می‌شود.
  • وقتی فروشنده یا اجاره دهنده، مبلغ پرداختی را تسویه نمی‌کنند، با در دست داشتن کد رهگیری، می‌توان موضوع را به راحتی پیگیری کرد. همین موضوع در مورد مستاجر نیز برقرار است و زمانی که اجاره دهنده خلاف قرارداد، وجهی را می‌خواهد دریافت کند، کد رهگیری به کمک مستاجر می‌آید.
  • مشتری می‌تواند با استفاده از کد رهگیری، از موقعیت ملک، مبنی بر قرار گرفتن در طرح‌های شهرسازی و جاده‌سازی مطلع شود و از شهرداری استعلام بگیرد.

همانطور که مشاهده کردید، ثبت قرارداد فروش و اجاره خانه و آپارتمان، در سیستم ثبت معاملات کشور، هم به نفع خریدار است هم به نفع مشتری و در صورتی که شما این مورد را در پروسه‌ی قراردادهای املاکی خود بگنجانید، از طرف خریداران  فروشندگان با استقبال روبرو خواهید شد.

چگونه برای مشتریان خود کد رهگیری دریافت کنیم؟

مشاورین املاکی که قصد دریافت این کد رهگیری برای مشتریان خود دارند، باید در قسمت ثبت‌نام مشاورین املاک ایران، شرکت کنند. سپس با تهیه سخت‌افزار امضای دیجیتال و تهیه بستر نرم‌افزاری امضای دیجیتال در رایانه خود، با در دست داشتن مدارکی از جمله، اصل و کپی شناسنامه، اصل و کپی کارت ملی، اصل و کپی پروانه کسب، مهر مشاور املاک، به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و کارهای اداری این مورد را نیز سپری کنند. مطالعه دفترچه راهنمای ثبت قرارداد در سامانه کد رهگیری که در خود سایت اصلی وجود دارد، شما را در این زمینه به طور دقیق راهنمایی خواهد کرد.

در این مقاله شما را  با کد رهگیری املاک آشنا کردیم. اگر هنوز در سایت ثبت معاملات، ثبت‌نام نکرده‌اید، بهتر است هر چه زودتر اقدام کنید. همیشه به یاد داشته باشید، ایجاد محیطی امن برای مشتریان، آنها را به سمت شما جذب می‌کند. این ایجاد امنیت علاوه بر گفتار شما، باید در رفتار و عمل هم مشهود باشد. انجام قرارداد در چهارچوب سامانه ثبت معاملات، از جمله کوچک‌ترین کارهایی است که به صورت عملی به ایجاد محیطی امن برای قراردادهای فروش و اجاره خانه و آپارتمان، در حوزه مسکن، از شما برمی‌آید.

نحوه ثبت و انتقال سند ملک



منبع: مجله آنلاین هومینگ

دیدگاه ها

mood_bad
  • بدون دیدگاه.
  • chat
    افزودن دیدگاه