لوگو سایت

پادرمیانی روسیه بین ایران و عربستان


به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از خبرگزاری فارس، یک رسانه آمریکایی مدعی شده روسیه در تلاش است باعث حصول توافق میان ایران و عربستان سعودی در قالب یک توافقنامه امنیتی خلیج فارس شود.

طبق نوشته «نیوزویک» تلاش روسیه در قالب ابتکاری موسوم به «برنامه امنیت جمعی در خلیج فارس» صورت می‌گیرد. مسکو سال ۲۰۱۹ این طرح را به‌روزرسانی کرده و آن را ارائه کرد.

نیوزویک نوشته دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا مخالفتی با این طرح ندارد و مسکو، این مسئله را فرصتی برای پیشبرد آن بر اساس زمینه‌های مشترک با آمریکا می‌داند. 

«ویتالی ناومکین»، از پژوهشگرانی که در تدوین «برنامه امنیت جمعی در خلیج فارس» هم نقش داشته و در حال حاضر ریاست «موسسه مطالعات شرق‌شناسی در موسسه علوم روسیه» را به عهده دارد درباره منافع مشترک آمریکا و روسیه در پیشبرد این طرح می‌گوید: «ما یک تهدید مشترک داریم و آن تهدید جنگ است. نه ایالات متحده و نه روسیه هیچ یک علاقه‌ای به این جنگ ندارند.»

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که اشاره‌ای به نام او نشده به نیوزویک گفت: «ما آماده‌ایم همزمان با مخالفت با آن دسته از سیاست‌های روسیه که ضدمنافع آمریکا است با مسکو در زمینه‌هایی که دو طرف منافع مشترک دارند همکاری کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه تصریح کرد: «همزمان ما با متحدانمان در خلیج [فارس] در خصوص مسائل مربوط به امنیت ملی آمریکا، مبارزه با تروریسم، همکاری‌های دفاعی و امنیت منطقه در تماس و رایزنی نزدیک هستیم.»



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه