به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان جهانی بهداشت بعد از واریانت‌های آلفا، بتا گاما و دلتا، پنجمین واریانت کرونا را با نام اومیکرون در لیست واریانت‌های نگران کننده ویروس کرونا قرار داد. اومیکرون نوع دیگری از ویروس کرونا بوده که خطر عفونت مجدد در این سویه، ۳ برابر بیشتر از سویه‌های قبلی کروناست.

علائم بیماران مبتلا به اومیکرون معمولا خفیف و ملایم است؛ سرفه، خستگی، احتماق، گرفتگی بینی و آبریزش بینی را شامل می‌شود. علائم شناسایی شده در نخستین بیماران آفریقا بدن درد، سر درد ملایم، التهاب و گلودرد بوده است. در مبتلایان به اومیکرون تا کنون گزارشی درباره از دست رفتن حس بویایی و چشایی و پایین آمدن سطح اکسیژن خون و درگیر شدن ریه در این سویه مشاهده نشده است.

بیشتر افراد مبتلا به اومیکرون علائمی شبیه به سرماخوردگی شدید دارند، اما علائمی مثل تب یا سرفه‌های متوالی ندارند. در برخی بیماران از جمله کودکان، ضایعه پوستی مانند جوش دیده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی اومیکرون، انتشار به سرعت بالای آن است. شواهدی وجود دارد که اومیکرون می‌تواند بسیار مسری باشد و همچنین تا حدی آنتی بادی‌های تولید شده توسط عفونت یا واکسیناسیون را فریب دهد.

اومیکرون پنجمین سویه ویروس کرونا است که به طور رسمی در ۲۸ آذر ۱۴۰۰ در ایران شناسایی شد. راهکار پیشگیری از ابتلا به اومیکرون زدن واکسن، فاصله گذاری اجتماعی و ماسک بوده و تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که زدن ماسک در پیشگیری از ابتلا به اومیکرون مهم‌ترین عامل است. افراد واکسینه نشده است و افراد دارای بیماری زمینه‌ای همچون دیابت یا بیماری‌های قلبی جزو افراد پرخطر هستند.





این مطلب برایم مفید است




۲


نفر
این پست را پسندیده اند