لوگو سایت

وزیر خارجه آمریکا: ناتو متعهد نشده که عضو جدیدی را نخواهد پذیرفت


به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود که ناتو این وعده را نداده و هیچگاه نخواهد داد. سیاست دروازه های باز یک بند اصلی توافق ۱۹۴۹ بود که ناتو را پایه گذاری کرد.

بلینکن ادامه داد که عضویت در این نهاد همیشه یک بحث میان ناتو و کشورهای متقاضی بوده و کشور دیگری در آن دخالت نکرده است و در منشور استانبول برای امنیت اروپا، روسیه خود حقوق کشورها برای تغییر تمهیدات امنیتی و ائتلاف ها را بر رسمیت شناخته است.

این مقام دولت بایدن گفت روسیه اکنون می خواهد آمریکا و ناتو توافق هایی برای عقب نشینی نیروهای ناتو از کشور های شرق اروپا امضا کنند. آنها می خواهند ذهن ما را از مساله اوکراین منحرف کنند اما ما از این مساله منحرف نخواهیم شد.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد که آنچه در مورد اوکراین اتفاق می افتد تنها به این کشور محدود نمی شود بلکه بخشی از الگوی بزرگ تر رفتار بی ثبات کننده و خطرناک و اغلب غیر قانونی مسکو برای گسترش حوزه نفوذ خود در میان کشورهای شوروی سابق و جلوگیری از دستیابی آنها به آرزوهای دموکراتیک خود است.

بلینکن گفت که اقدامات خصمانه روسیه تهدیدی برای صلح و امنیت اروپا است و ما (آمریکا، ناتو و متحدانش )آماده ایم با قدرت به تجاوز روسیه پاسخ دهیم.

وی هشدار داد تهاجم و حمله احتمالی به اوکراین عواقب سنگینی خواهد داشت.

وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال اظهار داشت اما یک راه حل دیپلماتیک هنوز امکان پذیر است و ترجیح داده می شود.

این مقام دولت بایدن تصریح کرد هرگونه پیشرفت در مذاکرات با روسیه باید در شرایط کاهش تنش باشد و آمریکا به دیپلماسی پایبند بوده و خواستار روابط ثابت با مسکو است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین خواسته های امنیتی روسیه را غیرقابل قبول دانست و افزود که مسکو از ما می خواهد بر ناتو و نه تجمع نیروهایش در مرز اوکراین متمرکز شویم.

بلینکن پیش از این اظهارات  با وزیر خارجه اوکراین درباره پاسخ های احتمالی واشنگتن و متحدان به افزایش حضور نظامی روسیه در مرزهای کی یف گفت و گو کرده بود.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، امروز با دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین به صورت تلفنی گفت و گو  و بار دیگر بر حمایت قاطع  آمریکا از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در مقابله با تجاوز احتمالی روسیه تاکید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد بلینکن همچنین درباره پاسخ های احتمالی آمریکا و  متحدان به تقویت نظامی روسیه در امتداد مرزهای اوکراین و تعاملات دیپلماتیک آتی با روسیه گفت و گو کرد.

قرار است گفت و گوهای امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا  در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی )، نشست شورای ناتو و روسیه در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی ) و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) تشکیل شود.

همزمان با افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو بر سر اوکراین و در حالیکه قرار است مذاکرات امنیتی میان دو قدرت در ژانویه ۲۰۲۲ آغاز شود، جو بایدن و ولادیمیر پوتین ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ (۹ دی) ۵۰ دقیقه با یکدیگر تلفنی گفت و گو کردند.  

این دومین تماس میان رهبران آمریکا و روسیه در ماه دسامبر ۲۰۲۱ و پیش از برنامه گفت و گوی میان مقام های ارشد آمریکایی و روسی در ۱۰ ژانویه در ژنو بود.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه