لوگو سایت

بحران قزاقستان؛ نخست وزیر بازداشت شد


به گزارش اقتصاد آنلاین، اوضاع قزاقستان هم‌چنان نا آرام است. رسانه‌های آلمان صبح شنبه ۱۸ دی به نقل از پورتال Vlast.kz نوشته‌اند که حداقل در دو نقطه شهر آلماتی تیراندازی صورت گرفته و انفجارهایی نیز رخ داده است.

شاهدان عینی از سوختن خودروها، گشت‌زنی نیروهای امنیتی و خودروهای زرهی خبر داده‌اند. با این حال تاکید شده است که دستیابی به منابع مستقل برای تایید این اطلاعات دشوار است.

به گفته منابع رسمی قزاقستان کریم ماسیموف، نخست وزیر و رییس پیشین شورای امنیت ملی قزاقستان به اتهام “خیانت” بازداشت شده است. جزئیات بیشتر در این باره منتشر نشده است. بر اساس اخبار برخی منابع نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور پیشین قزاقستان نیز به دنبال راهی برای خروج از قزاقستان است یا احتمالاً همراه با دخترانش آنجا را ترک کرده است. 

قاسم توقایف، رییسجمهور قزاقستان ناآرامی‌ها را کار “راهزنان و تروریست‌ها” دانسته و گفته است ۲۰ هزار تن از آنان “به خوبی آموزش دیده و سازماندهی شده‌اند.”

ناآرامی در جمهوری قزاقستان به دلیل نارضایتی از افزایش قیمت بنزین آغاز و به سرعت به تظاهراتی خشونت‌آمیز علیه دولت تبدیل شد. بسیاری از مردم این کشور از فساد و سوء‌استفاده از قدرت به شدت ناراضی‌اند.

به نیروهای امنیتی دستور تیراندازی بدون هشدار به معترضان داده شده است.  حداقل ۲۶ تن از تظاهرکنندگان کشته و صدها نفر زخمی و بیش از ۴۰۰۰ نفر در سراسر کشور بازداشت شده‌اند. بر اساس اطلاعات رسمی، تا کنون حداقل ۱۸ افسر پلیس و سرباز نیز کشته‌ شده‌اند.

روسیه چترباز و نیروی زمینی به قزاقستان فرستاد‌ه‌ است. مجلس نمایندگان و مجلس ملی تاجیکستان نیز با اعزام نیرو به قزاقستان موافقت کرده است. 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه