لوگو سایت

یارانه پیشنهادی در لایحه بودجه۱۴۰۱ باید افزایش یابد / مجلس اجازه ندهد سهم مردم نادیده گرفته شود


اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ با اعلام احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، کلیات بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱، در جلسه آخر کمیسیون تلفیق، با اختلاف یک رای به تصویب رسید و این لایحه در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد. وی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، به انتقاد از سهم ناچیز یارانه‌های پرداختی از درآمدهای ناشی از حذف ارز ترجیحی پرداخت.

جدال بر سر حذف ارز ۴۲۰۰تومانی 

ارکانی با تاکید بر این نکته که اصل بحث مخالفان، موافقان و دولت، پیرامون لایحه بودجه سال آینده، بر سر ارز ترجیحی است، اظهار کرد: درست است که بسیاری از نمایندگان از حذف ارز ترجیحی استقبال می‌کنند، اما به نظر برخی دیگر، همزمان با حذف این ارز، باید سهم مردمی که این یارانه برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، درنظر گرفته شود.

وی افزود: با فرض حذف نشدن ارز ترجیح و ادامه تخصیص آن به شکل فعلی، پرداختی این بخش تا پایان سال، معادل ۲۰میلیارد دلار خواهد بود. با این وجود با اختصاص دادن رقم ۲۵هزار تومان به عنوان نرخ ارز آزاد، منابع حاصل در سال آینده به بیش از ۴۰۰هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

اجحاف دولت در حق یارانه‌بگیران

نماینده مردم نیشابور در بهارستان گفت: سوال اصلی نمایندگان و مردم این است که درآمد حاصل شده، به چه شکلی توزیع خواهد شد؟ بر اساس توضیحات آقای خاندوزی، یارانه حاصل از حذف ارز ترجیحی، به صورت پلکانی بین ۶۰میلیون یارانه‌بگیر تقسیم خواهد شد. مبلغ یارانه از ۹۴هزار تومان شروع شده و در دهک‌های پایین تر به ۱۳۰هزار تومان خواهد رسید و میانگین این مبالغ حدود ۱۱۰هزار تومان خواهد بود. 

وی ادامه داد: با این وجود اگر همه ۴۰۰هزار میلیارد تومان منافع حاصل از حذف ارز ترجیحی، بین اشخاص مشمول دریافت یارانه تقسیم شود، به طور میانگین سهم هر نفر حدود ۵۵۰هزار تومان خواهد شد. در واقع دولت قصد دارد تنها یک پنجم از درآمد حاصل از آزادسازی نرخ ارز را به مردم تخصیص دهد. این در حالیست که ما معتقدیم برآوردها واقع‌بینانه نیست و برآوردهای دولت و سازمان برنامه و بودجه، دست پایین بوده است.

اجازه ندهیم مردم زیر چرخ‌های تورم له شوند

ارکانی اضافه کرد: دلیل منصفانه نیست که تنها یک پنجم از منافع حاصل از این تصمیم، به مردم تخصیص پیدا کند. ما معتقدیم که حداقل ۶۰درصد از این مبلغ، معادل ۳۳۰هزار تومان باید به عنوان یارانه به مردم پرداخت شود. حتی در این صورت هم ۱۶۰هزار میلیارد تومان عاید دولت می‌شود که می‌تواند این مبلغ را صرف کسری بودجه کند. مجلس نباید اجازه دهد که سهم مردم از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی انقدر ناچیز باشد 

ارکانی در پایان با اشاره بر این نکته که اطلاعی از کشورهای مبدا آزادسازی ۲۰میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران ندارد، اذعان کرد: ما معتقدیم که دولت باید مصارف مبلغ آزادسازی شده است را به صورت شفاف مشخص کند تا اجحافی در حق مردم ایجاد نشود.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه