رتبه اول خراسان رضوی در سرمایه گذاری صنعتی کشور/ تحقق ۳۷ هزار و ۸۴۸ میلیارد ریال سرمایه گذاری در پروانه های بهره برداری صنعتی سال ۹۶ – مجله خبری اقتصاد پیشرو
اردیبهشت ۱۶, ۱۳۹۷
افزایش ۷۵ درصدی جذب سرمایه گذاری خارجی حوزه صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۶ – مجله خبری اقتصاد پیشرو
اردیبهشت ۱۶, ۱۳۹۷

اشتباه محاسباتی افسر کشتی کریستال و تغییر مسیر به سمت راست که ۱۵ دقیقه قبل از سانحه آغاز شده بود باعث تصادف با نفتکش سانچی شد – مجله خبری اقتصاد پیشرو


 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، نادر پسنده؛ مدیرکل دریایی سازمان بنادر و دریانوردی و رییس هیات ایرانی رسیدگی به سانحه امروز در نشست خبری جوانب مختلف تصادم نفتکش سانچی و کشتی فله بر کریستال را تشریح کرد و گفت: طبق ارزیابی های فنی، فله‌بر کریستال عامل وقوع سانحه برخورد بین دوکشتی شناخته شده است.بر این اساس تغییر مسیر کریستال به سمت راست که ۱۵ دقیقه قبل از سانحه اتفاق افتاد باعث ایجاد موقعیت خطر تصادف شد و اگر این تغییر مسیر صورت نمی‌گرفت، تصادف رخ نمی‌داد.این مطلب مورد تایید ایران، پاناما و بنگلادش است.

 

 

 وی تصریح کرد: این سانحه در ۱۵ دی‌ماه ۹۶ رخداد و طی آن ۳۲ خدمه نفتکش سانچی جان باختند. روند رسیدگی طبق معاهده‌نامه سولاس انجام شد.بدین جهت نمایندگان تمام کشورهای در حال درگیر حق داشتند در کمیته بررسی سانحه حضور پیدا کنند. کشورهای ایران، بنگلادش، پاناما، هنگ‌کنگ و چین در این حادثه درگیر بودند.

 

گزارش نهایی؛ مورد تایید کمیته رسیدگی قرار گرفته است

 

مدیرکل دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت:‌ هفته گذشته سومین نشست کمیته رسیدگی به سانحه برگزار شد،‌جمعا سه دوره نشست در چین انجام شد که ده روز به طول انجامید و هفته گذشته گزارش نهایی مورد تأیید همه کشورها قرار گرفت.

 

رئیس هیات ایرانی بررسی سانحه سانچیاظهار داشت:‌ فله‌بر سی اف کریستال از آمریکا روز ۱۵ دسامبر ۲۰۱۷ حرکت می‌کند تا به بندر دونگاوان چین برسد، این کشتی ۶۴ هزار تن دانه سویا دارد و همه بازرسی‌های فنی آن انجام شده است و همه دریانوردان آن دارای گواهینامه دریانوردی هستند. کشتی سانچی ۱۶ دسامبر از بندر عسلویه با ۱۱۱ هزار تن میعانات گازی حرکت می‌کند، همه بازرسی‌های کشتی به موقع انجام شده است و دریانوردان همه دارای گواهینامه دریانوردی هستند.

 

وی افزود: سانحه در دریای چین روبروی بندر شانگهای در ۱۶۰ مایلی این بندر رخ می‌دهد؛ دریای چین پرترافیک‌ترین و پرسانحه‌ترین دریا در مناطق دنیا است.

 

ساعت ۱۹:۴۵ شیفت افسر ناوبری عوض می شود

 

وی گفت: ۱۶ دی‌ماه ۹۶ ساعت ۱۸:۴۵ به وقت چین تعویض شیفت افسر ناوبری روی سانچی انجام می‌شود، معمولا تعویض ساعت شیفت ساعت ۲۰ است اما با توجه به نزدیک بودن سانچی به مقصد نهایی خود که کره جنوبی بوده است، آنها ساعت خود را با ساعت کره تنظیم می‌کنند که در واقع ساعت برای آنها ۱۹:۴۵ بوده است.

 

وی ادامه داد: ساعت ۱۹:۰۰ به وقت چین افسر دوم سانچی شیفت را به افسرسوم تحویل می‌دهد،‌ اطلاعات کافی رد و بدل می‌شود و یکی دیگر از افسردوم‌های سانچی در حال اصلاح نقشه‌ها در پل فرماندهی است و تا این لحظه سه نفر در پل فرماندهی سانچی حضور دارند.

پسنده ادامه داد:‌ ساعت ۱۹:۲۴ کریستال با مسیر ۲۱۴ درجه و سرعت ۱۳.۲ گره دریایی در فاصله ۹.۸ مایلی روی صفحه رادار سانچی مشاهده می‌شود، سرعت سانچی ۱۰.۴ گره دریایی است، رادار سانچی روی فاصله ۶ مایلی به صورت غیرمرکزی تنظیم شده است.

 

دیده بان کریستال اعلام می‌کند سانچی را در ۷ مایلی دیده است

 

وی ادامه داد:‌ ساعت ۱۹:۳۰ افسر دوم سانچی در حال بررسی چراغ‌های ناوبری سایر کشتی‌هاست و براساس محاسبات آنها، همه کشتی‌های حاضر در رادار از پاشنه سانچی عبور می‌کنند.

 

مدیرکل دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: ساعت ۱۹:۳۱ دیده بان کریستال اعلام می‌کند سانچی را در ۷ مایلی دیده است. ‌دیده‌بان کریستال در این باره می‌گوید من دوباره موقعیت سانچی را بررسی کردم و زاویه آن به کشتی ما تغییر نکرده بود و مشکلی نداشتیم.

 

رئیس هیات ایرانی بررسی سانحه سانچیاذعان داشت: ساعت ۱۹:۳۲ افسر سوم سانچی موقعیت کشتی را بررسی می کند، زاویه تقاطع همه کشتی‌ها منفی است، یعنی این کشتی از پاشنه عبور می‌کند، درحالی که اگر زاویه تقاطع مثبت باشد، کشتی به سینه کشتی‌ها برخورد می‌کند.

 

مدیرکل دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد:‌افسر اول کریستال می‌گوید، دو سیگنال ۰.۹ و ۰.۴ را روی رادار دارم، افسر اول کریستال تأیید می‌کند سانچی از ۹ دهم مایلی سینه کریستال عبور کرده است.

 

کریستال؛ تغییر مسیر می دهد

 

وی افزود: ساعت ۱۹:۳۴ افسر اول کریستال به منظور تنظیم مسیر هدایت کشتی، مسیر را از ۲۱۷ درجه به ۲۲۵ درجه تغییر می‌دهد، افسر اول کریستال می‌گوید که کشتی مقداری به سمت چپ مسیر اصلی منحرف شده بود، لذا تصمیم می‌گیرد با تغییر زاویه حرکت، کشتی را به مسیر اصلی برگرداند.

 

وی افزود: در ساعت ۱۹:۳۵ ملوان دیده‌بان سانچی می‌گوید که چراغ‌های سبز و قرمز یک کشتی را در زاویه ۱۳ درجه دیدم، آن زمان مسیر حرکت کریستال ۲۱۸ درجه است. وقتی دیده‌بان چراغ سبز و قرمز را همزمان می‌بیند، یعنی از جلوی کشتی عبور می‌کند. بر این اساس تا ۱۵ دقیقه قبل از سانحه، سانچی عملا از مقابل کریستال عبور کرده است.

 

پیام ها نامفهوم بوده است

 

مدیرکل دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: ساعت ۱۹:۳۶ کشتی ماهیگیری سانچی را صدا می‌زند که لهجه‌ای کاملا نامفهوم دارد و فقط می‌توان فهمید که اعلام می‌کند “بیا تا از سمت چپ کشتی‌های یکدیگر عبور کنیم” ، در این لحظه علامت کشتی ماهیگیری و کریستال روی رادار سانچی به رنگ قرمز درمی‌آید؛ کشتی ماهیگیری هم انتظار دارد سانچی با آن عظمت و ابهت به سمت راست برود تا سمت چپ سانچی و ماهیگیری یکی شود.

 

وی افزود: ساعت ۱۹:۳۹ افسر سوم سانچی به دیده‌بان می‌گوید این تماس‌های نامفهوم را پاسخ نده تا خودش مجبور شود اقدام کند، این روندی معمول است که اگر پیامی نامفهوم بود اقدامی نشود؛ بنابراین اگر پاسخ دهید او فکر می‌کند که برای شکل مانور با شما به توافق رسیده است، در حالی که شما زبان آنها را متوجه نشده‌اید، بنابراین او مطابق با خواسته خود، مانور مشترک را شروع می‌‌کند، ولی اگر پاسخ  ندهیم او خود مانور را انجام خواهد داد. ساعت ۱۹:۴۰ افسر سوم سانچی به دیده‌بان دستور می‌دهد که با نورافکن به سمت شناور ماهیگیری، علامت خطر پنج فلش کوتاه را اعلام کند.

 

تغییر مسیر آگاهانه نبوده است

 

مدیرکل دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: ساعت ۱۹:۴۱ علامت نوری داده می‌شود و کشتی ماهیگیری با تغییر مسیر به سمت چپ و از سمت راست سانچی برای عبور از پاشنه سانچی ادامه مسیر می‌دهد؛ کشتی کریستال هنوز با مسیر جدید ۲۲۵ درجه به سمت سانچی در حال حرکت است، کریستال ابتدا در مسیر ۲۱۷ درجه در حال حرکت بود که بیش از ۵ درجه تغییر مسیر داده است و این تغییر مسیر از روی آگاهی نبوده است

 

رئیس هیات ایرانی بررسی سانحه سانچیافزود: ساعت ۱۹:۴۲ مسیر کشتی کریستال روی ۲۲۵ درجه ثابت می‌شود، تغییر مسیر کریستال از ۱۹:۴۵ در ۱۹:۴۲ به ۲۲۵ درجه می‌رسد و فاصله سانچی و کریستال ۳.۱ مایل می شود. ‌ افسر اول کریستال می‌گوید بعد از تغییر مسیر کریستال، فاصله عبور سانچی ۴ دهم مایل شد.

 

افسر اول کریستال؛ مدعی است که سیگنال‌های سانچی را روی رادار خود نمی‌دیده است

 

پسنده یادآور شد: برای هیچ دریانوردی قابل قبول نیست که کشتی بزرگ آن هم در سه مایلی روی رادار یک کشتی مشخص نباشد.ممکن است، یا رادار خراب باشد، یا اینکه افسر، تنظیمات رادار را درست انجام نداده است که سیگنال‌های اطراف را به خوبی دریافت نکند، زیرا افسر اول کریستال مدعی است که سیگنال‌های سانچی را روی رادار خود نمی‌دیده است.

 

وی افزود: ساعت ۱۹:۴۲ افسر سوم سانچی در صدایی که در VDR وجود دارد، با خود می‌گوید اگر اقدامی کنم وضعیت بدتر می‌شود، سانچی خطر را فهمیده بود، اما برای فرار از خطر راهی ندارد، چون کشتی ماهیگیری سمت راست آن را پر کرده است و طبق قانون اگر خطری پیش آید باید به سمت راست رود، بنابراین سانچی مجبور است ادامه مسیر دهد، در حالی که تغییر مسیر سانچی ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

 

مدیرکل دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از افسر سوم کریستال سؤال می‌شود که بعد از تغییر مسیر متوجه خطر نشدید؟ وی پاسخ داد من سیگنال رادار را ندیدم و فقط علائم موقعیت کشتی‌های اطراف را دریافت می‌کردم و فکر کردم این علائم مربوط به کشتی‌های ماهیگیری کوچک است و خود خارج می‌شوند.

 

وی افزود: ساعت ۱۹:۴۵ افسر سوم سانچی، وضعیت کریستال را بررسی می‌کند، کریستال در دو مایلی و ۲۵ درجه‌ای قرار دارد که افسر سوم سانچی اعلام می‌ کند که علامت نوری پنج فلش کوتاه به کریستال بدهید. افسر سوم سانچی می‌گوید، سمت راست من اشغال است، باید کاری بکنم، آیا پنج فلش را به سمت کریستال زدید؟ در این زمان، کریستال در مسیر ۲۲۶ درجه در حال حرکت است و مسیر کریستال فیکس شده است، اما در رادار درک عدم تغییر مسیر ۳ دقیقه طول می‌کشد.

 

اطلاعات به افسر سوم داده نمی‌شود

 

مدیرکل دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در همین لحظه که زمانی از نظر وضعیت اضطراری است، تعویض شیفت روی کریستال انجام می‌شود، افسر اول شیفت ناوبری، شیفت را به افسر سوم واگذار می‌کند و بلافاصله هم می‌رود، در حالی که کریستال هنوز متوجه سانچی نیست، ضمن آنکه افسر اول زمانی که شیفت را به افسر سوم واگذار می‌کند، باید حدود ۱۵ دقیقه در پل فرماندهی حضور داشته باشد تا اطلاعات را به افسر سوم بدهد و بعد برود، در حالی که افسر اول با اعلام اینکه ترافیک جدی نداریم، شیفت را به افسر سوم واگذار می‌کند و می‌رود، بنابراین پل فرماندهی را ترک  می‌کند، زمانی که ما از وی پرسیدیم چرا ۱۵ دقیقه در پل فرماندهی نماند، مدعی شد که فرمانده کشتی با وی تماس گرفته است که بیاید تا برنامه‌ها را بابت رسیدن به مقصد تنظیم کند و ما زمانی که از فرمانده این موضوع را پیگیری کردیم، او گفت من به وی گفته بودم بعد از اینکه کارهایت تمام شد بیا، به هر حال اطلاعات به افسر سوم داده نمی‌شود.

 

رئیس هیات ایرانی بررسی سانحه سانچیخاطرنشان کرد: ساعت ۱۹:۴۶ ملوان سانچی خطر تصادف با کریستال را در ۱۶ مایلی تشخیص می‌دهد، کشتی ماهیگیری از پاشنه سانچی عبور می‌کند، پنج فلش به سمت کریستال زده می‌شود، در این لحظه ملوان می‌پرسد کشتی عبور کرد؟ کمی به راست؟ که افسر سوم می‌گوید به سمت راست؟ چرا؟ که دیده‌بان می‌گوید فاصله بین عبور دو کشتی صفر است.

 

مدیرکل دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: ساعت ۱۹:۴۷ افسر سوم سانچی از دیده‌بان می‌پرسد کشتی کوچک است؟ درسته؟ که ملوان پاسخ می‌دهد نه، کشتی بزرگ است،‌افسر سوم می‌گوید چرا اینگونه اقدام می‌کند؟ هنوز تا این لحظه افسر سوم و دیده‌بان کریستال متوجه خطر تصادف با سانچی نشده‌اند.

 

وی ادامه داد: ساعت ۱۹:۴۸ افسر سوم سانچی با کاپیتان تماس می‌گیرد و می‌گوید کشتی در سمت راست با فاصله عبور صفر داریم، فاصله خیلی کم است و کشتی بزرگ است، اما تا این لحظه هنوز افسر سوم کریستال متوجه سانچی نشده است

 

کشتی بزرگی نظیر سانچی حداقل ۵ دقیقه برای تغییرات اولیه زمان نیاز دارد

پسنده بیان کرد: ساعت ۱۹:۴۹ افسر سوم سانچی می‌گوید چرا آن کشتی بزرگ کاری نمی‌کند؟ سکان تمام به چپ، اوه اوه، سکان تمام به راست، تمام به راست، سکان تمام لطفاً تمام لطفاً.

 

وی افزود:‌در این لحظه مجدداً کاپیتان سانچی اعلام می‌کند داریم برخورد می‌کنیم، سکان تمام به چپ، تمام به چپ، که افسر سوم کریستال تازه فهمیده است که سانحه در حال رخ دادن است و سکان را تمام به راست نگه می‌دارد، در حالی که کشتی بزرگی نظیر سانچی حداقل پنج دقیقه برای تغییرات اولیه زمان نیاز دارد. ساعت ۱۹:۵۰ تصادف رخ می‌دهد، کاپیتان سانچی دستور می‌دهد سیستم اعلام اضطرار فعال شود.

 

پسنده گفت:‌ ساعت ۱۹:۵۱ عرشه سانچی بلافاصله پس از برخورد منفجر می‌شود و حریق بزرگ رخ می‌دهد، کاپیتان دستور روشن شدن پمپ‌های ضدحریق می‌دهد، محموله سانچی روی کریستال ترشح می‌کند و دماغه کریستال نیز آتش می‌گیرد، کاپیتان کریستال دستور موتور به عقب و ترک کشتی می‌دهد تا از انفجار دور شود.

 

هر دو کشتی نتوانستند ارزیابی درستی از تصادم داشته باشند

 

وی افزود: ساعت ۱۹:۵۲ انفجارات پی در پی در دریا رخ می‌دهد و گازهای سمی ناشی از اشتعال تمامی محل را دربرمی‌گیرد. ساعت ۱۹:۵۳ آتش روی سانچی در حال توسعه است، موتور و ژنراتورهای موتور سانچی از کار می‌افتاد، زیرا حریق بزرگ اکسیژن را بابت عملکرد موتور گرفته است، ژنراتورهای اضطراری یک دقیقه روشن می‌شوند و از کار می‌افتند و پس از آن حریق و انفجار پی‌درپی ادامه دارد.

 

وی تاکید کرد: هر دو کشتی نتوانسته‌اند مطابق با قانون ۵ کنوانسیون جلوگیری از تصادم در دریا با موضوع الزام دیده‌بانی کامل از طریق دیدن و شنیدن و تمامی ابزارهای در اختیار نسبت به خطر تصادف آگاهی لازم را به عمل آورند. در واقع هر دو کشتی نتوانستند ارزیابی درستی از تصادم داشته باشند.

 

وی ادامه داد: بر اساس نظریه سانچی این سانحه در آبهای آزاد در شرایط دید مطلوب حدود ۱۰ مایلی بین نفتکش سانچی و کشتی کریستال در حال حرکت رخ داده است.

 

اگر تغییر مسیری صورت نمی گرفت، تصادفی رخ نمی داد

 

هادی حق‌شناس؛ معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز اظهار کرد: در کمیته بررسی سوانح در تهران و شانگهای جلسات تخصصی برگزار شد و از کارشناسان ایرانی که می توانستند در این زمینه کمک کنند، استفاده کردیم. در مجموع سه همکار سازمان بنادر و دریانوردی در جلسات کمیته مذکور حضور داشتند.

وی با بیان این‌که بهترین‌های سازمان بنادر برای این جلسات انتخاب شدند، ‌یادآور شد: در جلسه نخست موافقت نامه بین کشورها تنظیم شد و در جلسات بعدی اطلاعات جعبه سیاه مورد بررسی قرار گرفت که امروز نتایج آن اعلام شد.

حق شناس با اشاره به علت اصلی سانحه بر اساس نظریه کشورهای ایران، پاناما و بنگلادش،  گفت: بر اساس این نظریه تغییر مسیر کشتی کریستال به سمت راست که در ۱۵ دقیقه قبل از سانحه آغاز شده بود باعث ایجاد موقعیت خطر تصادف شده و اگر این تغییر مسیر صورت نمی گرفت، تصادفی رخ نمی داد.

 



مطلب اشتباه محاسباتی افسر کشتی کریستال و تغییر مسیر به سمت راست که ۱۵ دقیقه قبل از سانحه آغاز شده بود باعث تصادف با نفتکش سانچی شد برای اولین بار در اینجا منتشر شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Send this to a friend