حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز عصر کمیسیون تلفیق بودجه گفت: ‌در این جلسه که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزرای بهداشت، جهاد کشاورزی و معاون بودجه سازمان برنامه و بودجه برگزار شد موضوع حذف ارز ترجیحی در سال آینده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در صحبت‌هایی که در این جلسه انجام شد این موضوع مطرح شد که در صورت عدم روند فعلی در بحث درآمدهای ارزی دولت در سال آینده دولت باید برای تامین ارز ترجیحی از طریق بانک مرکزی اقدام به خرید ارز از بازار کند و خرید ارز آزاد از بازار توسط بانک مرکزی و تخصیص آن به واردکنندگان برای تامین کالاهای اساسی به صورت ارز دولتی منجر به خلق پول توسط بانک مرکزی و در نتیجه افزایش پایه پولی کشور و افزایش تورم می‌شود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه اظهار داشت: اصلاح ارز ترجیحی به منظور حذف یارانه نیست بلکه یارانه پنهانی که به صورت ارز ترجیحی پیش از این در اختیار دلالان قرار می‌گرفت، به صورت یارانه آشکار در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار می‌گیرد.

میرتاج‌الدینی خاطرنشان کرد: در بودجه سال آینده مجموعا ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای یارانه‌ها در نظر گرفته شده که از این میان ۷۵ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی، ۱۰۶ میلیارد تومان برای یارانه دارو و گندم و ۶۶ هزار میلیارد تومان نیز به خاطر اصلاح ارز ترجیحی در واردات نهاده‌های دامی است که به صورت یارانه نقدی و یا کارت اعتباری خرید و یا هر شکل دیگری در اختیار مردم قرار خواهد گرفت تا کالاهای موردنیاز خود را تامین کنند.

وی افزود: مصرف سالانه کشور در بخش گندم ۸ میلیون تن در سال است که ۱۲.۵ میلیون تن ارز ترجیحی به آن اختصاص یافته بود و این یعنی ۴.۵ میلیون تن اضافه‌تر از نیاز کشور ارز ترجیحی به واردات گندم تخصیص یافته است.

عضو کمیسیون تلفیق: سال آینده «نان» گران نمی‌شود





این مطلب برایم مفید است




۰


نفر
این پست را پسندیده اند