لوگو سایت

اجرای فاز دوم طرح شفاف سازی قیمت‌ها


به گزارش اقتصادنیوز ؛ فاز اول این طرح ابتدای دی ماه آغاز شده و براساس آن تولیدکنندگان ملزم به درج قیمت روی محصولات تولیدی خود شدند. حال براساس اعلام سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده فاز دوم این طرح از ۱۹ ماه اجرایی شده تا به این طریق دومین گام در میسیر شفاف سازی قیمت برداشته شود. 

براساس این طرح عباس تابش مدیر عامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان طی بخشنامه ای به «کانون صنایع غذایی»، «صنایع سلولزی بهداشتی»، «صنایع شوینده»، «بهداشتی و آرایشی»، «کارخانجات و تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی» ، «صنایع کنسرو سازی» ، «تولید لنت ترمز و کلاچ» و «پالایشگاههای روغن سازی» دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده، واردکننده را ابلاغ کرد.

بخشنامه درج قیمت تولیدکننده به منظور شفاف‌سازی قیمت‌ها و روزآمدسازی شیوه نظارت بر بازار به تمامی انجمن‌های «صنایع غذایی و کنسروسازی»، «سلولزی بهداشتی و  آرایشی»، «کارخانجات و تولیدکنندگان» و «صادرکنندگان ماکارونی» ، «لنت ترمز» و «کلاچ» همچنین  پالایشگاههای روغن سازی ابلاغ و کلیه انجمنهای مذکور ملزم به اجرای این طرح از تاریخ ۱۹ دیماه سال جاری شدند.

براساس این بخشنامه؛ کلیه  واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع «لنت ترمز»، «فیلتر روغن»، «روغن موتور»، «محصولات شوینده»،«محصولات سلولزی»،«سس»، «رب»، «کنسروها»، «ترشیجات و ماکارونی» مکلف شدند از تاریخ ۱۹ دیماه سال جاری نسبت به درج قیمت تولیدکننده- واردکننده که دربرگیرنده مجموع هزینه ها و سود قانونی واحدهای تولیدی، وارداتی با احتساب مالیات ارزش افزوده است، اقدام کنند.  

در این بخشنامه براین نکته تاکید شده است که قیمت تولیدکننده-واردکننده درج شده بر روی کالا باید عینا منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب‌های صادره (فاکتورهای فروش) باشد. همچنین به منـظور بهره مـندی مصرف کننـدگان از تخفیـف های اعطایـی احتمالی، هرگونه تخفـیف باید با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد.

در این بخشنامه تصریح شده است، در مواردی از قبیل (مناسبت‌های ویژه، پایان سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضاء محصول و …) و لزوم اعطای تخفیف‌های مقطعی بیش از میزان تعیین شده در بند ۲ این بخشنامه، واحدهای مربوطه باید نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف‌کنندگان اقدام کنند.

نحوه محاسبه درج قیمت

همچنین در این بخشنامه تأکید شده که حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه های توزیعی از تامین کننده تا مصرف کننده می تواند به قیمت تولیدکننده، وارد کننده اضافه شود؛ شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خرده فروشی (منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) می باشد.همچنین در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش یابد.

در بخشنامه صادره از سوی معاون وزیر صنعت ،معدن وتجارت تصریح شده است خرده فروشان باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینه های مصوب اقدام کرده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز بصورت شفاف درج کند.

هدف از اجرای طرح

اطلاع رسانی و آگاه سازی شبکه های توزیع و مصرف کنندگان مرتبط در این خصوص از سوی واحدهای تولیدی، وارداتی از دیگر موارد مورد تأکید در این بخشنامه است.  

این تصمیم با تاکید وزیر صنعت ،معدن وتجارت اتخاذ شده و به منظور شفاف سازی قیمت، تولید کننده باید بر روی کالاهای تولیدی خود، قیمت درب کارخانه را درج کرده و فروشگاه ها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف کننده است.

هدف از اجرای این طرح علاوه بر مقابله با گرانفروشی و ایجاد شفافیت در نظام توزیع ، ایجاد رقابت در بازار ، تعدیل و واقعی نمودن قیمتها و اصلاح نظام توزیع کالا است .

ضمناً درج و نصب برچسب قیمت توسط آخرین حلقه توزیع کالاها باعث بهره مندی از نرخ‌های رقابتی برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بوده و اعمال مدیریت فروش از مزیت های طرح مذکور خواهد بود.

پیش از این و در فاز اول اجرای این طرح ، «انواع آب میوه»، «آب معدنی»، «ماءالشعیر»، «نوشابه گازدار»، «غذاساز»، «نوشیدنی ساز»، «چرخ گوشت» و «ماکروویو» از تاریخ ۲۷ آذرماه و  انواع «پودر لباسشویی»، «دستمال‌کاغذی»،« پوشک بچه»، «یخچال فریزر»، «تلویزیون و ماشین لباسشویی» نیز از تاریخ ۴ دیماه سال جاری نیز مکلف به درج قیمت تولیدکننده بوده اند.

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه