لوگو سایت

تحلیل بورس امروز ۲۹دی ماه۱۴۰۰ / یک هفته سرخ دیگر تمام شد


اقتصادآنلاین – هانا پاکمند؛ به زعم اغلب کارشناسان با توجه به منفی بودن تراز درآمد ثابت‌ها به نظر می‌رسد نقدینگی خروجی از بازار، رهسپار مقاصد جدیدی می‌شود که جذابیت بیشتری از اوراق با درآمد ثابت نیز دارد. با وجود اینکه مسئله برجام، بودجه ۱۴۰۱ و سرنوشت نرخ ارز با سرنوشت بازار گره خورده و ابهامات بازار نیز بیشتر شده است اما به نظر می‌رسد در هفته آینده روزهای بهتری پیش‌روی بورس باشد.

احسان خاتونی داریان، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند معاملات بورس را بررسی کرد و گفت: بازار سهام طی هفته گذشته با بازدهی منفی دو و نیم درصدی مواجه شد و به محدوده یک میلیون و ۲۷۹هزار واحدی نزول پیدا کرد. میانگین ارزش معاملات خرد به صورت روزانه با کاهش محسوسی نسبت به هفته گذشته در محدوده دو هزار و ۳۰۰میلیارد تومان قرار گرفت. طی معاملات این هفته، سرمایه گذاران خرد، به طور میانگین، روزانه ۴۵۵میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند که نسبت به هفته قبل رشد محسوسی داشت.

وی بیان کرد: هفته‌ای سرتاسر رکودی و کاهشی را پشت گذاشتیم. کاهش قیمت شاخص‌ها و قیمت‌ها نکته بارز معاملات این هفته بود. شیب خروج نقدینگی حقیقی‌ها افزایش یافت و این افزایش خروج پول نسبت به ارزش معاملات خرد، نسبت بدی را برای این متغیر مهم در بازار رقم زد که نمونه آن را قبلا کمتر شاهد بودیم.

خاتونی

وی افزود: نکته عجیب ماجرا در این بود که تراز درآمد ثابت‌ها نیز در بعضی روزهای هفته همگام با تراز سهام، منفی بود. این مسئله نشان می‌دهد که نقدینگی خروجی از بازار، رهسپار مقاصد جدیدی می‌شود که جذابیت بیشتری از اوراق با درآمد ثابت نیز دارد.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: از دیگر نکات بارز در معاملات این هفته، توجه بازار به گزارشات ۹ماهه بود. گزارشاتی که نکته منفی در آن باشد یا مورد انتظار بازار نباشد، به سرعت نماد را با صف فروش و کاهش قیمت مواجه می‌کند. برای مثال براساس گزارش‌های ۹ماهه، شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان و بانک ملت عملکرد خوبی نداشتند. گزارش‌های این دو نماد، لطمه جبران ناپذیری به تقاضا در بورس زد و به سرعت اثر منفی خود را در بازار بر جای گذاشت.

وی بیان کرد: اتفاق دیگری که بازار این هفته را آزار داد و در معاملات امروز نیز تاثیر گذاشت، حاشیه‌های تمام‌نشدنی نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها است که غیرمستقیم بر نرخ سوخت فولادی‌ها و سایر صنایع نیز تاثیرگذار است.

خاتونی داریان در انتها گفت: با وجود اینکه مسئله برجام، بودجه ۱۴۰۱ و سرنوشت نرخ ارز با سرنوشت بازار گره خورده و ابهامات بازار نیز بیشتر شده است، اما به نظر می‌رسد در هفته آینده روزهای بهتری پیش‌روی بازار باشد.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه